Gå til innhold

2003 E46 320d - lekkasje i slange fra intercooler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brukte deler av lørdags ettermiddag for å bytte bærearmer og foringer i front. Når jeg tok ned dekslet under intercooleren så jeg at det har svettet olje i området mellom slangen som går til innsuget og intercooleren (Se bilde). Det er tydelig at det er en liten lekkasje da det har bygget seg opp et solid lag.

Hvor mye innvirkning har denne lekkasjen på motorens funksjon?

utennavnk.jpg

Skrevet

Ingen lekkasje er vel egentlig bra så du bør reparere den skaden. Jeg tror ikke at det skal være olje i luften som passerer intercooleren. Poenget med intercooleren er vel strengt tatt bare å nedkjøle luften på inntakssiden slik at den metriske volumenheten øker når luften presses inn i motoren av turboladeren.

Uten at jeg har spesielt god kjennskap til hvordan turboladeren på M47TUD20 motoren virker kan noe tyde på at oljen stammer fra turboladeren (tilbakeslag). Litt olje vil det vel alltid være her, men ikke signifikante mengder med mindre akslingen i turboladeren er lekk (slitt). For mye olje fra turboladeren kan føre til selvantenning og dermed motorhavari.

Skrevet

Det vil alltid være små mengder olje i intercooler og rør. Dette er oljedamp som går over til væskeform når motoren blir kald.

Men om det renner stor mengder og rørene er fulle av sot tyder det på lekkasje.

Skrevet

Jeg har hatt av EGR systemet etter at jeg blendet dette og det er ikke noe stort oljegjennomslag å se der. Det er rett og slett olje som kommer fra veivhusventilasjonen som benytter seg av slange # 7 på bildet. Siden det slippes ut olje der er det en selvfølge at dette vil havne i intercooleren til slutt siden det er luftens laveste punkt.

Nå skal det sies at det ikke er noe stor lekkasje, men det er tydelig at det har svettet olje over lengre tid da det er fullt av skit som har gjort det hele om til en tykk deig.

Ser jo ikke ut til å være noe hokuspokus å bytte slangen og jeg kan jo selvfølgelig rengjøre IC i samme slengen.

239.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...