S.Hafsmo Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Satt og leste litt rundt på nettet og snublet over noen regler på effektøkning. Mye var jo forsåvidt kjente regler, men jeg stusset på et par setninger: Tollvesenet kan i medhold av forskrift om engangsavgift § 8-2 når som helst og uten varsel kontrollere kjøretøy for å påse at avgiftsbestemmelsene er overholdt.Hos firmaer som utfører slike effektøkninger, har tollvesenet adgang til å foreta kontroll og kan blant annet kreve utlevert oversikt over hvilke kjøretøy slikt arbeid er utført på. Det er videre viktig å understreke at i avgiftsmessig sammenheng er det eieren på tidspunktet da effektøkningen ble gjennomført som blir ansvarlig for å betale avgift for effektøkningen. Dersom dette ikke kan sannsynliggjøres legges kontrolltidspunktet til grunn. Der står det jo for det første at de kan gå inn på f.eks Bjørnstad og få en liste over alle som har justert bilene sine der, for så å dra på dør til dør aksjon. det hadde jo ikke vært noe gøy. men er det virkelig slik at hvis jeg trimmer bilen mine og selger den, og kjøper blir tatt, kan altså jeg bli straffet for det? Det er jo litt skummelt. Ler mere om emnet her
rolfi Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Sjekk opp om det registreres kun på skiltnr, eller om det går på chassisnr hvis bilen ikke er registrert. Er det kun skiltnr. kan du jo lett plukke av skiltene og ta ut vognkort før bilen leveres?
bbmw Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Er jo langt fra alle som registrerer skiltnr / chassi nummer også. De fleste registrerer arbeidet på navn eller biltype (gjerne kombinasjon). Men hadde tollvesenet / Avgiftsmyndighetene vært ivrige på dette, hadde vi vel hørt mere fra det..
S.Hafsmo Skrevet September 14, 2010 Forfatter Skrevet September 14, 2010 Det kommer vel etterhvert. men dog virker det som de er mest ute å ta chip-trimmere. Virket ihvertfall slik i en artikkel jeg leste et eller annet sted.
Kjennern Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Det kommer vel etterhvert. men dog virker det som de er mest ute å ta chip-trimmere. Virket ihvertfall slik i en artikkel jeg leste et eller annet sted. Leste samme artikkel selv. Virker som Toll-etaten starter høstjakta på chiptrimma biler. Om de for eks. går til tuning firma og får ut kunde liste over alle som har trimma har dem vel ordna julebordene sine greit de neste 30 åra tenker jeg . Ser ikke noe problem i at de går på den eieren som tuna bilen. Mange som gjør dette uten å informere ved salg. Syns ikke at nye eier skal straffes om man ikke er klar over at bilen er modifisert. Men blir nok fort en tvist mellom selger og ny eier da hehe.
gaasen Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 har faktisk blitt dømt for ulovlig ombygging. Selv om bilen hadde rast vanos da jeg solgte den. Og det på grunn av att kjøper krasja i høy fart med promille, så ble bilen sendt på teknisk.
oddis Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Denne skremselspropagandaen skal dere ikke bry dere om. Den utøves av folk som virkelig ikke vet hva de snakker om, hverken teknisk eller praktisk. Først og fremst er det noe som heter Personopplysningsloven og Personopplysningsforskriften. En kvittering på utført tuning fra et chiptuningverksted er ikke grunnlag for å kunne beskattes med avgift, men det er nok til at Tollvesenet kan beordre Vegvesenet til å innkalle bilen til full kontroll. Og selv her, HVORDAN skal de klare å avdekke trimming som f.eks chiptrimming? Storm i vannglass, som vanlig. Få tatt biltrimmere er noe de ALDRI kommer til å klare, om de ikke bannlyser biler. Det er mulig det går noen godtroende bileiere i saksa pga inkompetanse omkring egne rettigheter, men dette er i sterkt mindretall. Jeg skulle nesten likt å utfordret disse hottentotene i en rettsal om Passat TDi'n skulle blitt pålagt 20 000kr i ekstraavgift. De har allerede tapt to rettsaker.
Gunnar Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Får de seg rulle så har de fort litt mer å stille med - de vil helt sikkert kunne få tak i tall på drivverkstap for forskjellige modeller fra produsentene/importør, og dermed kalkulere seg frem til antatt motoreffekt. Selvfølgelig vil det måtte bli en sikkerhetsmargin på x antall %, eller kanskje de til og med bare regner med f.eks. 10% drivverkstap, så vet en at alle modeller er innenfor. Eeeeller kanskje de til og med finner på noe sånt som å begynne å oppgi hjuleffekt i stedet for motoreffekt fremover. Skulle ikke forundre meg om Norge skulle gjøre annerledes resten av verden, som vi pleier gjøre med så utrolig mye annet rart. Uansett blir jo dette bare knallgod markedsføring for f.eks. Bluefin, V-tech, osv. som gir muligheter for å reversere ECUen. Blir en kalt inn er det jo bare å reversere på 10 minutter og tut og kjør. Eller om en har 4WD - har hørt at de rullene Vegvesenet har i dag er bare 2WD, så da klarer de ikke bremse bilen engang...
oddis Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Problemet er at en motortest skal tas under kontrollerte forhold i et labratorium med samme luftfuktighet, temp, kjølevifta i dynobenken foran motoren skal være en gitt størrelse og plasseres så så langt unna fremste punkt på bilen, i senter. Dette er temmelig strengt når bilene skal standardiseres (typegodkjennes). Bare et tett luftfilter eller dårlig tennplugger kan slå ut rimelig greit på målingen. Selv dårlig olje i drivlinje, slitte hardykolbinger, slark i overføring, ja her er det masse potensielle feilparametre som vil bli vanvittig vanskelig å kunne si 'ja alt har blitt gjort sånn og sånn' i et rettslokale. Som nevnt skal det ha vært to rettsaker hvor Tollvesenet har tapt hvor de kjørte bilene i benken på dynoen i Trondheim (som ikke er sertifisert). Dette på adresseavisen rundt juletider i fjor. De tapte først og fremst fordi det var usikre parametre under måling, samt at benken overhode ikke var sertifisert.
Marius2002 Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 . Eller om en har 4WD - har hørt at de rullene Vegvesenet har i dag er bare 2WD, så da klarer de ikke bremse bilen engang... Leveres ikke de aller fleste 4WD med mulighet for å "koble" om til 2WD ved hjelp av en knapp(?).
code13 Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 hmmm hva med effekt anlegg? ikke at jeg tror det gir noe effektøkning,men vil de ta oss for det?kjipt å miste utbetaling fra forsikring fordi det står på papir fra verksted ''montert effektanlegg'' liten forståelse for slike regler, om man har 20nm mer eller mindre har vel lite å si for dine kjørevaner egentlig. its all about the money.
Sandersen Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Eller om en har 4WD - har hørt at de rullene Vegvesenet har i dag er bare 2WD, så da klarer de ikke bremse bilen engang... passer meg ypperlig hjelper til med boost kontroller og! 1 klikk og voila.
S.Hafsmo Skrevet September 15, 2010 Forfatter Skrevet September 15, 2010 De fleste jeg kjenner som har fått innkallelse til effekt-kontroll har fått noen dager på seg før de må møte, mao "plenty" med tid til å sette maskinen tilbake til normal stand. Ihvertfall om motoren ikke er "beyond rescue". Isåfall må man jo nesten ha en ekstra motor i backup. har man 5-600rwhp over standard ytelse tror jeg det blir vanskelig å skylde på luftfuktigheten.
oddis Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 En kompis med Calibra Turbo (med dobbelt så mye effekt som i vognkort) fikk innkalling til BT helt ut av det blå. Han har vært forsiktig med å briefe med motorrommet rundt om. Men han er sikker på at salgsannonsen på Autodb var det som gjorde at han ble innkalt. Han ringte BT, og spurte hvorfor i alle dager han var innkalt ,og på hvilket grunnlag. Etter å ha snakket hardt til vedkommende i andre enden innrømte de at de delvis hadde fått indikasjoner. Han lurte på om det var jævlig bortkasta siden en eventuell feil ikke ville medføre inntekt for staten, for bilen var uansett over 10 år. Han fikk 2 uker på å møte. Han avskilta i steden og lot bilen stå en stund, byttet tilbake orginalmotor, dro på BT og kjefta de huden full med orginal motor, og reiste hjem med skilt. Hehe
S.Hafsmo Skrevet September 15, 2010 Forfatter Skrevet September 15, 2010 Må man ikke inn til kontroll om man avskilter bilen altså? Da må man jo være dum som ei bøtte med drit om man viser bilen med en masse hk istedet for å avskilte bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå