Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke fornøyd med hvordan Automaten oppfører seg. Virker som den girer opp i for tungt gir for tidlig, evt prøver å legge inn lock-up ved for lavt turtall. Og da blir den liggende å pendle med turtallet på motoren, dvs ved svak oppoverbakke i ca 60-70 km/t vil turtallet svinge med 2-300 rpm.

Finnes det noen gode sider på nett med information om disse kassene? En kompis har (enkelt) diagnoseutstyr, tenkt å sjekke om det ligger noen feil inne. Også inne på tanken om å ta en skikkelig oljeflush/flterbytte. Eller er det bare å bite i det sure gresset og regne med at girkasseoverhaling er på gang. Bilen har gått 270.000...

Når jeg girer den manuelt funker den forøvrig helt perfekt, ikke noe pendling på turtall da.

Skrevet

det KAN være noe med absfølere kansje. en kompis hadde tull med det på sin e39 og da ville ikke girkassa gire osv. men fungerte fint i manuelt modus. kan være greit med en diagnose kanskje? oljeskift skader jo heller ikke..

Skrevet

Det stemmer ikke at det lagres noe info om kjørestilen din. Kassa tilpasser seg hvordan du kjører, men bare der og da. Hvis du trykker gassen fort i bånn vil kassa "legge inn" et mer sportslig program, men hvis du går tilbake til å bare cruise vil den gå tilbake til "Eco" programmet igjen etter 10-20 sek.

Og hver gang du starter bilen vil kasssa bruke "Eco-.programmet"...

Det de kan nullstille hos BMW er verdiene for hvor mye trykk som skal legges på clutchene når kassa girer. Men det skal ikke nullstilles!

Nå har jeg aldri kjørt en 520 med automat, men det kan hende det rett og slett er et ugunstig hastighetsområde for komboen 520 og automat...

Hvis du har tilgang til diagnose så er det jo bare å ta en, men jeg ville ikke hatt FOR store forhåpninger.

Edit: Hvis jeg ikke husker helt feil så har vel denne kassa variabel lockup. Det kan derfor hende det skal være sånn. Føler du at kassa oppfører seg helt feil, eller synes du bare at det var litt merkelig?

Skrevet

Det føles som det er noe feil ja, hadde jeg kjøpt bilen NY og fått beskjed om at det var sånn disse kassene skulle være, hadde jeg aldrig kjøpt bilen med automat. Se om jeg kan få bilen opp i bukken på jobben idag, og få sjekket oljenivået.

MÅ man kjøpe olje hos BMW til disse kassene?

Skrevet

Nei du må ikke det, men du må kjøpe nøyaktig riktig olje. Jeg er ganske sikker på at du har en 5HP19 (A5S 325Z) kasse, og da skal du ha ESSO ATF LT 71141 olje. Men du kan jo sjekke hvilken kasse det er når du har den på bukk...

Skrevet

Sjekket litt rundt på nett igårkveld, og tor også jeg har 5HP19, men dette står kansje på et skilt på kassa. Sjekke etter jobb idag. Kun Esso som har alternativ til BMW olja? Prøvd å søke litt på nett, men ikke funnet noe i farten. Skulle gjerne ha funnet en Texacovariant som tilsvarte, da vi får veldig gunstig pris på Texacoolje på jobben.

Skrevet

Det er Esso olja som BMW bruker også. Det er mulig du finner en tilsvarende olje, men BMW er ganske klare på at "lifetime-oljene" ikke skal blandes med noe annet enn nøyaktig samme olje. Eventuelt kan du flushe kassa (ligger en guide her et sted). Da kan du, såvidt jeg har skjønt, bruke en tilsvarende texaco-olje...

Skrevet

@Hilmar

Hei! Leste også denne tråden fra bimmerfest hvor mytene om både at kassen lagret kjørestil og at en kunne ta en "reset" med å holde gassen i bunn i 30 sek før start ble avkreftet. Satt etterpå å lurte litt på hva det da var som ble lagret for verkstedet mitt sier at de helst ikke sletter minnet på automatkasser. Dette gjorde de etter flushing og oljeskift men det skal helst unngås såvidt jeg har forstått.

Ser nå at du skriver at det ligger lagret hvilket trykk det skal være på platene i kassen. Er dette noe som endres og lagres ut ifra kjørestil slik at det helst skal tilpasses føreren? Er det dette som kalles adapsjonsverdier eller kommer adapsjonsverdier inn under de 9 forskjellige programmene som kassen velger seg og som endres hele tiden under kjøring?

Hvis det da er flere brukere av en bil vil da den som kjører mest "vinne" slik at kassen tilpasser seg denne sjåføren?

Trodde adapsjon betydde noe slik som tilpassing og at kassen velger seg den kjørestilen som går mest igjen blant de f.esk 10 siste kjøreturene? Men ifølge tråden på bimmerfest så var dette bare en "urban legend"

Interssant hvis du vet noe om dette.

Bjørnar

Skrevet

Akkurat hvilken av de 2 tingene som heter adapsjonsverdier er jeg ikke helt sikker på...

Men de verdiene som bestemmer trykket på clutch-platene er de som blir lagret og som ikke skal slettes. Utviklerne av kassa har bestemt hvor mye "slipp" det skal være når det gires fra et gir til et annet. Kassa måler dette ved å måle hastigheten på akslingen før clutchen og etter clutchen. Ettervært som clutchene blir slitt vil det bli mer "slipp" enn ønskelig. Da må det legges på mer trykk for å redusere "slippet". Det er altså disse verdiene som blir lagret, og som skal slettes.

Dette vil altså ikke påvirkes av kjørestilen din, men bare av hvor mye platene er slitt. Derfor skal disse verdiene bare slettes når det er gjort noe med kassa som vil bety at de ikke stemmer. F.eks. bytte av clutch-plater el.

Håper det ble sånn noenlunde forstålig!

(Det er mulig at dårlig/gammel olje også kan ha innvirkning på trykket sånn at du får feil trykk med ny olje. Kan være derfor de sletta det for deg. Men det er bare spekulasjoner fra min side...)

Skrevet
... Virker som den girer opp i for tungt gir for tidlig, evt prøver å legge inn lock-up ved for lavt turtall...

Jeg hadde tilnærmet samme problemstilling med min E39. (Merket det extra godt ved Cruisekontroll-kjøring.)

På min var det luftmengdemåleren som var "slitt".

Har du prøvd å plugge ut LM'en for å se om det er forskjell?

Skrevet
Akkurat hvilken av de 2 tingene som heter adapsjonsverdier er jeg ikke helt sikker på...

Men de verdiene som bestemmer trykket på clutch-platene er de som blir lagret og som ikke skal slettes. Utviklerne av kassa har bestemt hvor mye "slipp" det skal være når det gires fra et gir til et annet. Kassa måler dette ved å måle hastigheten på akslingen før clutchen og etter clutchen. Ettervært som clutchene blir slitt vil det bli mer "slipp" enn ønskelig. Da må det legges på mer trykk for å redusere "slippet". Det er altså disse verdiene som blir lagret, og som skal slettes.

Dette vil altså ikke påvirkes av kjørestilen din, men bare av hvor mye platene er slitt. Derfor skal disse verdiene bare slettes når det er gjort noe med kassa som vil bety at de ikke stemmer. F.eks. bytte av clutch-plater el.

Håper det ble sånn noenlunde forstålig!

(Det er mulig at dårlig/gammel olje også kan ha innvirkning på trykket sånn at du får feil trykk med ny olje. Kan være derfor de sletta det for deg. Men det er bare spekulasjoner fra min side...)

Takk det var forståelig ja. Mulig at ny olje og filter endrer trykket ja, vet jeg leste at problemet med gammel olje og tett filter var at linjetrykket i kassen etterhvert ikke kunne opprettholdes og med havari som resultat.

Skrevet
... Virker som den girer opp i for tungt gir for tidlig, evt prøver å legge inn lock-up ved for lavt turtall...

Jeg hadde tilnærmet samme problemstilling med min E39. (Merket det extra godt ved Cruisekontroll-kjøring.)

På min var det luftmengdemåleren som var "slitt".

Har du prøvd å plugge ut LM'en for å se om det er forskjell?

Takk for godt tips! Er faktisk ikke helt utenkelig at det kan være noe slikt. Virker nesten som det er der gasspedalen er mest "brukt" dvs jevn hastighet i 60-80 som problemet er størst. Gir jeg mere eller mindre gass funker den bedre. Så har tenkt tanken på Throttle Position Sensor (har disse motorene det?) eller LMM. Vet av erfaring at LMM kan gjøre mye rart uten egentlig å være defekt. Tenkt scenario, LMM/styreenhet TROR det går mindre luft inn i motor, legger dermed inn tyngre gir pga. TROR jeg letter på gassen. Derved får girkassa et for tungt gir, blir for lavt turtall og må gire opp igjen/koble ut lockup.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...