Jump to content

Bytte Framdempere på E39

NSR
 Share

Recommended Posts

Hele forstillinga? Hva legger du egentlig i det?

Bare å få ut beina og bytte :) Dette fikser du lett.

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage.php3?imgPath=bilder/11192.gif

Problemet er at demperne er så lange, at jeg ikke får dem inn igjen..

Satt coilovers på bilen fra før, som var endel kortere enn de "nye" org. demperne jeg skal montere. Hjelper kanskje å demontere framskjermene..

Det skal gå akkurat å ta ut/montere inn OEM lengde på demperene, kanskje 5mm klaring på hjulbuen.

Vær forsiktig når du løsner dempertårnet fra tårnet, da er det ingenting som holder demperen på plass og om man ikke følger med så henger hele greia i bremseslangen.

Men det er lurt å spraye godt med 5-56 på innfestningen til demperen på navet, da det er mye dritt som samler seg der overtid, og kan vanskeliggjøre demonteringen.

Det skal gå akkurat å ta ut/montere inn OEM lengde på demperene, kanskje 5mm klaring på hjulbuen.

Vær forsiktig når du løsner dempertårnet fra tårnet, da er det ingenting som holder demperen på plass og om man ikke følger med så henger hele greia i bremseslangen.

Men det er lurt å spraye godt med 5-56 på innfestningen til demperen på navet, da det er mye dritt som samler seg der overtid, og kan vanskeliggjøre demonteringen.

Har demontert bremsekalipperen, slik at navet/spindelen ikke henger igjen i denne. Men det er fortsatt for liten plass.

Ja, når jeg sjekker med TIS så står det faktisk at man kan være nødt til å demontere skjerm...!

Men har du prøvd å svinge demperen både forover og bakover fra senter? Mener jeg gjorde det litt på min.

Du kan trå på navet for å presse det ned.

-Sett tårnet ned i klemma (helt til stopperen)

-Klemm fjøra maksimalt sammen med fjørklemme

-få hjelp til å presse berebrune ned mens du vipper tårnet inn for skjermen.

-pass på lakken på sjermkanten (min e39 har en ripe på kanten)

Har fiksa dette flere ganger på E39.

På min bil tredde jeg rett og slett bare demperen ned i spindelen/navet, uten nevneverdig makt eller bruk av verktøy for å "åpne" sprekken. Hvis du ikke har koblet av stabilisatorstaget så anbefaler jeg det. Forøvrig var det klaring i hjulbuen til å få fjærbeinet inn i helhet.