Gå til innhold

bmw e46/e90, hvilken duger best som førstebil?


Dal-z
 Share

Anbefalte innlegg

hei bimmers!

tror dette ble riktig kategori å poste dette spørsmålet, er litt usikker :P

men uansett, skal kjøpe min første bil om et halvt år ca. og da skal jeg selvsagt ha meg en bmw, tenker mye på 3 serien, selv om en 5 serie kanskje hadde vært fint.

men så er det slik at, hvilken er best av e46 og e90? altså, med tanke på utgifter, servicer og generell holdbarhet.

skjønner så klart at e46 er en eldre bil, og problemene kommer så klart fortere der, men det er vel ikke noe store problemer på de?

noe slikt er hva jeg kunne tenkt meg om det skulle vært en e46 ihvertfall:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... ion=savead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel egentlig på pris tenker jeg.

Hvis du ser etter en 328ci så er jo tilsvarende e92 myyye dyrere.

Hvis du ser etter bil i 200-250 000 kr klassen vil jeg jo si at det er sikkert mer fornuftig å kjøpe en e90 med mindre motor.

Men vet hvertfall med egen erfaring at det er ikke alltid fornuften som snakker høyest når det gjelder bmw bilkjøp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har lagt ut et mulig alternativ hva gjelder E46, men hvilken pris og type modell tenker du kunne vært aktuelt på en E90 da?

Om du skal bruke samme beløp så får du sikkert en mer artig motor ved valg av E46 :) Faren min har hatt en 1998 modell E46 328iA i over 8 år nå, og må si det har vært lite tull med den, den har automatgir, men blandet snittforbruk ligger på lave 0,9 liter mila. Med manuell som den du har linket til over, vil den sikkert kunne gå enda billigere, og ikke minst; en del bedre :) Synes også personlig at den bilen du har funnet der ser meget pen ut, farge, utstyr etc, samt et bra originalanlegg :) Ville absolutt ha vurdert den var jeg deg :D

Har kjørt E90 kun en gang (320d med FULL M-pakke og automat). Meget god bil å kjøre, og man kan sitte lavere inni bilen enn på E46 :) Er en kompis av meg som har denne bilen, og han har fortsatt ikke hatt noen problemer med den :)

Uansett hvilken du velger så får du nok en ålreit bil med driftsikkerhet godt over snittet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg helst foretrekker e46. kan jo få en mye bedre utstyrt bil med stor motor for samme pris som en helt kurant 320 e90...

men uansett, det er jo snakk om følelser eller fornuft, det er ikke så lett!

så klart så blir jo ting som forsikring en del dyrere på en 328 enn en 320 :P

men er det massiv forskjell på en 320 mot en 325-330?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "massiv" forskjell? Karosseriet skal være det samme... vet ikke om de med større motor har noe ekstra lydisolasjon og slikt. På enkelte bilmodeller hender det også at en med større motor ble levert med litt mer utstyr som standard. Ellers kan det være litt forskjell på slitedelene, større bremser, ulik diff etc... Bilens totalvekt går også gjerne noen kg opp ved større motor, selv om det visuelt kan se ganske likt ut :)

Verditap er muligens også en ting å tenke over... da små biler som 3-serien holder seg relativt godt i pris så lenge de har litt power under panseret. En tidlig E90 med mindre motor vil kanskje falle mer i pris på sikt...

Men som "Eksos" sier... sjekk opp forsikring på ulike modeller hos forskjellige selskaper før du bestemmer deg :)

Om det blir dyrt så går det også an å registrere bilen på foreldrene og forsikringen deretter :D men da vil du jo gå glipp av bonusoppsamlingen, men husk at alder på forsikringstaker også spiller inn hos en del selskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, må jo såklart få sjekka opp dette med forsikringen. men regner med jeg har råd til å kunne betale forsikringa på en 328.

men med massiv forskjell mener jeg kjørefeeling. hvordan bilen går, både rett fram og i svinger. noen som eier/har kjørt en e46 325-328-330 og kan beskrive ganske grundig hva som er både negativt og positivt med bilen, både når det kommer til kjøreegenskaper og kvalitet?

men når vi snakker om verditap ja, blir jo selvsagt mye mindre tap på en godt utstyrt bil med stor motor enn en relativt dårlig utstyrt med liten motor. godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg har hat en e46 325ci rundt 4 månder, solgt den nå men ikke vært noe tull med den.

og pappa har hat en e46 320ci i 6 år den har det heller ikke vært no tull med.bare vanlige slitte deler. så e46 er en bra bil og ligger godt på veien.

men kjøp deg en med m - tech pakka på ser mye finnere ut med fangere å sånn.syntes jeg.

forsikring på 325 kom på 6000 i året full kasko med 75% og 10års skade fritt.

trur ikke du får forsikra en sånn bil, jeg hadde bilen på pappa og første forskringa ville ikke gi forsikring om folk under 23år skulle kjøre bilen.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringsselskaper MÅ forsikre bilen din, de kan ikke si nei, enkelt og greit..

Men, det de kan gjøre er naturligvis å sette prisen sky-høyt, slik de ofte gjør..

Vel, de tar vel forikringen, men ikke til en hver pris...

Som da jeg spurte på full kasko på min 530d 2003 modell, IF ville gi meg 52000,-... Etter hva jeg mener så er det vel bare en annen måte og si at dem ikke vil ha meg på.. Dette var med 70% bonus, og alle mine år som bilfører uten en eneste skade..

Var en annen her på forumet som hadde fått tilbud på en E46 tror jeg det var, på 128 000,-.. Da han var 18. Vil jo si at det er å si nei deg vil vi ikke ha.. :roll:

Så ville absolutt sjekket forsikring først, tror du kan få deg en liten nedtur der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom pris på bil eller forsikring ikke er et diskusjonstema, ville jeg selvfølgelig kjøpt en så ny bil som mulig, med så stor motor som mulig.

Hva skal du med en stor motor når du ikke har lært deg å kjøre enda da? Som førstebil mener jeg.. Nok av idioter som dteper seg selv, og andre for dem er verdensmestere med stor motor.. Det gjelder selvfølgelig ikke alle.. Men det er alt for mange av dem..

Ser helder ikke vitsen med en bil til 200 000,- som førstebil.. Er jo tråss alt nå man prøver og feiler og noen krasjer og bulker.. Kjedelig å måtte betale 10 000,- for å fikse en framskjerm isteden for å dra på huggern å få en til 500,- :)

Personlig ville jeg ikke gjort det, hadde helder ikke råd til en så dyr bil når jeg var 18.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom pris på bil eller forsikring ikke er et diskusjonstema, ville jeg selvfølgelig kjøpt en så ny bil som mulig, med så stor motor som mulig.

Hva skal du med en stor motor når du ikke har lært deg å kjøre enda da? Som førstebil mener jeg.. Nok av idioter som dteper seg selv, og andre for dem er verdensmestere med stor motor.. Det gjelder selvfølgelig ikke alle.. Men det er alt for mange av dem..

Ser helder ikke vitsen med en bil til 200 000,- som førstebil.. Er jo tråss alt nå man prøver og feiler og noen krasjer og bulker.. Kjedelig å måtte betale 10 000,- for å fikse en framskjerm isteden for å dra på huggern å få en til 500,- :)

Personlig ville jeg ikke gjort det, hadde helder ikke råd til en så dyr bil når jeg var 18.. :)

Jeg er helt enig med deg. Men for meg virker det som penger over hode ikke er et problem her, så hvorfor ikke skaffe seg den tryggeste bilen, som ser best ut og går bra - hvis det er det man vil ha.

Første bilen jeg kjøpte da jeg var 18, var en BMW 2000Touring fra 1972(20 år gammel bil). Betalte den gang 9.000 for den :D

Dersom spørsmålet er hva slags bil man bør kjøpe seg ut i fra fornuftighetsgrunner når man er 18, vil jeg si en e46 318d. Bilen går greit, er ikke alt for dyr, ser bra ut, bruker lite diesel og er billig å forsikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...