Gå til innhold

skrape lyd fra bakstilling?


SigurdE36
 Share

Anbefalte innlegg

Har en gjevn skrape lyd som jeg tror kommer bakfra, blir liksom som ekstra høy hjulstøy når man kjører. Må opp i ca 40km/t før man hører det. Virker som lyden blir forsterket når man svinger hardt mot høyre. I begynelsen kom det skarpe lyd kun når jeg svinget.

Kan dette komme av slitene bremser eller hjulager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hjullager det ja, kanskje det som er på venstre siden, da det får mest belastning ved høyre sving.

Du kan prøve å jekke opp bilen for så å holde på dekket med grep på kl 12 og kl 6 forså å rikke på det. Er det slakke der, kan det godt være hjullager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hjullager det ja, kanskje det som er på venstre siden, da det får mest belastning ved høyre sving.

Du kan prøve å jekke opp bilen for så å holde på dekket med grep på kl 12 og kl 6 forså å rikke på det. Er det slakke der, kan det godt være hjullager.

+1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gjevn skrape lyd som jeg tror kommer bakfra, blir liksom som ekstra høy hjulstøy når man kjører. Må opp i ca 40km/t før man hører det. Virker som lyden blir forsterket når man svinger hardt mot høyre. I begynelsen kom det skarpe lyd kun når jeg svinget.

Kan dette komme av slitene bremser eller hjulager?

Sperrediff? I såfall, riktig olje på? Altså, med lsd-tilsetting (limited slip differensial). BMW-verkstedet her fylte på vanlig diffolje uten lsd på min sperrediff, gikk et år ca, så skrapa det, men kun ved sving h+v. De fikk gjøre opp for seg, med ny lsd-olje, så nå er d stille. Bare et tips.

Ellers gjør som Otis skriver. Slitte hjullager skaper ofte en romlelyd. Drei på hjulet i oppjekeket tilstand og kjenn om det går lett eller tungt. Vært borti hjullager som har kokt, og der gikk navet tungt rundt. Nummeret før komplett havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen gikk gjenom eu-kontroll, får bare 3 uker siden, med null feil, hos Naf. skulle tro de hadde sjekket hjulagrene?

min gikk igjennom i sommer selv om eg viste at alle foringene måtte byttes i bakstillingen men hadde ikke tid i da men gikk rett gjennom fikk rn 1 feil på at panserdemperene var deffek hehe=))

så er ikke altid til og stole på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen gikk gjenom eu-kontroll, får bare 3 uker siden, med null feil, hos Naf. skulle tro de hadde sjekket hjulagrene?

Tror nok ikke hjulager er et punkt på kontrollskjemaet.

Som nevnt kan, og gir håndbrekkskoa skrapelyder når låsepinnen for skoa løsner fra bremseskjoldet, feks. pga. rust. Da faller skoa ut mot skiva og skraper mot denne og låsepinnen ligger inni skiva og skraper og romler. Jekk opp ranken og se etter om du ser enden på åsepinnen på baksida av bremseskjoldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...