Gå til innhold

BMW E39 (520) 2000mod - Klimaanlegg problem


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

Blir det kaldt da, så er det jo helt klart at ventilen ikke lukker for sirkulasjon i registeret slik det var ment at dem skulle lukke, og du får jo også helt klart bekreftet om ac delen virkelig kjøler, noe du også burde få en fin indikasjon på dersom du kjenner på røret som går fra kompressoren og inn til coupe. Er det røret som møter synet ditt når du står omtrent ved fremkant forhjul og titter ned på kompressoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... skal det røret ut fra ac kompressoren bli veldig kaldt? Med andre ord... skal det normalt sett dekkes av rim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg undersøke det røret litt :) Takker for gode svar og tolmodigheten din Ballder... på AC er jeg ganske så ubevandret og kommer nok med mange "tåpelige" spørsmål. (Forhåpentligvis lærer jeg også noe på veien mot en fungerende AC)

Jeg synes egentlig det er rart at jeg hører så tydelig at generatoren slår inn når jeg trykker AC knappen... det må da bety at den i seg selv er ok!? ...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet litt mer...

Jeg satt AC'en på 16'C når jeg kjørte hjem fra jobb i dag... Den blåste kraftig hele veien, men ikke spesielt iskald luft.

Vel hjemme poppet jeg panseret og kjente på det metallrøret som går inn til kupee... det var kjølig... ikke iskaldt, men tydelig kjølig.

Prøvde også å strupe slangen inn til vannventlilene (de var ikke så varme i dag)... men det gav ingen merkbar effekt i luftstrømmen eller temperaturen.

I bildet under her er det markert for rørene jeg kjente på. I tillegg er det to bokstaver (A+B)... det var 2 kontakter som jeg prøvde trekke ut og sette inn igjen.

Pluggen A gjorde at kompressor stoppet umiddelbart... når jeg satt den inn igjen så starter kompressor på nytt.

Plugg B hadde ingen virkning etter det jeg kunne oppdage.

Plugg A står på den enheten som det kalde røret kommer ut fra.

Plugg B tror jeg står på slange inn på AC radiator

vjmatq8ilgnh2o2rwuva.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røret du har markert som kaldt er vel retur fra coupe, altså kulde som er igjen etter at den har gjort sin nytte i coupe. Du ser den ventilhetten over og til venstre for pilen du har på kalde røret. Det røret som kommer fra kompressoren der skal være iskaldt. Kontakt A er en trykkbryter mener jeg, men husker ikke sikkert.

Studerte dette noe jævlig for noen år siden, da jeg hadde en e39 sedan med relativt død AC, men ting går fort i glemmeboka. Rakk igrunn aldri og fikse den heller. Hehe.

Når AC biten ble sjekket, tok de og vakumerte og hele pakka da, eller bare en sjekk på trykket?

Om det bare var en trykk test, så ville seriøst tatt en full AC service sånn just to be sure, men sjekk om det røret jeg nevner er iskaldt.

Ellers så blåser det godt i ventiler i bilen vil jeg tro? Om ikke, så kan det jo være noe som av en eller annen grunn har tettet til i register på kjøledel/varmedel i coupe muligens.

Med nye filter som du nå har, så skal det blåse ganske så kraftig ut av dyser på full vifte speed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det røret er faktisk varmt!

De skal ha foretatt full sjekk. Inkludert rens.

Og det blåser bra fra dysene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tlf til Bilsalongen i Skien og snakket med AC-guruen...

Han sier at DC-vifta som står i grillen skal egentlig starte med en gang du setter på AC... dog kan den gå passe sent rundt. Det er 3 ledninger inn til denne vifta... to tykke for fast 12V forspenning. Den siste som er tynnere skal ha et pulstog som forteller hvor fort vifta skal gå rundt. Dette pulstoget kan man måle med et Osciloscop (noe jeg heldigvis har). MEN, AC skal uansett kjøle inntil evt kjølemiddelet blir for varmt!

En annen ting som i noen få tilfeller har vært feil er en dyse/ventil som står på tilføringsrøret inn til varmeregisteret. Denne bimetalldysen skal omgjøre kjølemiddelet til gass og fungerer omtrent som en sprayboksventil.

For å kontrollere denne dysen så kan man måle trykket på tilføringsrøret og returrøret.

Ut av kompressor skal det være 10bar og på returen skal det være 2bar.

Her er hvor man måler trykket

oao363s80hzijoickwhu.jpg

Jeg vet jeg har trykk (og dermed også kjølemiddel) i og med at kompressor stoppet da jeg dro ut pluggen for trykksensoren... men jeg vet ikke om det er korrekt trykk.

Bilsalongen sier også at det kan muligens også være feilprogrammering i klimapanelet... i og med at jeg kjøpte et brukt panel da vifta for kupeetemp føleren streiket.

Jeg får først få tak i et manometer og sjekke trykkforskjellen og hvis det viser seg å være nomalt så kan det se ut for at jeg må krype til korset og sette bilen på verksted :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Ser ingen steder om det er gjort en test av solenoiden til klutsjen på kompressoren. Om den er gåen får du vel ikke skikkelig kompresjon av gassen og dermed heller ikke full kjøleeffekt. Alt dette testes enkeltvis med ISTA under testfunksjonen 4 Expert hvor en kan aktivere kompoenentene, diagnose her er kluet. Fant feks ut at AC kjøleviften min ikke ville på selv om jeg aktiverte den via testfunksjonen. Det er en egen trykkvakt på AC og om det blir for varmt så kobler den ut AC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...