Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har PDC fremme og bak på min E39, har og en knapp på dashen for å slå den på og av.

Står i instruksjonsboka at den skal slå seg av om man kjører fortere en 30 km/t, eller lenger en 50 meter. Men min slår seg ikke av, den slår seg helder ikke av når jeg slår av tenninga.

Kan slå den på selv uten nøkkelen i tenninga, og da piper den om noen går forbi bilen.

Er dette noe som må programeres for å endre på det?

Kunne godt tenkt meg at sensorene bak kom på når jeg satte bilen i revers, og at jeg kunne skru på de i fronten på knappen (Og at dem slo seg av selv). Er dette mulig og få til eller?

Greit og slippe og måtte skru dem på og av hele tiden om jeg skal bruke dem.. :?

HVa kan jeg gjøre med dette? :)

Fredrik

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Såvidt jeg vet kan ikke dette kodes på noen måte og den skal styres av 50 meter eller 30 km/t og via knappen, og siste valg som er revers valget. På min bil så fungerer den slik, og jeg kan heller ikke slå den på om tenningen er av.

Høres ut som du har feil en plass.

Jeg vet ikke hvordan man skal feilsøke på dette, men jeg vil tro at strøm inn på bryter eller PDC er feil på en eller annen måte.

Skrevet
Såvidt jeg vet kan ikke dette kodes på noen måte og den skal styres av 50 meter eller 30 km/t og via knappen, og siste valg som er revers valget. På min bil så fungerer den slik, og jeg kan heller ikke slå den på om tenningen er av.

Høres ut som du har feil en plass.

Jeg vet ikke hvordan man skal feilsøke på dette, men jeg vil tro at strøm inn på bryter eller PDC er feil på en eller annen måte.

Så din slår seg av etter 50 meter, 30 kmt?

Men kommer den på når du setter i revers da? Er det i såfall både fremme og bak som er på?

Takk for svar!

Skal se om jeg kan finne ut noe på et el skjema eller noe i den dur :)

Kanskje en telefon til Bmw, men er ikke altid dem kan svare på slikt :P

Skrevet

Ja, min virker akkurat slik du beskriver i ditt siste innlegg. Slår seg på om jeg bruker knappen, eller revers. Såfremt at tenningen er på. Den slår seg på både foran og bak, de kan ikke styres individuelt for min del.

Skrevet
Ja, min virker akkurat slik du beskriver i ditt siste innlegg. Slår seg på om jeg bruker knappen, eller revers. Såfremt at tenningen er på. Den slår seg på både foran og bak, de kan ikke styres individuelt for min del.

Ok, slik vil jeg gjerne at mine skal fungere også.

Men har du knapp? Hvordan virker denne da når alt går automatisk?

Skrevet

Høres ut som om PDC styreenheten din får fastspenning, og ikke er aktivert via tenningsnøkkel. Normalt sett skal PDC'en bare kunne aktiviseres når nøkkelen står i pos 2, enten via revers eller ved å trykke på PDC knappen. Tror ikke det går ann å dele opp forran og bak. Vet du om systemet er ettermontert?

Jeg har nettopp ettermontert på min 97 740ILa. Hvis du leser tråden min, så står det noe nyttig info der. PDC er styrt via I-bus og kan kodes, men jeg er usikker på hva som kan kodes på den.

Skrevet

Jeg har ettermontert PDC min både frame og bak på en E39 2000 model (produksjonsdato 10/99). Det er ikke ettermonteringskit for frame PDC. Jeg kjøpte PDC ledning og module (bak og imidten av konsollen) Det er litt komplisert på den frame pga bilen's hjerne vil ikke akseptere frame PDC for bilen som er produksert før 2000. Jeg måtte kode om VIN, SA og tidskriterium (at bilen min er produskert etter 2000). Den virket perpekt som bilen med frame PDC. PDC slår av når jeg kjører over 30 km/t.

Alpejohn! er din bil har ettermontering frame PDC.

Skrevet

Ok, slik vil jeg gjerne at mine skal fungere også.

Men har du knapp? Hvordan virker denne da når alt går automatisk?

Jeg kan velge å aktivere PDC med knappen, men den aktiveres også automatisk ved revers.

Den ene styrer over den andre, men bare til neste gang revers aktiveres, da går den på uansett hva du valgte sist gang.

Skrevet

Hei, og takk for svar!

Tror ikke det er ettermontert nei, står i utstyrslista i service heftet (Er limt inn i på første side), at der er PDC.

Her er et utklipp fra ei liste jeg fikk fra koed:

508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

Så tror nok ikke det er ettermontert nei :?

Tenkte jeg skulle kikke litt på monteringer og slikt, og se om jeg kan finne ut om jeg kan måle i kontakta til den for å finne ut noe :)

EDIT:

Kom over noe på spaghetti koder eller hva det heter, der dem har masse el skjema osv. Der sto det følgende:

Important

On vehicles e.g. R50 with automatic transmission, the status of the reverse gear is not transferred via the bus in the emergency driving program. This means that the PDC is not automatically activated on reversing. Before troubleshooting, check the automatic transmission.

Jeg har automat.... Men hva er R50? Er det noe som anngår meg eller? :?

Skrevet
R50 skal da være Mini, mener jeg. Altså ikke BMW.

Da glemmer jeg det vertfall :lol:

Tror jeg må ta en titt på strøm tilførselen til boksen.

Høres ut som om PDC styreenheten din får fastspenning, og ikke er aktivert via tenningsnøkkel. Normalt sett skal PDC'en bare kunne aktiviseres når nøkkelen står i pos 2, enten via revers eller ved å trykke på PDC knappen. Tror ikke det går ann å dele opp forran og bak. Vet du om systemet er ettermontert?

Jeg har nettopp ettermontert på min 97 740ILa. Hvis du leser tråden min, så står det noe nyttig info der. PDC er styrt via I-bus og kan kodes, men jeg er usikker på hva som kan kodes på den.

Kikka i tråden din, men skulle hatt et koblingsskjema. SKal se om jeg finner et, så får jeg gå over strøm tilførselen. Hvor koblet du til strømmen til boksen? Går den igjennom noe rele eller noe slikt?

Mvh

Fredrik

Skrevet

Jeg har kikket litt i WDS og det kan se ut som enten feil på lysmodulen eller grunnmodulen om jeg har sjekket riktig.

Knappen/pdc skal virke slik jeg har beskrevet det i følge WDS.

Skrevet
Jeg har kikket litt i WDS og det kan se ut som enten feil på lysmodulen eller grunnmodulen om jeg har sjekket riktig.

Knappen/pdc skal virke slik jeg har beskrevet det i følge WDS.

Grunn modul, vil det si GM3 modulen?

Den har jeg bytta en gang, men PDC ble ikke forandret etter bytte.

Lysmodul, hmm.. rart den kan være noe galt med? Gamlingen har en som han har kjøpt for å montere på sin egen bil, fordi han har kjøpt facelift lykter fremme og bak.

Denne skal være fra 2002 tror jeg..

Jeg kan vel prøve og koble på denne og se om noe blir forandret kanskje? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...