Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10033914

Ikke så ofte en hører om folk som faktisk blir bøtelagt for dette. Det jævlige her er at de holdt seg under 3500kg grensa, men røk på at hengeren hadde for stor maks tillatt totalvekt! Og passageren fikk også bot, pga at det var hans bil! Her er det vel ene ller annen jæ..... av en paragrafrytterpoliti som har vært på ferde, men alt er jo etter regelverket. Men for pokker da....

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Veldig synd å høre om slikt, jeg kan skrive under på at regler for tilhenger er kompliserte å til enhver tid ha rett i munnen. Forskriften er skrevet svært rotete, for å si det mildt.

Uhørt at passasjer skal få straff.

Politiet var ihvertfall ærlige nok til å påstå at bøtenivået er høyt i trafikksaker, ikke ofte man hører slike uttalelser offentlig.

Det burde vært lov å kjøre bil med henger som kunne hatt maks tillatt vekt på 10 tonn for min del, så lenge den faktiske lasten oppe på henger + egenvekt av henger ikke overstiger, sammens med bilen, over 3500kg. De kunne gjerne slått på et tonn til for min del på de 3,5.. Latterlig, jeg har kjørt 12 tonns kronhengere til siloen med traktor som 16 åring. Der kan man snakke konsekvenser om noe skulle skje, f.eks bremsesvikt.

Skrevet

Jeg kan hengerreglene godt, men velger likevel å ta sjangsen innimellom selv om jeg ikke har BE. Grunnen til det er at den jevne Politimann til nå ikke har kunnet de sinnsykt kompliserte hengervektreglene, og at sjangsen for å slippe unna har vært stor. Men kansje en må begynne å bli litt mere forsiktig nå gitt... Skulle ikke forundre meg om de i denne saken har blitt stoppet av Statens Vegvesen, de som kjører rundt i den gule og grå Voyageren (?) her i Østfoldsdistriktet. De er visst noen av de absolutt verste å bli stoppet av ved slike saker.

Skrevet

Pumpe-Thor jobber vel ikke for Satans Veivesen lenger vel? Var det ikke han som røk på den saken der "Noen" hadde interresser både på Biltilsynet OG på Bil og Fritid eller hva det nå het? Eller var det en annen?

Skrevet
Men hvorfor bøtelegge passasjer når det fulle ansvar ligger ved sjåfør?

Jeg tipper det blir på samme måte som at passasjer også mister lappen/bot for å sitte på med en som kjører i beruset tilstand.

Skrevet

er vel ikke umulig at de har kommet med noen ord og utrykk som kanskje ikke burde stått på trykk og dermed har politet tatt jobben med å finne ut hvordan man skal straffe de hardest.

Skrevet

Jeg og en kamerat skulle frakte bobla til faren hans fra fredrikstad til vestfold, ett ribba restaureingsobjekt (kunne sikkert bært den på ryggen til vestfold), han kjørte (uten hengerlappen), da vi kom over på vestfoldsiden ble vi huka inn av to poliser som hadde beltekontroll (vi hadde belter på, men de så hengeren), to spydige jæ.. Spørte først om han hadde hengerlappen, det hadde han ikke, så lurte de på om "han direktøren" å pekte på meg om jeg hadde det, nei det hadde jeg ikke.. De tok en runde rundt bilen og hengeren, de mente at bobla var godt sikra på hengeren, men han manglet jo lappen, dessuten manglet han høyre balys på audien sin.. De dro fram blokka, å begynte å mase hvor viktig lys var, bla bla bla.. Det fiffige var at politibilen sto der med lysa på og manglet venstre baklys(!) Jeg påpekte dette og de jekka seg litt ned.. Det tråkige var at han fikk servert en bot på 4000,- pga kjøringa med hengeren...

Skrevet

Det fulle ansvar lå også hos passasjeren da han var eier av bilen!

Han hadde lånt ut bilen til en uten gyldig sertifikat, noe som er strengt ulovlig.

Dette er noe en bør være obs på ved salg av bil der kjøper vil prøvekjøre bilen, ender det i kollisjon og det viser seg at han ikke hadde sertifikat så går heller ikke du fri.

Dette er andre historien jeg hører på relativ kort tid, der både fører og eier av bilen blir bøtelagt pga ulovlig henger.

Skrevet

En i familien ble stoppet med tom henger for ikke lenge siden pga. maks tillatt vekt var for høy når han ikke har BE. Tror de er ganske obs på slikt nå i politiet.

Noen som vet ca. hva BE koster av tid og penger forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...