Arimanni Skrevet Oktober 15, 2010 Skrevet Oktober 15, 2010 Vist eg skjønner ho riktig, at ho vil at biler som feks er ombygd fra E30 318 til E30 "M3" skal få samme status som ein orginal M3? Du kan fortsatt "freshe" opp ein alkis, men han vil fortsatt vere ein alkis... (Litt på kanten men men)
Wacman Skrevet Oktober 15, 2010 Skrevet Oktober 15, 2010 For det første,vil jeg gjerne sende dette vesenet en ordbok. Så vil jeg gjerne spørre om hva problemet er. Det er jo en av de bedre tingene med fora som dette,at man kan spørre om biler,diskutere dem og i veldig mange tilfeller også høre fra folk som kjenner til bilen. Jeg mistenker at trådstarter er vedkommende som la ut E34 M5'en regget som 525i og ikke godkjent,eller noen i samme gata. Tipper dette er en person som prøver å selge et ombygg men til originalpris,noe som har fått folk til å diskutere bilen. Men ellers, joda, - det går greit eller?
///Thomas Skrevet Oktober 15, 2010 Skrevet Oktober 15, 2010 En ombygd 320 er jo for faen en 320 uansett!!! Står jo bare i bunnen av vognkortet at den er godkjent med en annen motor... Det tragiske er jo at sikkert en flott tysk/engelsk ORGINAL M3 har blitt slakta for at du skal få en ombygd 320 som aldri vil bli like mye verdt for en bmw-entusiast
painkiller Skrevet Oktober 15, 2010 Skrevet Oktober 15, 2010 Bare bra at det f.eks står 318, for det er det.. en 318 fra fabrikk blir aldri en M3, det blir en 318 med M3 motor, gir, understell osv (kall det heller 330, 332 eller noe i den duren).. Står det ikke BMW M GMBH så blir det aldri en M3... Uansett hvor bra bygget er, blir det aldri som en orginalbil.. En mus født i en stall, blir aldri en hest.. Dette er i allefall min mening, da jeg mener BMW M er hellig, det er det råeste man får. Men er jo for all det litt vrang når det gjelder dette, hadde aldri slakta en M bil for å bygge noe rått, da må bilen være krøkka, eller defekt på en annen måte så karosset er ubrukelig. Men har selv kjøpt ett strøkent men slakta M3 kaross, men det er for å gi den ett nytt liv, ikke havne på dynga, fordi en eller annen sugg ville ha en råere 316.. Lett å si i dag at e34, e36, e46 (M) osv er det så mange av alikevel, men tenk om 25-30 år, da er dette klasikkere på lik linje med e28 og e30, disse begynner å bli sjeldne, mye pga slakting, ombygging osv.. Jeg gremmes=P
babjorn Skrevet Oktober 15, 2010 Skrevet Oktober 15, 2010 Å kalle en ombygget 316i-328i for M3 er jo helt greit etter min mening.Men å gi den det på pappire blir helt feil. Syns det er bra ødelakte M3 som ikke kommer på veien på grunn av diverse skader,blir bygget opp igjen eller delene blir brukt i andre BMW.
painkiller Skrevet Oktober 15, 2010 Skrevet Oktober 15, 2010 Syns det er bra ødelakte M3 som ikke kommer på veien på grunn av diverse skader,blir bygget opp igjen eller delene blir brukt i andre BMW. Ja, det er jo helt greit, men er sykt at folk kjøper en strøken M3 i tyskland for en billig penge, for å så slakte den fordi den norske 318`n skal bli "M3"... Det er mere idiot enn entusiast mener jeg;)
StraightSix Skrevet Oktober 15, 2010 Skrevet Oktober 15, 2010 Syns det er bra ødelakte M3 som ikke kommer på veien på grunn av diverse skader,blir bygget opp igjen eller delene blir brukt i andre BMW. Ja, det er jo helt greit, men er sykt at folk kjøper en strøken M3 i tyskland for en billig penge, for å så slakte den fordi den norske 318`n skal bli "M3"... Det er mere idiot enn entusiast mener jeg;) Kunne ikke vært mer enig!
Der Barockengel Skrevet Oktober 16, 2010 Skrevet Oktober 16, 2010 Hei, vær litt mindre spydige i kommentarene til det nye forummedlemmet, da. Det tragiske er jo at sikkert en flott tysk/engelsk ORGINAL M3 har blitt slakta for at du skal få en ombygd 320 som aldri vil bli like mye verdt for en bmw-entusiast Nemlig - og dette kan ikke understrekes ofte nok. Så et spørsmål til trådstarter: Hvorfor tror du det egentlig virker så vanskelig for mange å opplyse i salgsannonsene om at de ikke selger en originalbil, men en oppgradering foretatt i ettertid. Hvis ombyggingen er foretatt med høy fagmessig standard, er det ikke akkurat noe å skamme seg over?
BMW-Frøken Skrevet Oktober 16, 2010 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2010 Hei, vær litt mindre spydige i kommentarene til det nye forummedlemmet, da. Det tragiske er jo at sikkert en flott tysk/engelsk ORGINAL M3 har blitt slakta for at du skal få en ombygd 320 som aldri vil bli like mye verdt for en bmw-entusiast Nemlig - og dette kan ikke understrekes ofte nok. Så et spørsmål til trådstarter: Hvorfor tror du det egentlig virker så vanskelig for mange å opplyse i salgsannonsene om at de ikke selger en originalbil, men en oppgradering foretatt i ettertid. Hvis ombyggingen er foretatt med høy fagmessig standard, er det ikke akkurat noe å skamme seg over? Det jeg mener er at det er de som faktisk ikke er interisert i bilene som skriver innlegg. jeg må faktisk le litt... utrolig hvor mye tid folk bruker på å finne ut om det er en orginal bil eller ikke... jeg hadde en M3 som jeg selv bygget om fra en 320 E46. M3'n var knasa bak (ble påkjørt). godkjent med mye skryt... hadde begge bilene fra før. solgte M3'n for like mye som en orginal..!
oddis Skrevet Oktober 16, 2010 Skrevet Oktober 16, 2010 Jeg er litt usikker på om jeg har skjønt hva BMW-Frøken mener, men om du mener at det er mye pes i salgstråder fra folk som ikke er intressert i salgsobjektet er jeg helt enig med deg, det er en stor uting på de fleste nettsamfunn. Når det gjelder 318 som er ombygget til M3 (godkjent eller ei) blir det samme er dette en ren individuell oppfatning. Jeg forstår veldig godt at f.eks E30 M3 (som er i en ganske unik situasjon i BMW-termer) som er orginal kan være verdt 200-250k, mens en ombygd 320 med alle endringene ikke er verdt mer enn 150k. Dette er mye fordi E30 M3 har blitt en klassiker, og man betaler mye for nettopp orginaliteten. Dette gjelder også forsovidt E34 M5, E36 M3 3,2 og andre mer 'spesielle' modeller tatt i betrakning at vi er i år 2010 i dag. Jeg er selv en ombyggingsentusiast og er ofte av den oppfatningen at orginale biler aldri blir optimale. For meg handler ombygging om å forbedre den i en måte som gjør at jeg blir mer fornøyd med den, uansett om betyr å bygge en E30 316 om til 320i med stivt understell eller å gå av skaftet og koste på den 500k i uorginal verstingmotor, bur og racing understell. Alt er relativt her. JEG vil aldri betale 220-250k pr. idag for en orginal E30 M3. Fordi jeg ikke ser gleden (satt opp imot hvor mange kroner du må ut med) av å bruke så mye kroner for å få orginalitet. Dette er også mye fordi jeg har en viss innsikt i nettopp denne bilmodellen og vet selv at jeg har det like moro, om ikke mer, i min egenbygde E30 med M3 optikk, understell og motor fra en nyere M3 modell, til den nette sum av 170k. Mye skarpere på alle nivå enn en orginal M3, men med ulemper som ikke godkjent ombygd, ikke like mye verdt på papiret osv. Folk vurderer og verderer ting ulikt. Jeg har ikke noe problem å kjøpe en bra ombygd E34 M5 fra en opprinnelig 520 f.eks, om prisen er rett. Og da må jeg samtidig skyte inn - det er ikke greit å utgi bilen for noe den ikke er. En salgsannonse spesielt skal være nøyaktig og informativ. De som virkelig ikke vil ha en ombygd E34 vil finne ut at den er ombygd uansett, og da vil de evt. mene at du holder dem for narr, noe jeg kan forstå. Du skal bare presentere fakta, og la det være opp til hver enkelt å vurdere om de ønsker en ombygd bil eller ikke. Det er en faktor som selger aldri kan gjøre noe med. Derimot er jeg noe uenig i det en tidligere taler sa før meg om at en 318 aldri vil bli en M3 uansett hvor grundig den er ombygget. Faktum er at også dette er en individuell vurdering. Hvis alternativet er å betale 400k ekstra til den norske stat (og la ingen lure dere i hvem som har den faktiske skylden i denne trenden!) for å kunne ratte rundt i noe som har rett chassinrkode opp imot å bygge grundig om en 520 til M5 og spare de 3-400k er ihvertfall ikke mitt valg vanskelig. Hvem hadde ikke foretrukket en orginal M bil om de fikk den for omtrent samme pris? Se hvor lite ombygde E36 M3er og M5er det er i Sverige... og hva er grunnen til det mon tro.. Jeg hadde ikke hatt noe problem å ratte rundt i en godt ombygd M5 som har spart meg for 300k. Da blir ting VELDIG mye bedre å leve med, når man tar det i betrakning. For meg vil ikke entusiasmen bli større om jeg vet det står BMW M-divisjon's kode et sted på chassiet. For meg handler det om så mye mer enn det. Jeg handler M-produkter fordi de har eksepsjonelle egenskaper, og ikke for eksklusiviteten. Her vet jeg det er mange som også mener motsatt, noe man selvfølgelig (også) må akseptere.
Wacman Skrevet Oktober 16, 2010 Skrevet Oktober 16, 2010 Du vil ha det like gøy i en godt ombygd bil som i en original M-bil, men om du ikke er så flink til å skru at du kunne bygget bilen selv,vil du møte noen problemer etterhvert i bilholdet ditt. Det som derimot er et større problem,er jo at folk legger ut biler som ikke er godkjent,men f.eks EU-ok sånn at man kan tro man kjøper en bestemt vare,men i virkeligheten kjøper en bil du må være nokså bilkyndig for å finne deler til,samt en du blir gjeldsslave resten av livet om du kvester noen med,da den er regget som f.eks. en 320. Kall en spade for en spade. Ombygde biler er kult nok det,men da bør det også være en ærlig sak.
painkiller Skrevet Oktober 16, 2010 Skrevet Oktober 16, 2010 Ser den Oddis, å det er godt at vi alle er forskjellige, noe annet ville vært tråkig. Nå er det ikke bare ekslusiviteten som gjelder, det er helt klart de fantastiske egenskapene som stiller sterkest. Men for meg forsvinner hele følelsen når bilen er bygd i en garasje oppe i høgget (noe overdrevent).. Jeg tør også å påstå at å kjøpe en org. e30 m3 nå vil rett og slett være en investering om bilen er god stand, vil nok øke i allefall 100-150k på markedet om noen år siden dette er første generasjon M3.. Jeg er heller ikke i mot det du skriver over med å optimalisere biler med M deler, men jeg ville aldri rørt en kjørbar orginalbil til dette, å det er det jeg er mest forbanna på, folk som finner er strøken bil hos våre naboer, eller tyskland for å slakte disse.. Verre er det med de som stjeler biler for å få disse delene, disse skulle det vært skuddpremie på (der er vi nok enige)=) Men dette kan diskuteres inn i evigheten, som du sier, det er en individuell vurdering. Vi får heller drømme om lavere avgifter, så blir vi fornøyde alle mann!
ZhilleN Skrevet Oktober 16, 2010 Skrevet Oktober 16, 2010 Jaja... Folk kjøper ombygde vrak, og driter seg ut.. Oftest så er ombygde biler herja ekstra med, og driter i alt annet.. Sånn jeg opplever ombygd..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå