Gå til innhold

Stabilisator stag E39, oppgradere ved senking?

Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg har/holder på med senking av min e39.

Senker 30 mm foran og 25 mm bak, med Eibach Pro line og Bilstein B8 foran med Bilstein B6 bak.

Byttet alt av deler i forbindelse med dempere/fjører.

Merker at bilen er bedre mtp krenging i svinger, i tillegg til at den er stivere over humper.

Men jeg har kjørt litt nyere biler enn som så, og de krenger enda mindre i svinger.

Er da tykkere stabilisator stag veien å gå?

Koed.no tar jo kun 1400,- for M stag foran, og 915,- for M stag bak. Foringer er jo i tillegg såklart, men det er jo billig.

Haug523 har kjøpt seg Eibach sitt kit, men glemte å oppdatere tråden sin etter montering, om det er montert da?

Finner ikke mye info om stagene på verken BMWCCN eller bimmers.no, men noen må jo ha info om det bare er å montere og få en ny bil mht svinger?

Mvh Otis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mye tid og testa fram og tilbake på e34en..

min erfaring, dempere,stabstag,fjærer, i den rekkefølgen mtp hvor mye det gir deg i svinger sammenlignet med hvor lite komfort det tar.

du har jo bilstein og eibach, som etter min mening er den perfekte kombinasjonen. m stabstag burde gjøre susen.

har ikke prøvd å bytte på e39, da denne har m understell (2). Den er ikke fult så kompromissløs som gamlebilen, men jeg ville aldri hatt den stivere enn den er mtp at det er en bruksbil.

så kort fortalt, anbefaler absolutt nye stabstag.

hvorvidt bilen blir ny i svingene, og sammelingnet med nye biler, skal jeg ikke si helt klart. men du vil merke en klar forskjell.

hvis du ser på f.eks. e90 som er en relativt stiv bil (spes 320si f.eks) så har denne noen fyrstikker av noen stabstag (bak spes). Dette fordi karosseriet er vridningstabilt til tusen, og bilen har en annen opphengsgeometri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der, jeg har montert stag bak ja, men ikke foran ennda, vet ikke når det blir heller for man må jo senke forstillingen mens motoren holdes oppe.

Men jeg merket at det ble bedre med 17mm stag bak i forhold til 13mm. Men jeg angret egentlig litt på at jeg ikke gikk for de korte demperne til Bilstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ alle

Aha, sjå der ja.

Her kommer info på løpende bånd :)

@e34_525tds Joda, jeg forstår at E90 er mer stiv enn en E39 touring, men det er jo åpenbart pga at det er en stasjonsvogn. E39 er jo en særdeles stiv bil i det hele tatt.

Det viktigste jeg vil få frem ved å montere nye stabstag er at den skal krenge mindre i svinger, og føles litt mer hvass på styringen/turn-in.

@haug523 Når man kun monterer nye større stag bak, så vil man redusere understyringen har jeg forstått. Hvordan går dette på vinterføre?

Bilstein hadde ikke kortere (B8) dempere til touring ihvertfall. Kun B6 bak, men foran har de B8, noe som jeg såklart har montert. Det virker som det er noen gode dempere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er stabstag vegen å gå... mindre krenging, og spesielt mindre "rulling" i turn in. ("krenging, men ikke bare mindre "maks" krenging, du vil få mindre masse forskyving når du endrer retning.) Men der jeg mener du virkelig merker det er i sjikaner, da slipper demperne å ta seg av hele rulle bevegelsen, og kan ta seg av sin jobb istedetfor. du vil også bruke mindre tid under turn in på få bilen til å "sette seg".

rent fysikk messig så blir den delen du stiver opp, "glattere" derav stivere foran, mer understyrt. men dette er ikke hele sannheten, da det kommer litt an på hvordan bilen oppfører seg i utgangspunktet.

anågende stiv bil, så gjelder dette også e9x. det er karosseriet som er vedig stivt. Forøvrig riktig at e39 også er et unormalt stivt karosseri, men utviklingen har gått ganske fort, og e9x føles rett og slett bare "pinnestiv" uten at jeg har sett noen vridningstester av karosseriet.

lykke til :) ser det er litt jobb å bytte stabstag foran:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde egentlig regnet med det du skriver nå e34_525tds. Men det er jo alltids greit å få tankene sine bekreftet.

Det er kjipt å føle at man skal rulle rundt ved svingkjøring....

Så også at det var endel jobb foran, men spørs om ikke et lokalt verksted gjør jobben for litt penger, har nemlig ikke tilgang til løftebukk med jekk på, for å holde motoren oppe, mens man jokker ut staget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...