Gå til innhold

LØST Sterk nykking med ujevne mellomrom 520d `01

Anbefalte innlegg

Skrevet

det kan være ja, men jeg har ikke vært borti dette selv på vp44.

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hmm, ja jeg er neimen ikke sikker på dette.

Høres jo veldig ut som pumpa er defekt, det gjør det.

Skrevet

mulig.. men som nevnt, vet at de fleste problemer med vp44 skyldes elektronikken oppå pumpa.. hvis du ser på litt amerikanske sider så skal det være en del gode diy og lignende..

Skrevet

Jeg har søkt en god del nå på den store weven! Men finner stort sett ingenting mht pumpa.

Ihvertfall ikke direkte på BMW sine motorer. Fant dog mye info om selve pumpen på Dodge forum.

Hvor har du lest om dette?

Skrevet

ja jeg mener pumpa, ikke bmw motoren. vp44 er "den samme" uansett hvilken motor det gjelder.

var noe dodge greier jeg har sett før ja..

Skrevet

Slo meg akkurat nå, mistenker du at det er selve pumpa det er noe feil med, ring Minges universalservice i Trøgstad! De er overlegent best i Norge (vel, hvertfal veldig veldig bra!!!) på dieselpumper. Kansje de kan lede deg i rett retning?

Ble nyskjerrig og googlet VP44. Ser ut som disse har samme problemet som Bosch ABS pumper. Komponenter på kretskortene blir koblet sammen med sk. Microbonding, ikke ledninger som loddes og kobler sammen ting, men syltynne kobber(?)tråder som "sveises" på. Disse sveisepunktene har vist seg å ha en tendens til å løsne over tid pga. at de ikke takler vibrasjoner.

http://www.dieselpumprepairs.com/#/diy- ... 4533083890

Jeg har jobbet med elektronikk i mange år, og prøvde å fikse ABS enheten til en kompis av meg (Audi), og der var det 2-3 slike mikrobondinger som hadde løsnet. Disse punktene er så godt som umulige å lodde på, så det endte med at han måtte kjøpe seg en ny. Men vi fikk hvertfall bekreftet hva som var problemet.

Skrevet

Ja, jeg mistenker defekt diesel pumpe. Alt foreløpig tyder på det.

Det er ikke bare problemer med at den drar litt dårlig, men også at den plutselig ikke gjør noe som helst, selv ved full gass. Og siden det ikke er noen andre feilkoder på DDE, forutenom 48 Control, timing device.

Tror ikke jeg skal sende den til diesepumprepairs.com, da jeg ikke vet reglene for mva inn og ut av Norge. Dessuten tar det for lang tid.

Men de hadde mye info om pumpen, det hadde de! Takk for den!

Det er jo enda klarere at det er pumpen som er defekt, da det snakkes mye om EDC og ikke mekanisk feil. Og min pumpe har nok ikke mekanisk feil, da feilen kommer og går, samt er veldig varierende i hvor mye feil det er.

Inni EDC delen så det veldig smått ut! Det kan ikke fikses uten maskiner, utifra det jeg så på bildene ihvertfall.

Skrevet

Hallo folkens,

Har nå snakket med Fyksen bilservice i Lillehammer, og de er absolutt sikre på at det er pumpen som er defekt. Relativt vanlig feil på x20d motorene og de evt andre biler som bruker slik VP44 pumpe. Forventet levetid på pumpen er alt fra 140000km og oppover.

Har derfor bestilt ny pumpe fra dieselgrossisten.

Et Bosch verksted tar av seg arbeidet med å skifte pumpen og tar en liten sjekk på gløderelè og plugger i samme slengen.

Gir beskjed tilbake her inne når, den er ferdig fikset.

Skrevet

Nå nå, vi må ikke ta helt av her :)

Feilen er ikke fikset ennå, men håper jo at jeg har truffet rett mht feilsøkingen min da. Er rimelig sikker.

Det kommer seg på ca 16-17000,- med gløde plugg(er)/relè.

Selve pumpa koster 10625,- og arbeidet er sånn ca 4000-5000,-

Skrevet

Hørtes ut som en helt ok pris ;) bra jobb med feilsøking.

Skrevet

Da er endelig pumpa blitt skiftet!

Bilen går nå bedre, kjennes ut som 15-20 hk mer å ta av. Mye jevnere kraft utvikling, sterkere på alle turtall, særlig på lave turtall, mer turtallsvillig, "mykere" motorgange, ikke like mye knatring. Egentlig bare veldig veldig stor forskjell!

Men jeg tror desverre at jeg har defekt mate/inline pumpe, den kutter fremdeles på høye turtall enkelte ganger. Så må nok måle matetrykket på et verksted en plass. Skal ta en diagnose i morgen.

Totalt sett kom det seg på 15125,- for pumpe og skifte. Kjøpte pumpen selv fra dieselgrossisten.no og et verksted skiftet den. De brukte 2 dager på jobben, da de plagdes med å få pumpen løs fra bilen! Men det var verdt det, da de var billig.

Skiftet i samme slengen alle glødeplugger, da 3 stk var defekt. Så nå starter den veldig lett også :)

Skrevet

bra at det i all hovedsak har ordna seg da :)

og fint å se at noen kan feilsøke selv, og gjøre det riktig. bra jobba.

Skrevet

Ja takk for den du :)

Logisk feilsøking er gøy!

En ting som er positivt med dette er at jeg lærte veldig mye om diesel motorer veldig fort. Da jeg måtte sette meg inn i hvordan alt henger sammen, noe som ikke kunne noe særlig godt. Ikke det at jeg er så ekstremt flink nå heller, men forstår jo vesentlig mer nå da.

Men du e34_525tds...

Det er jo sannsynlig med defekt mate/inline pumpe når den kutter på høye turtall og maks belastning?

Kommer ikke på noe annet som kan være feil på så høye turtall.

Skrevet

Du har tydelig systemforståelse.. dette er mer enn mange som jobber med dette :P

Problemet høres da absolutt ut som et mateproblem. Litt obs på at du kan ta knekken på innså pumpa om den ikke får nok diesel (da det er diesel som smører).

Litt usikker på hva som er kravene til mating på vp44 (dette er den motoren/pumpa jeg har hatt minst med å gjøre). Men om du ser i TIS så skal det stå oppført der under tekniske spesifikasjoner.

Som nevnt tidl kan det også være ladetrykk som gjør at den kutter slik, men da er ofte ikke problemet der på veldig høyt turtall da ladetrykket justeres ned noe på høyt turtall. Så ville begynt med mating ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...