egilkv Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 Merker et svakt klunk i forstllingen når jeg kjører over fartsdumper e.l. Kjenner ingenting i rattet, men man hører et svakt men allikevel markert klunk. Røsker jeg i hjulet (både på bakken og oppjekket) kjenner jeg ingenting i vertikalretningen, og en veldig svak klunk i horisontal retning. Likt på begge hjul. Styrestagene er helt fine - byttet venstre fordi det var bittelitt slark i den indre kula, den ytre var helt fint - trodde det pleide å være omvendt. Har lest meg opp på at casterstag (nedre arm som peker på skrå framover) kan være årsak til klunk, og at det kan være vanskelig å finne ut av. Klarer ikke å se at der er noe slark når jeg presser mot kula med et kubein, i alle fall. Noen hint? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheUltimateDrivingMachine Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 Har samme problem selv. Bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 det er ikke sikkert det er kula som er gåen, det sitter en stor gummiforing i framkant på dette staget, jeg har akkurat byttet på min og jeg kunne ikke kjenne noe slark i foringen før jeg fikk skrudd av staget, jobben er gjort på litt over en time hvis du har riktig verktøy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilkv Skrevet September 27, 2010 Forfatter Share Skrevet September 27, 2010 det er ikke sikkert det er kula som er gåen, det sitter en stor gummiforing i framkant på dette staget, jeg har akkurat byttet på min og jeg kunne ikke kjenne noe slark i foringen før jeg fikk skrudd av staget, jobben er gjort på litt over en time hvis du har riktig verktøy Hvordan ser man at foringen er gått? Og hvordan er det i så fall å bytte den? Jeg har hydraulisk presse, men staget må vel av først. Pleier det å gå greitt å få løsnet staget i ved kula? Regner med at det er en kon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 du må løsne en skrue som holder fast støtdemperen nede ved kula, skyv demperen opp noen cm, løsne kula og gi et par slag med hammeren på siden der konen sitter så løsner den sikkert greit,det sitter også et lite plastdeksel rundt foringen framme som må av, hvis jeg husker rett så trenger du 10mm pipe, 16mm fastnøkkel, 18mm fastnøkkel og 22mm fastnøkkel, det går lett å presse de ut med tonnpresse, jeg kjøpte mine foringer hos Veng, tror jeg betalte nesten 500,- for begge to Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 kunne ikke se noe på foringene mine men jeg kjente at de var veldig myke, all vibrasjon i rattet og all ulyd ble borte etter at foringene var byttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 Man kan godt bruke en vanlig tersj eller skrustikke for å ta av foringen. De sitter ikke så godt. Om du kan se en bitteliten sprekk i foringen er den gåen. Men som oftest så skal ikke casterstag foringen lage så mye klunkelyder, det er vel mer kula som lager den lyden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 Hadde det på min og, byttet to stag som går fra stabstaget. kostet ca 125,- per side på KOED. Da hadde jeg stygge klunk og kjente ingenting i rattet. Er verd å bytte. Koed kjenner til dem om du ringer og sier at du trenger to stag forran til E39 som går fra stabstaget og koster rundt 125,- spenn Du kan evt henvise til min forrige handel hos dem på BP 58105, da kjøpte jeg blant annet de, pluss noen andre foringer og bremser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 wabby mener nok vare nummer 31 35 1 095 661 og 31 35 1 095 662 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 wabby mener nok vare nummer 31 35 1 095 661 og 31 35 1 095 662 Disse stagene gir garantert klonk i forstilling når de begynner å bli slitte,samme type stag sitter også bak (mye mindre størrelse) kan med fordel byttes samtidig.Vil slites fortere hvis casterstag også er dårlige,men fjerner klonklyden over ujevnheter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin1379 Skrevet September 27, 2010 Share Skrevet September 27, 2010 de stagge kalles lenke/støttestag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kasper Skrevet September 28, 2010 Share Skrevet September 28, 2010 Kan gi deg et tips på hva som hjalp meg avgjøre: Jeg hadde klunk på kun en side først. Kun i dumper, eller småsprekker i asftalten osv. Jeg ante ikke hva det var. Så var jeg under bilen å letet etter årsaken, rykka og nappa med litt håndkraft i støttestagene. De så rimelig slitne ut. Etter jeg hadde vært å dytta litt på dem med endel kraft så fikk jeg tydelig klunking på begge sider da jeg kjørte dagen etterpå, pluss når jeg svingte bestemt fra side til side. Håper det hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Januar 5, 2011 Share Skrevet Januar 5, 2011 Hei! Følger opp på en gammel tråd. Jeg har en svak klunk av denne typen på min bil. Dempere foran er helt nedslitt og bilen skal bytte dempere foran i morgen. En kompis som er mekaniker nevnte at han merket et svakt klunk i bilen, men ikke noe på styring etc. Er dette noe jeg kan få fikset billig og kjapt i sammenheng med demperbytte? Isåfall bytter jeg det i samme slengen i morgen. Er det kostbart venter jeg til lønn og bonus i slutten av måneden;) Er det noe sted jeg kan få tak i disse stabbestagene til i morgen i Oslo? Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Januar 5, 2011 Share Skrevet Januar 5, 2011 Du kan jo prøve GS, evt. en eller annen bmwforhandler. Som det er nevnt her så er disse stagene ganske billige, så det burde ikke bli no dyr affære å handle hos bmw... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Januar 5, 2011 Share Skrevet Januar 5, 2011 Hva er det presise navnet på disse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå