nightking Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Hei! Opplevde nettopp at ekspansjonstanken sprakk pĂ„ bilen min. BMW 318 1998 e46. Stoppa bilen etter en kjĂžretur, stĂ„r utenfor bilen Ă„ snakker i 2-3 min, fĂžr det sier poff og vannet spruter.. Fant fort ut at ekspansjonstanken har sprukket oppover langs hele.. Bilen har ikke kokt eller gĂ„tt varm.. Hva kan ha vĂŠrt galt? Tett radiator? Ădelagt termostat? defekt lokk pĂ„ ekspansjonstanken? defekt toppakning sĂ„ eksos kan gĂ„ i vannet? Eller rett Ă„ slett bare dĂ„rlig ekspansjons tank? Usikker pĂ„ hva jeg skal gjĂžre.. bare bytte den Ă„ stase pĂ„ at d gĂ„r sin gang?.. Tenkte uansett Ă„ ta en test av kjĂžlevannet i ettertid for Ă„ sjekke for eksos.. Evt bytte lokk og termostat kanskje.. Noen andre som har opplevd detta?? MVH BjĂžrnar
Magnus M Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Overtrykk i systemet pga at ventilen i lokket pÄ tanken ikke har sluppet ut trykket? Hadde det samme pÄ min tidligere e46, sjekk ogsÄ radiatoren at den ikke er bÞyd som en banan i underkant pga trykket. Kjent feil pÄ e46 detta.
Lars89 Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Mest sannsynlig bare dÄrlig ekspansjonstank. Bytta flere av de uten at de var noe annet galt. Men "alle" komponentene i kjÞlesystemet pÄ halvgamle BMW mÄ sies Ä vÊre en svakhet... Bytta det meste pÄ begge mine E46er.
Zaphod Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Skjedde det samme med min 99, bare bytta tank sÄ var alt i orden.
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 NÄ skjedde dette med min ogsÄ. Startet bilen og lot den stÄ pÄ tomgang for Ä varme opp bilen. Begynte Ä kjÞre, men reagerte pÄ at det ikke kom noe varmluft i varmeapparatet. Stoppet og tok ut pollenfilteret, for tenkte det kunne vÊre tett? KjÞrte videre noen minutter og da sier det "poff" og en rÞyksky ligger igjen bak meg, samtidig som radiatorlyset kommer pÄ i dashen. Ser nÄ at tanken har sprukket. MEN, hvorfor fikk ikke jeg varmluft i varmeapparatet fÞrst? Er det da noe som mÄ vÊre tett en annen plass i systemet som forÄrsaket overtrykket? Selv om ventilen i lokket pÄ tanken ikke slipper ut overtrykket som skrevet over her, skulle vel jeg fÄtt varme i varmeapparatet? Termostaten som kÞdder med meg? TemperaturmÄleren sto rett opp 90 grader som den alltid gjÞr. Bilen er en 2000 320i
StigJ Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Samme skjedde med min. Den har totalt spytta kjÞlevÊske 4 ganger. 1. Sprekk i ekspansjonstank. 2. Hull i radiator pga. overtrykk. StÄr opp-ned pÄ bildet. 3. Knukket plastikknippel pÄ et rÞr som gÄr inn i blokka i bakkant. Nr. 1 pÄ bildet 4. Bildet sier seg selv. Plastikken har blitt porÞs og knukket. SÄ nÄ har du litt tips om hva du ellers kan sjekke i samme slengen.
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 SÄpass ja.. Da fÄr jeg bare sjekke nÄr jeg fÞrts er i gang ja! Takk for tips.
StigJ Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 NÄ hadde jeg jo denne bilen i 10 Är ogsÄ da Var vel dette som var det "verste" av reparasjoner. Alt i alt en gullegod bil.
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Alle e46Žene jeg har hatt har ogsÄ vÊrt svÊrt lite trÞbbel med Litt lekkasjer har vÊrt gjengangere, og sÄ har jeg 3 kompiser som har slitt med LMM pÄ 320 og 323... Radiatoren min ser hvertfall hel og pen ut. Vet du om man mÄ bestille nytt lokk hvis man bestiller ny ekspansjonstank, eller fÞlger det med? Og er det noen som har aning om hva som gjorde at jeg ikke fikk varmluft i varmeapparatet fÞr dette skjedde? Kjipt Ä kjÞpe ny tank og sÄ skjer det samme igjen fordi noe ligger og forÄrsaker problemet.
StigJ Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 FÞlger med nytt lokk ja. Egentlig burde man vel bytta ut lokket med jevne mellomrom. Man kan vel ikke se at ventilen er gÄen. Kan vel ikke vÊrt at en liten revne har kommet slik at du har fÄtt luft i systemet fÞrst, og sÄ har den bare revnet helt da den slapp ut vÊska? NÄr jeg tenker meg om sÄ bytta jeg LMMen pÄ min ogsÄ uten nevneverdig forbedring. SÄ da har jeg vel liggende en helt brukendes da...
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Originalt termostathus hos GS = 1050kr Originalt termostathus hos Koed = 360kr
-Roger- Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Latterlig hvis det er akkurat samme del... Men ifÞlge Saltkjelen sÄ er det ikke originaldel likevel hos Koed. Jeg sÞkte bare opp originalt delenummer og fikk opp den delen, men det trengte ikke vÊre original likevel skrev han. Er hvertfall helt latterlig ja hvis det er samme delen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ