Gå til innhold

Bytte Framdempere på E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må hele forstillinga slippes ned for å bytte framdempere på E39?

Evt. hva er letteste/raskeste måten å bytte demperne på? (Er jo så jævlig lange dempere og dårlig plass)

Skrevet

Sett på fjerklemmer, løs klemma som holder tårnet nede og de tre skruene som holder tårnlageret i topp. Press ned berebroene og ta ut tårnet.ca 10min per side.

Skrevet

Det skal gå akkurat å ta ut/montere inn OEM lengde på demperene, kanskje 5mm klaring på hjulbuen.

Vær forsiktig når du løsner dempertårnet fra tårnet, da er det ingenting som holder demperen på plass og om man ikke følger med så henger hele greia i bremseslangen.

Men det er lurt å spraye godt med 5-56 på innfestningen til demperen på navet, da det er mye dritt som samler seg der overtid, og kan vanskeliggjøre demonteringen.

Skrevet
Det skal gå akkurat å ta ut/montere inn OEM lengde på demperene, kanskje 5mm klaring på hjulbuen.

Vær forsiktig når du løsner dempertårnet fra tårnet, da er det ingenting som holder demperen på plass og om man ikke følger med så henger hele greia i bremseslangen.

Men det er lurt å spraye godt med 5-56 på innfestningen til demperen på navet, da det er mye dritt som samler seg der overtid, og kan vanskeliggjøre demonteringen.

Har demontert bremsekalipperen, slik at navet/spindelen ikke henger igjen i denne. Men det er fortsatt for liten plass.

Skrevet

Bruk ei fjørklemme, ingen sak dette. senkefjører går lett inn, men original er svert trangt. Uten klemme trenger du noen til å dra i brua når du sal få den forbi skjermen.

Skrevet

Ja, når jeg sjekker med TIS så står det faktisk at man kan være nødt til å demontere skjerm...!

Men har du prøvd å svinge demperen både forover og bakover fra senter? Mener jeg gjorde det litt på min.

Du kan trå på navet for å presse det ned.

Skrevet

-Sett tårnet ned i klemma (helt til stopperen)

-Klemm fjøra maksimalt sammen med fjørklemme

-få hjelp til å presse berebrune ned mens du vipper tårnet inn for skjermen.

-pass på lakken på sjermkanten (min e39 har en ripe på kanten)

Har fiksa dette flere ganger på E39.

Skrevet

Nå har jeg plukka løs hele spindelen/navet fra bilen :)

Men hvordan pleier dere å få demperne ned i spindelen igjen? Må jeg av med fjæra og banke den ned med hammer/slegge?

Skrevet

Ta en litt tykk trekker og bank inn i sprekken i navet.. ikke overdriv så du ødelegger noe. :)

Smør opp litt som nevnt over!

Skrevet

På min bil tredde jeg rett og slett bare demperen ned i spindelen/navet, uten nevneverdig makt eller bruk av verktøy for å "åpne" sprekken. Hvis du ikke har koblet av stabilisatorstaget så anbefaler jeg det. Forøvrig var det klaring i hjulbuen til å få fjærbeinet inn i helhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...