eMTea Skrevet Oktober 10, 2010 Skrevet Oktober 10, 2010 Hei alle bimmer fans! Jeg er ny på dette forumet og forsåvidt med BMW, så trenger derfor deres synspunkter og erfaringer om mitt kommende (antageligvis) bilkjøp. Som topic sier, så vurdere jeg og handle meg en E60 med diesel. (Brukt seff, 05-07mod -> 350'000) - Manuell eller automat har jeg ikke bestemt meg for enda. Jeg regner med manuell kasse er bankers og trygg i drift, men hvordan er det med de automaiske girkassene? Er det forskjellige utgaver av dem, og er det noen jeg bør styre unna? - Service. Dette er viktig for meg, jeg vil følge dette, men hvilke kostnader må jeg regne med for å gjøre det? Vil det være mye å hente på å gjøre dette i Tyskland eller Sverige? - Er det stor forskjell på disse motorene? Jeg skjønner at det er forskjell i HK/NM, men er det enkelte man bør styre unna? Jeg har fått med meg at 3litern fikk en pris for verdens beste motor for noen år tilbake. - Jeg trenger ikke noen sinnsykt sprek sportsbil, selv om det er gøy med litt krefter. Men kan noen fortelle hva slags forbruk man kan regne med med de forskjellige motorene? Jeg håper ikke dette innlegget (mitt første) skremte dere med for mye spm, og jeg håper noen vil være snille å bidra med informasjon, slik at jeg kan klare å bestemme meg for hvilken bil jeg ender opp meg. PS: Om noen ønsker å vise meg annonser / biler til salgs, så kom gjerne med det i denne tråden! stikkord. Sorte shadowline biler er foretrukket (Elsker Audrey M5'en! <3 )
Gjest Skrevet Oktober 10, 2010 Skrevet Oktober 10, 2010 viewtopic.php?f=1&t=161793 der står det du trenger å vite om motorene. forbruk styres av foten din. ikke så veldig forskjell i forbruk på 2,5 og 3,0. 2,0 er ikke en rekkesekser? så den er vel da ikke aktuell. finnes to typer automat kasser, den siste kom vel ifm facelift (var vel noe etter, finnes en sinnsykt god trå om e60 på forumet, bare å søke litt. Den siste kassen hadde mulighet for hendler på rattet, og girer noe raksere. service styres "intelligent" av bilen. den sier hva den trenger, kan dog være en fordel å ta flere ting samtidig. service er ikke noe spesielt dyrt på bmw i forhold til andre merker i samme klasse.
Otis Skrevet Oktober 10, 2010 Skrevet Oktober 10, 2010 Kan jo legge den til tråden din. viewtopic.php?f=1&t=66848&hilit=E60
eMTea Skrevet Oktober 11, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2010 Ok! Takk folkens det hjalp litt. Da fikk jeg iallefall med meg såpass at jeg kommer til å prioritere facelift før rekkesekser. Men begge deler hadde vært flott! Skal lese gjennom tråden du linker til Otis!
Otis Skrevet Oktober 11, 2010 Skrevet Oktober 11, 2010 Akkurat det punktet; facelift foran rekkesekser, vil nok mange vært uenig med deg i. Da de som oftest prioriterer 6`er foran facelift. Jeg personlig kjører 4`er og det fungerer veldig greit det! Det var kun en liten kuriositet om hva folk mener om 4`er kontra 6`er. Jeg synes begge deler fint, men trekkes mest mot 6`er ja.
eMTea Skrevet Oktober 11, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2010 Jeg har hatt min tid i BMW for 10 år siden i en E30 320, og har levd lenge på at BMW er ikke det samme uten 6'er, men denne gangen er kjøpsgrunnen litt annerledes, nyere bil, lavere forbruk er viktige ting for meg. Tror dere en 520d er tungsolgt om 2 år? En ting til, er det en kurant jobb å ettermontere avtagbart hengerfeste? Kostbart?
Gjest Skrevet Oktober 11, 2010 Skrevet Oktober 11, 2010 520d ligger lavt i pris ja, men det gjør vel e60 generelt. å ettermontere hengerfeste er ganske kostbart på disse. jeg vil anbefale deg å gå for sekser. for det første har jeg personlig (fra å ha jobba med disse bilene) et inntrykk at det er litt mindre feil med disse kontra 4er (svingnigndempere f.eks). det andre er at du nok kan kjøre en større motor omtrent like billig. det er det foten din som avgjør... les gjennom dieseltråden jeg linket til, der står det litt om motorene. en annen grunn er at når folk ser deg komme i den nye bilen din, så slipper det å høres ut som du kjører aggregat.
Reef89 Skrevet Oktober 11, 2010 Skrevet Oktober 11, 2010 Jeg har hatt min tid i BMW for 10 år siden i en E30 320, og har levd lenge på at BMW er ikke det samme uten 6'er, men denne gangen er kjøpsgrunnen litt annerledes, nyere bil, lavere forbruk er viktige ting for meg.Tror dere en 520d er tungsolgt om 2 år? En ting til, er det en kurant jobb å ettermontere avtagbart hengerfeste? Kostbart? Kan jeg aldri tenke meg:) Kostbart med ettermontering ja.
eMTea Skrevet Oktober 14, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2010 Mulig det blir 530dA nå, men hvor forsikrer dere doningene deres hen... Fåreløpig har jeg fått best pris av gjensidige, men syntes fortsatt det var mye. Mtp 70%, 16000km, fører over 24.. Hva betaler dere?
Gjest Skrevet Oktober 14, 2010 Skrevet Oktober 14, 2010 anbefaler å høre med litt mindre forsikringsselskap, f.eks Terra forsikring som jeg har god erfaring med mtp pris.
eMTea Skrevet Oktober 16, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2010 Heisann! Idag har jeg vært å prøvekjørt en 520dA 06mod og en 530dA 04mod. Pris/KM er viktig for meg, og de lå på ca samme pris, men 530'en hadde gåt mye lenger og det trekker ned for min del. 140000 hadde den gått. Ellers var den bra utstyrt, med webasto, komfortseter, naviproff og hengerfeste. 520'en gjorde ikke skam på seg, selv med "bare" 163hk. men denne manglet hengerfeste, samt hadde litt riper i karosseri. Dette var dog en "mid-facelift" med startknapp og ny idrive knott. Jakten fortsetter, men drømmen er å finne en 520d 06-07mod med ikke mer enn 100000km og sort shadowlline med manuell kasse, hengerfeste, komfortseter, navi proff, hifi pakke, bluetooth, ipod støtte... Ikke lett å finne;) Men nå vet jeg iallefall hvordan bilene oppleves. Jeg trenger ikke noen racerbil, men en gjerrig bil med god komfort og bra utseende.
Otis Skrevet Oktober 16, 2010 Skrevet Oktober 16, 2010 Hvorfor manuell kasse? Har ikke prøvd e6x serien med automat, men de kan da umulig være dårlige? Ihvertfall ikke facelift kassen.
eMTea Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2010 Rett å slett fordi jeg trives bedre med manuell, og jeg føler at automaten dreper dreimomentet i diesel maskina...
Mikael-B Skrevet Oktober 18, 2010 Skrevet Oktober 18, 2010 Automatkasse i facelift E60 er en drøm å kjøre med! Jeg var veldig overrasket, da jeg selv også deler (delte) samme oppfatning som deg angående automat på nyere BMW. Prøvekjørte '09 520dA, og den var helt fantastisk å kjøre med. Følte ikke at den mistet noe som helst av kreftene. Ingen tvil om hva jeg skal velge ved neste bil-kjøp hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå