Otis Skrevet November 12, 2010 Forfatter Skrevet November 12, 2010 Hallo Takk for svar. Jeg har tenkt litt på dette i går kveld og i morges. Og jeg synes det er sannsynlig at det kan være feil med kamsensor, nåleløft og veivsensor før pumpa går i stykker. Fordi det er rart om pumpa skal sprøyte inn feil, HVIS den får korrekt signal fra sensorene. Jeg har tatt diagnose på nålløft for 2 uker siden, men skal ta det på nytt i kveld igjen. skal også sjekke om jeg kan ta diagnose på veivsensor og kamsensor. Tusen takk for svar!
RaymondJ Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 Du kan jo prøve å sjekke Koed, GS el. om sensorene har samme delenummer på diesel og bensinmotorene. Som sagt så er det en kjent sak at de ryker på bensinmotorene.
Otis Skrevet November 12, 2010 Forfatter Skrevet November 12, 2010 Det er vanskelig å finne info om de her M47 motorene, synes jeg da. Fant en side der hvor det stod mye info om Rover med diesel, og det skal jo være relativt like motorer. Men der stod det at det ikke kunne være CPS feil, fordi den kun hjalp under oppstart og ikke når motoren faktisk er i gang. Jeg vet ikke helt jeg. Kjedelige greier.
Gjest Skrevet November 12, 2010 Skrevet November 12, 2010 bare å se om ikke du finner test moduler på sensorene. jeg husker ikke helt hvilke motorer som har mulighet til hva. må nesten bare se.
Otis Skrevet November 15, 2010 Forfatter Skrevet November 15, 2010 Jeg har nå sjekket litt mer rundt min feil. Og det er nok defekt pumpe ja. Feilkode indikerer at den sprøyter inn diesel på feil tidspunkt pga en feil med sensor eller.no inni pumpa. Man skulle tro at det kunne være feil med kam sensor, veiv sensor eller evt nåleløft. Men den gang ei. Om det er feil med veiv/kam sensor, så vil den lagre en feilkode 47, som er feil mellom begge sensorene. Så den gikk ikke nei. Nåleløft sensoren virker helt fint da bilen faktisk forstår at den sprøyter inn feil, som er 2-4 grader før ØD, men burde ha vært 7-11 grader før ØD. Det fine med dette er at jeg fint kan bruke bilen mens pumpa er defekt, da den begrenser innsprøytningsmengde diesel til 25 mg/stroke for at det ikke skal gå gærnt. Men det største minuset med dette er at pumpa koster 17000 +mva hos GS og gudene vet hva de tar å bytte den. Såklart tenker jeg jo på pumpe fra dieselgrossisten (invenit) for ca 9000-10000,- ink mva. Og ev bytte den selv eller få et firma/privat person til å gjøre det da. Har dere noen tanker før jeg evt starter aksjonen?
2000Touring Skrevet November 15, 2010 Skrevet November 15, 2010 Mener å huske jeg betalte rundt 4-4500 for å få byttet pumpa på bilen min hos merkeverksted.
Otis Skrevet November 15, 2010 Forfatter Skrevet November 15, 2010 Det var billig, å spesielt siden det er på merkeverksted. Men jeg fikk tilbud på 4000,- hos et Bosch verksted, å det var jo ikke så gærnt. Har i tillegg sendt prisforespørsel til Invenit/dieselgrossisten ang pris på pumpa. Sendte forsåvidt en forespørsel til Ivars bil i Østersund.
RaymondJ Skrevet November 15, 2010 Skrevet November 15, 2010 Mener å huske jeg betalte rundt 4-4500 for å få byttet pumpa på bilen min hos merkeverksted. Det var ufattelig billig, sikker på at det ikke bare var fødepumpa?
2000Touring Skrevet November 15, 2010 Skrevet November 15, 2010 Mener å huske jeg betalte rundt 4-4500 for å få byttet pumpa på bilen min hos merkeverksted. Det var ufattelig billig, sikker på at det ikke bare var fødepumpa? Jeg er 100% sikker på at det var dieselpumpa og ikke fødepumpa. Er derimot ikke 100% på prisen men 90% sikker. Mener jeg fikk en rimelig god deal på pumpa, og betalte vel 12.500 for den. Mener dette er ca 3 år siden. På merkeverksted skiller de vel på 3 og 5-serie også, så det er vel dyrere å bytte samme del på en 5-serie enn en 3-serie. Var i hvertfall det de fortalte meg på Bilia i Drammen.
Otis Skrevet November 15, 2010 Forfatter Skrevet November 15, 2010 Nå har jeg vært ute på nytt med easyDIS vet dere. Ble litt klokere denne gangen. Tok jo såklart en diagnose på feilkode "48 Control, Timing device" Og det som skjer er at insprøytningen er korrekt på tomgang, og litt oppover i turtallet. Men når jeg ta testen på 3000 omdr. så er den i dag -0,2-1,6 grader feil. Den skulle ha vært mellom 4-7grader, mener jeg det var. Så det er litt andre tall enn det jeg fikk sist gang, rart. Noen som kan forklare dette? Og jeg fikk et annet resultat på diagnosen, da DIS forelsår å justere pumpen, om den ikke allerede er justert. Noe jeg ikke tror den er, ihvertfall ikke siden motoren var ny. Har dere noen erfaring der? Jeg fikk også bekreftet at solenoiden til "cutoff valve" er i funksjon. Hører merkbart forskjell på tomgangsstøy når den slår seg av/på. Veldig deilig når den er aktivert, da går motoren silkemykt og ganske stille. Ellers har den en veldig hard gange med mye knatring. Hva som er riktig vet jeg ikke. Så det ble endel info/spørsmål, men jeg er håpefull på svar.
Otis Skrevet November 15, 2010 Forfatter Skrevet November 15, 2010 Legger ved bildene under diagnosen, bare noen eksempler i tilfelle det skulle være noe.
Gjest Skrevet November 15, 2010 Skrevet November 15, 2010 Hei igjen, dette er riktige måten å feilsøke på! bare de andre her kunne lært litt nå... justering av pumpa dreier seg om tenningsjustering, altså å "dreie" pumpa. Kan være lurt å prøve dette først ja. Om du ikke har måleur kan det gå å justere den "ish" og hele tiden kontroller med DIS, evt mens den går. Men dette blir aldri like bra som å ta det med måleur.. hvertfall ikke på eldre pumpe, vp44 er foreløpig ikke min sterkeste side..
Otis Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 Ja, jeg funderer på å la et verksted justere pumpa på nytt. Men er det vanlig at pumpa klarer å justere seg selv da? Eller er det over tid? skulle tro at setskruene på pumpa ikke slapp?
Gjest Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 pumpa skal ikke justere seg selv, men kjedet strekkes noe. derfor er det forksjellig data på justering på nytt og gammelt kjede.
Otis Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 Aha, så kan det være det som har skjedd da? For denne feilen har jo definitivt kommet over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå