Gå til innhold

Elektriske problemer E39 - Haster (nytt problem)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en 99 523iat.

Isted kjørte jeg på motorveien med den. Da plutselig begyne abslampe, lampa for luftfjæring bak og airbaglampa å lyse. og radioen skrudde seg av. Jeg svingte av veien og skrudde av bilen. Da ville den ikke skru seg på igjen. Fikk startet bilen litt senere med startkabler og kjørt den hjem. skrudde den av og da vil den ikke starte igjen.

Er dette dynamo, tenningsbryter, viftereim eller batteri?

Setter pris på alle svar!

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Høres ivertfall ut som om du har for lav batterispenning , strat bilen med kabler og mål direkte på batteriet bør ha ca 13,7 volt minimum mens den går. viss ikke er det neste en må se på ladingen, dynamo, viftereim

Men lyste ikke ladelyset ???? før den stoppet???

Skrevet

Hei!

Jeg må innrømme at jeg lå i nitti da det begynte å lyse på midten og høyreside, så jeg er ikke sikker på om batterilyset lyste!

Hvor får jeg tak i et ok og billig voltmeter, eventuelt lånt ett?

Skrevet

Batteriet hadde jeg testet først, eventuelt måle lade spenning, men om lade lampa lyser med tenning på og skrur seg av når bilen starter bør det vøre ok, men skader ikke og måle i allefall. Spør naboen om multimeter, bør ikke være noe hokkus pokus og få lånt det, husk og sett på diverse elektrisk utstyr før du måler da.

Skrevet

Høres ut som dynamo. At batteriet skulle "dø" i fart er ekstremt usansynlig. Bytte av dynamo bør du ha unna gjort på 10-15 minutter med riktig verktøy (32mm fastnøkkel, standard pipesett og en skrutrekker for å spenne opp strammehulet) Skulle lagd DIY, men det var -25 når min røyk og jeg gjorde det ute :)

Skrevet

hørt flere lignende tilfeller der batterier er syndern, selv om man skulle tro det var helt i orden, er batteriet ditt gammelt bør det byttes ved bytte av dynamo uansett, da kan man like så godt prøve det først, om ladespenninga er ok under belastning

Skrevet

Hei igjen!

For det første. Jeg solgte akkurat Mercedesen min og har BMW igjen. Det er så godt å være tilbake på bimmers:)

Videre. Hvor på dynamoen står det hvor mange volt den er? Skal sjekke batterispenning i ettermiddag, men forsøker å få et overblikk på deler på nettet iforhold til hvor jeg kan få tak i en god og brukt en.

PIIIPower (eller andre): Er det noe annet jeg må gjøre før jeg bytter dynamo? KOble fra batteri etc?

Marius

Skrevet

De skal passe overens med hverandre, og det gjør ingenting om du får mer ampere enn det som stod på. Bare ikke mindre.

Koble fra batteriet ved jobb på det elektriske er standard.

Skrevet

Så da kan jeg anta at dynamoen er gåen? Den skriker noe jævlig og. Tror jeg. Antar det er den og ikke viftereima. Kviner uansett varm eller kald, men kviner når jeg gir gass.

Hvordan finner jeg ut hvor mange amper dynamoen jeg har er? Må jeg demontere den først?

Hvorfor er det forskjellige dynamoer for samme bil? altså så vidt jeg skjønte en fyr jeg ringte om dynamo så er det forskjellige typer på en 1999 523iat.

Skrevet

bytt batteri, det er trolig at batteriet ikke er motaklig for strøm grunnet kortsluttning i cellene.

prøv batteri først, så måler du igjen, batterier er uansett gåent og må byttes uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...