Gå til innhold

ADVARSEL nye BMW Diesel motorer!


Nitroflux
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for advaselen...

Ellers så må jeg bare si at feil bruk høres dumt ut :)

Vil heller si at produktet ikke er laget riktig til bruker. Står det foresten noe om hvordan man skal bruke bilen i instruksjonsboka? Blir slutt på kjøringa til butikken, bilen tåler det ikke, man får gå. BMW sin kampanje for å få en grønnere hverdag :lol:

ja det står i instruksjonsboka og dem anbefaler også mellom service på 12000km når det gjelder krevende forhold. og krevende forhold er små å kø kjøring.

nye diesel motorer er ikke tilpasset forhold vi har her i norge. desvere..

Men selv på min 12 år gammle BMW, så tar det kortere tid (eller km) før olje/service lampa lyser når jeg driver og starter og stopper... Er ikke det også på de nye?

1000kr i året ekstra for forsikring, hmmm man får mye olje for 1000kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen ligger i bruker feil. på grunn av partikelfilter og for lange servic interval. til dere som kjøper nye diesel bil skal aldri brukes til små kjøring. først du har startet bilen skal du kjør minst 2mil og snitt på 65kmt. en skolebil blir aldri brukt på riktigmåte. dagens diesel bil skal oppnå høy eksosvarme for å kunne regenirer partikelfilter. det er nok ikke bare bmw som har samme bruker feil.også alle andre bil merke som har partikelfilter har motorhaveri. det her skjer bare på grunn av ikke motoren får til å regenirer partikelfilter og den blir tett. til dere som ikke grei å oppnå kravene skal ha service vær 10000km og dem på verkstedet skal regenirer partikelfilter manuelt. vist ikke dere ha råd til det så kjøp bensin bil.

Hvis bilen ikke blir brukt riktig, og krever service hver 10.000km, så er det og BMW sitt problem! Da har de i så fall en feil i bilens beregningssystem for servicer! Denne skal kalkulere når neste service er nødvendig ut fra bruksmønster. Så lenge brukeren følger det bilen selv oppgir, så skal IKKE dette være et tema for brukeren.

Skjønner godt at BMW Norge ikke vil ta kostnaden utover fabrikk garanti på en bruktimportert bil, som de ikke har noe med å gjøre.

Problemet er at dette er en bil kjøpt og brukt i næring, og en næringskjøpt bil har ingen forbrukerkjøpslov som gjelder i 5 år og er dermed prisgitt den "fantastiske" garantitiden på 2 år (som forteller litt om hva BMW selv mener om kvaliteten på bilene de lager), så sannsynligheten for at han ville vært i samme situasjon om bilen var kjøpt ny i Norge er ganske stor. Dermed er det også faktisk en god grunn for å bruktimportere biler som skal brukes i næring. Garantien/reklamasjonstiden blir akkurat den samme. Goodwillen skal prinsippielt sett være den samme i Norge som i Tyskland, ettersom den søkes BMW sentralt (i Tyskland). Det ble iallfall gjort da klarlakken flassa på taket på 1ern min, og den var fortsatt innenfor 3 års lakkgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen ligger i bruker feil. på grunn av partikelfilter og for lange servic interval. til dere som kjøper nye diesel bil skal aldri brukes til små kjøring. først du har startet bilen skal du kjør minst 2mil og snitt på 65kmt. en skolebil blir aldri brukt på riktigmåte.

Nå er det noen år siden jeg kjørte skolebil, men da ble de startet tidlig på morgenen, og gikk så stort sett hele dagen. Snitt på 65km/t er selvsagt umulig når det dreier seg om bykjøring, men hvis bilene ikke tåler lav snittfart vil jeg påstå det er noe alvorlig feil med bilen - ikke brukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da sei jeg lykketil til dere alle som har diesel bil med partikelfilter som kom før 2009 å enda kjører under 65kmt i snitt å ikke følger mellom service. det gjelder uansett bil type med uten adblue tilsettning.

6sylinder motor tåler meir på grunn av den har større oljemegde i motoren.tåler å få meir diesel i olje.. derfor er det mindre problem med 6sylinder en 4sylinderen. lykketil alle sammen me nybilen deres. dere som holder verkstedende oppe å går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
da sei jeg lykketil til dere alle som har diesel bil med partikelfilter som kom før 2009 å enda kjører under 65kmt i snitt å ikke følger mellom service. det gjelder uansett bil type med uten adblue tilsettning.

6sylinder motor tåler meir på grunn av den har større oljemegde i motoren.tåler å få meir diesel i olje.. derfor er det mindre problem med 6sylinder en 4sylinderen. lykketil alle sammen me nybilen deres. dere som holder verkstedende oppe å går:)

Hvorfor nevner du AdBlue her?

AdBluen er ikke med på å begrense utslippene. Men AdBluen funker som en tillsettning til eksosen så den blir tyngre, ergo den faller ned på baken i stede for å få eksosen til å sveve rundt i lufte/atmosfære whatever.

Dessutn blir det vell bare brukt på lastebiler, der dem ikke har klart å få ned utslippene til Eurokravene.

EDIT: Beklager. Skum-leste bare innlegget ditt :P Trekker tilbake den øverste setningen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da sei jeg lykketil til dere alle som har diesel bil med partikelfilter som kom før 2009 å enda kjører under 65kmt i snitt å ikke følger mellom service. det gjelder uansett bil type med uten adblue tilsettning.

6sylinder motor tåler meir på grunn av den har større oljemegde i motoren.tåler å få meir diesel i olje.. derfor er det mindre problem med 6sylinder en 4sylinderen. lykketil alle sammen me nybilen deres. dere som holder verkstedende oppe å går:)

Hvorfor nevner du AdBlue her?

AdBluen er ikke med på å begrense utslippene. Men AdBluen funker som en tillsettning til eksosen så den blir tyngre, ergo den faller ned på baken i stede for å få eksosen til å sveve rundt i lufte/atmosfære whatever.

Dessutn blir det vell bare brukt på lastebiler, der dem ikke har klart å få ned utslippene til Eurokravene.

EDIT: Beklager. Skum-leste bare innlegget ditt :P Trekker tilbake den øverste setningen :P

alle biler som har gng motor har adblue. skal etter fylles vær 40000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdBlue øker eksostemperaturen nok til at partiklene i partikkelfilteret forbrennes, en gang i blant. Altså filter-rens mens man kjører. Det er etterhvert en kjent sak at mange moderne dieselbiler er uegnet til småkjøring. I den forstand at de må på verksted med mindre man tar en langtur med litt mer fart og turtall minst en gang i uka. Problemene er størst på biler med forsiktige eiere, som prøver å kjøre økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du lærte på yrkesskolen er nok riktig, jeg søkte litt og fant ut at det er litt begrepsforvirring ute og går. Adblue (blanding inneholdende urea som i urin) tilsettes i eksosen på tyngre kjøretøyer og større personbiler for å redusere utslippene av NOX slik at Euro4-normen tilfredsstilles. Det jeg siktet til var Peugeot sitt system, som tilsetter en væske som kalles eolys i drivstoffet med visse mellomrom. Det forbrennes i motoren slik at eksosgassen blir steike varm og forbrenner partiklene i filteret. To forskjellige systemer, og noen ganger brukes altså adblue feilaktig om Peugeot sitt system. Altså tok jeg feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...