nightking Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Hei! Opplevde nettopp at ekspansjonstanken sprakk på bilen min. BMW 318 1998 e46. Stoppa bilen etter en kjøretur, står utenfor bilen å snakker i 2-3 min, før det sier poff og vannet spruter.. Fant fort ut at ekspansjonstanken har sprukket oppover langs hele.. Bilen har ikke kokt eller gått varm.. Hva kan ha vært galt? Tett radiator? Ødelagt termostat? defekt lokk på ekspansjonstanken? defekt toppakning så eksos kan gå i vannet? Eller rett å slett bare dårlig ekspansjons tank? Usikker på hva jeg skal gjøre.. bare bytte den å stase på at d går sin gang?.. Tenkte uansett å ta en test av kjølevannet i ettertid for å sjekke for eksos.. Evt bytte lokk og termostat kanskje.. Noen andre som har opplevd detta?? MVH Bjørnar
Magnus M Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Overtrykk i systemet pga at ventilen i lokket på tanken ikke har sluppet ut trykket? Hadde det samme på min tidligere e46, sjekk også radiatoren at den ikke er bøyd som en banan i underkant pga trykket. Kjent feil på e46 detta.
Lars89 Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Mest sannsynlig bare dårlig ekspansjonstank. Bytta flere av de uten at de var noe annet galt. Men "alle" komponentene i kjølesystemet på halvgamle BMW må sies å være en svakhet... Bytta det meste på begge mine E46er.
Zaphod Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Skjedde det samme med min 99, bare bytta tank så var alt i orden.
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Nå skjedde dette med min også. Startet bilen og lot den stå på tomgang for å varme opp bilen. Begynte å kjøre, men reagerte på at det ikke kom noe varmluft i varmeapparatet. Stoppet og tok ut pollenfilteret, for tenkte det kunne være tett? Kjørte videre noen minutter og da sier det "poff" og en røyksky ligger igjen bak meg, samtidig som radiatorlyset kommer på i dashen. Ser nå at tanken har sprukket. MEN, hvorfor fikk ikke jeg varmluft i varmeapparatet først? Er det da noe som må være tett en annen plass i systemet som forårsaket overtrykket? Selv om ventilen i lokket på tanken ikke slipper ut overtrykket som skrevet over her, skulle vel jeg fått varme i varmeapparatet? Termostaten som kødder med meg? Temperaturmåleren sto rett opp 90 grader som den alltid gjør. Bilen er en 2000 320i
StigJ Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Samme skjedde med min. Den har totalt spytta kjølevæske 4 ganger. 1. Sprekk i ekspansjonstank. 2. Hull i radiator pga. overtrykk. Står opp-ned på bildet. 3. Knukket plastikknippel på et rør som går inn i blokka i bakkant. Nr. 1 på bildet 4. Bildet sier seg selv. Plastikken har blitt porøs og knukket. Så nå har du litt tips om hva du ellers kan sjekke i samme slengen.
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Såpass ja.. Da får jeg bare sjekke når jeg førts er i gang ja! Takk for tips.
StigJ Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Nå hadde jeg jo denne bilen i 10 år også da Var vel dette som var det "verste" av reparasjoner. Alt i alt en gullegod bil.
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Alle e46´ene jeg har hatt har også vært svært lite trøbbel med Litt lekkasjer har vært gjengangere, og så har jeg 3 kompiser som har slitt med LMM på 320 og 323... Radiatoren min ser hvertfall hel og pen ut. Vet du om man må bestille nytt lokk hvis man bestiller ny ekspansjonstank, eller følger det med? Og er det noen som har aning om hva som gjorde at jeg ikke fikk varmluft i varmeapparatet før dette skjedde? Kjipt å kjøpe ny tank og så skjer det samme igjen fordi noe ligger og forårsaker problemet.
StigJ Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Følger med nytt lokk ja. Egentlig burde man vel bytta ut lokket med jevne mellomrom. Man kan vel ikke se at ventilen er gåen. Kan vel ikke vært at en liten revne har kommet slik at du har fått luft i systemet først, og så har den bare revnet helt da den slapp ut væska? Når jeg tenker meg om så bytta jeg LMMen på min også uten nevneverdig forbedring. Så da har jeg vel liggende en helt brukendes da...
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Originalt termostathus hos GS = 1050kr Originalt termostathus hos Koed = 360kr
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Latterlig hvis det er akkurat samme del... Men ifølge Saltkjelen så er det ikke originaldel likevel hos Koed. Jeg søkte bare opp originalt delenummer og fikk opp den delen, men det trengte ikke være original likevel skrev han. Er hvertfall helt latterlig ja hvis det er samme delen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå