Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Jo, jeg vil tro at det var ca. da de gikk fra E34 til E39 og oppgraderte til TU. I TIS sto det iallefall at det i et nytt opplag av instruksjonsbøker til e36 ville rettes opp, mens det ikke ville komme noe nytt opplag av instruksjonsbøker til e34...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan jeg driste meg til et spørsmål her....?

Rett etter jeg har startet bilen virker det dom om "den hopper over" noen slag.

Dvs. det er ikke den jevne fine tomgangen, men hoper litt i ca6-7 sek, for så å stabilisere seg.

Hva kan dette komme av?

Kan ta med at jeg har montert en chip fra Bestchip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg her jeg også da det virker som du har en del peil.

Henta en 2006 e91 320d i går. M47d20tu2. Da gikk den som bare det og turbo virket helt fint.

I dag så reagerte turboen mye senere enn i går..

I går skjøt den fart rett før 2000rpm. I dag gikk den omtrent til 3000rpm før den kom..

Var god som gull når jeg satt den fra meg.

Den virket også fint i et par km i stad før den slo om og lagde mye senere trykk..

Så det kommer ikke med en gang bilen startes.

Noen formening om hva dete skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har LMM på M57 en sånn tråd tversm gjennom som kan renses, eller er det bare å bytte den dersom den trøbler? Hvordan kan man evt. måle seg frem til om den fungerer eller ikke?

Synes bilen liksom mangler "det lille ekstra" og drar ikke like godt som tidligere, f.eks når den er tungt lastet og jeg drar campingvogn. Kan godt være at jeg har blitt for godt vant, men det virker altså som om noe av piffen er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw hans; da går bilen trolig i et slags nødprogram, iom at den ikke er slik når den startes. det finnes en kampanje på bytte av stagene til turbo, da det var problemer med disse.

Odd-M, jeg har hørt fra mine tidl kollegaer at denne lar seg rense (ja den har varmetråd), men at man må bruke en spesiell spray tiltenkt dette hvis ikke vil den gå i stykker kort tid etter.

For å måle en lmm må man ha målverdier å gå utifra. Så det enkleste er å få et verksted til å gjøre dette, eller BMW verkstedd, de kjører bare en testmodul der man sammenligner hvor mye luft lmm sier at går inn, med hvor mye det i virkeligheten skal/bør gå inn på gitte turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra :D og nyttig info til alle.

Bare og takke personer som legger såpass mye i det de gjør.

Liten kommentar til denne:

M41d17:

Liker ikke denne motoren, det er bmw på sitt “beste”. “ shit, alle andre tjener penger på mindre diesel motorer. Hva skal vi gjøre? Jo vi tar 2,5, og fjerner to sylindre.”

Mer problem med denne enn med 2,5. (2,5 er jo en sekser, og dermed naturlig balanser, i motsetning til denne). Har sett noen eksemplarer med råde ut av blokka. Går dårlig, ekkel lyd.

Men for all del, sikkert greit i en bruksbil. Ville dog ikke nølt med å kjøpe 2,5 i stedet.

Den har i tillegg ett problem med att kjede slites og strekkes med det resultat att ventiler begynner og ta borti stempel ( med motorhavar som resultat til slutt )

Har sett og hørt flere av disse med samme problem.

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer, glemte å få det med da jeg ikke selv har vært borti disse.. men har hørt om noen ja.. skal sette det inn der.

takk for trivelig kommetar og påminnelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da tror du feil ;)

det er bak. først tenkte jeg at dette var sensajonelt tåpelig, men samtidig så har jeg tross alt ikke hatt behov for å ha av registeret på m57 og nyere, og så lenge det holder, hvorfor ikke flytte det bak?

problemet er bare når du må ha det av.. da blir det ikke så trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager hadde rotet meg inn på m57n og m47n. helt feil motorer:)¨

men når du seie d, so har eg jo faktisk sett det på fleire større skipsmotorer og. å det skaper mykje plass til andre ting i "den rette enden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. sånt skjer..

men som du sier, bedre plass frammi der ja. problemet er bare den gang du må komme til registeret.. ser også for meg at å bytte høytrykkspumpe (ikke noe som skjer så ofte dette helller da) kan være noe riktig dritt..

du får også skvisa en del av vekta lengre bak på motoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...