NSR Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Må hele forstillinga slippes ned for å bytte framdempere på E39? Evt. hva er letteste/raskeste måten å bytte demperne på? (Er jo så jævlig lange dempere og dårlig plass) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Hele forstillinga? Hva legger du egentlig i det? Bare å få ut beina og bytte Dette fikser du lett. http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage.php3?imgPath=bilder/11192.gif Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oxford Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Sett på fjerklemmer, løs klemma som holder tårnet nede og de tre skruene som holder tårnlageret i topp. Press ned berebroene og ta ut tårnet.ca 10min per side. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NSR Posted September 14, 2010 Author Share Posted September 14, 2010 Hele forstillinga? Hva legger du egentlig i det? Bare å få ut beina og bytte Dette fikser du lett. http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage.php3?imgPath=bilder/11192.gif Problemet er at demperne er så lange, at jeg ikke får dem inn igjen.. Satt coilovers på bilen fra før, som var endel kortere enn de "nye" org. demperne jeg skal montere. Hjelper kanskje å demontere framskjermene.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Det skal gå akkurat å ta ut/montere inn OEM lengde på demperene, kanskje 5mm klaring på hjulbuen. Vær forsiktig når du løsner dempertårnet fra tårnet, da er det ingenting som holder demperen på plass og om man ikke følger med så henger hele greia i bremseslangen. Men det er lurt å spraye godt med 5-56 på innfestningen til demperen på navet, da det er mye dritt som samler seg der overtid, og kan vanskeliggjøre demonteringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NSR Posted September 14, 2010 Author Share Posted September 14, 2010 Det skal gå akkurat å ta ut/montere inn OEM lengde på demperene, kanskje 5mm klaring på hjulbuen.Vær forsiktig når du løsner dempertårnet fra tårnet, da er det ingenting som holder demperen på plass og om man ikke følger med så henger hele greia i bremseslangen. Men det er lurt å spraye godt med 5-56 på innfestningen til demperen på navet, da det er mye dritt som samler seg der overtid, og kan vanskeliggjøre demonteringen. Har demontert bremsekalipperen, slik at navet/spindelen ikke henger igjen i denne. Men det er fortsatt for liten plass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oxford Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Bruk ei fjørklemme, ingen sak dette. senkefjører går lett inn, men original er svert trangt. Uten klemme trenger du noen til å dra i brua når du sal få den forbi skjermen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Ja, når jeg sjekker med TIS så står det faktisk at man kan være nødt til å demontere skjerm...! Men har du prøvd å svinge demperen både forover og bakover fra senter? Mener jeg gjorde det litt på min. Du kan trå på navet for å presse det ned. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NSR Posted September 14, 2010 Author Share Posted September 14, 2010 Var så vidt jeg fikk den gamle demperen ut. Og den "NYE" er som dere ser på bildene endel lenger:/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oxford Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 -Sett tårnet ned i klemma (helt til stopperen) -Klemm fjøra maksimalt sammen med fjørklemme -få hjelp til å presse berebrune ned mens du vipper tårnet inn for skjermen. -pass på lakken på sjermkanten (min e39 har en ripe på kanten) Har fiksa dette flere ganger på E39. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Men.. hvorfor bytte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
baremats91 Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 om du absolutt ikke klarer det med alle disse tipsene du har fått så kan du bare løsne camberstaget, det har jeg alltid gjort når jeg har bytta på E39 Link to comment Share on other sites More sharing options...
NSR Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 Nå har jeg plukka løs hele spindelen/navet fra bilen Men hvordan pleier dere å få demperne ned i spindelen igjen? Må jeg av med fjæra og banke den ned med hammer/slegge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Ta en litt tykk trekker og bank inn i sprekken i navet.. ikke overdriv så du ødelegger noe. Smør opp litt som nevnt over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odd-M Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 På min bil tredde jeg rett og slett bare demperen ned i spindelen/navet, uten nevneverdig makt eller bruk av verktøy for å "åpne" sprekken. Hvis du ikke har koblet av stabilisatorstaget så anbefaler jeg det. Forøvrig var det klaring i hjulbuen til å få fjærbeinet inn i helhet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts