Gå til innhold

Noen her som kjenner til hva "nybilgarantien" dekker? e60


titansølv
 Share

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en e60 520i 2003mod.

Bilen er kjøpt hos BMWforhandler med 6 mnd nybilgaranti. Ifølge kjøpekontrakten skulle alt være i orden på bilen, men det har dukket opp noen småting som ikke har blitt fixet før bilen ble utlevert. Er det noen av punktene nedenfor som ikke dekkes av nybilgarantien?

Hvis noe av symptomene som blir ramset opp nedover virker kjent så gjerne kom med et innspill.

-En lyd oppstår ofte i rattet når jeg svinger. Den høres ut som en gammel radiotransistor som justeres. Dette er i lav fart vanligvis. Kjenner også da en viss motstand.

-Lukt i airconditionsystemet. Tidvis opplever jeg en stygg lukt fra ventilasjonen. Minner om en blanding av kloakk og diesel. Jeg vil anta at filter kanskje må skiftes og at systemet må rengjøres. Tidvis virker det og som om kjølingen ikke er så kraftig som den skal være. Påfylling av ac?

-Ved rygging dukker det til tider opp beskjed om at ryggepæren er defekt. Dette har vært fra starten av.

-Stramme håndbrekk. Håndbrekket er veldig slakt og bilen har ved anledninger rullet litt fremover, selv på flat bakke.

-5 ganger har jeg fått beskjed om at jeg har punktert. Dette har ikke vært tilfellet, og når jeg har nullstilt dekktrykket gjennom idrive har det funket som vanlig.

-Høy hvinelyd under nedbremsing. En høy pipe/hvinelyd som er veldig markant og sjenerende oppstår vanligvis ved nedbremsinger. Mangel av kobberpasta?

-Sprekk i bakruten på venstre side. Dette vil visstnokk bare bli verre etterhvert som kulden setter inn og anbefales å bli skiftet

-Sprekk i frontruten.

-Kontrollere giroljenivå og sjekke giret. Opplever ofte at jeg må bruke unødvendig mye kraft for å legge inn 2 og 4 giret spesiellt. Er bekymret for at girkassen ikke er 100%. Under giring kan det høres en slags plump/klunk-lyd og man føler motstand når den skal entre giret. Hvis jeg bruker mer kraft går giringen greit.

-Parklys på venstre fremlykt virker ikke. Det er det gule"øyebrynet" ikke angeleyes. 2 av de gule diodene er ikke aktiv.

-Mulig at vindusheisen må justeres. Både på passasjer og førersiden, men spesiellt på førersiden. En påfallende lyd av glass mot metall høres veldig godt når jeg kjører og er veldig irriterende. Jeg har til nå løst problemet med å ikke kjøre vinduet helt opp. Dette fenomenet er litt til og fra.

-Kjøleproblematikk? Termostat gåen? Idagetter 4mil kjøring sank "rødstreket", det skaverte, ned til 4000rpm. Kjørte 8 mil men det steg ikke opp til 6500. Da jeg startet bilen før turen fungerte den som normalt. Jeg stoppet opp midtveis og slo av og på motoren men fremdeles var streket nede på 4000rpm.

-Lys i fotbrønnen på førerside er ikke engasjert. Jeg tok ut lyshuset, men det så ikke ut til å være tilkoblet. Jeg sjekket pæren på en annen krets og den fungerte, men jeg kunne ikke finne noen kabel å koble til lyshuset.

-Døren på førersiden har tendens til slark og noen ganger høres en kraftig lyd av metall mot metall når døren lukkes.

-Håndtaket til hanskerommet er deffekt.

-12voltsuttaket/sigarettenner er deffekt. Det elektriske funker som det skal men selve festeanordningen er ødelagt.

-Bensinlokkstroppen er morknet opp og slitt av. Deffekt.

-Innmaten på sidespeilene er helt "oppirret". Selve den svarte delen med festebrakketten til døren ble "fixet" før utlevering, men er ikke en holdbar løsning ifølge fagfolk. Den svarte lakken har allerede begynt å løsne og metallet vil igjen bli grått innen kort tid. Selve speildekselet i titansølv er i orden. Dette fikk jeg opplakkert ilagme de andre lakkutbedringene som har blitt foretatt etter jeg fikk bilen.

-Motoren har tidvis rykket og "hostet" litt under fart. Dette har riktignokk bare vært sporadisk og ikke så omfattende.

-Sprekk i trevirkedekselet under idriven og midtkonsollen. Ser ikke pent ut.

-Eksospotta bak har jeg selv fått skiftet. Mye ulyd og vibrasjon under kjøring og da verkstedet kontrollerte saken, ble det oppdaget av potta var brekt av på festene.

Er festene på potta en garantisak? Jeg var nødt til å få fikset dette hos et annet verksted da det var en hastesak og BMW har lang ventetid.

Beklager alle avsnittene og spørsmålene ovenfor, men håper på litt tilbakemelding fra dere folkens. Jeg gir meg vanligvis alt for lett på slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fleste av feilene burde gå på nybilgarantien. Men du verden så mange ting du opplever som feil! Jeg hadde aldri kjøpt den bilen med så mange feil, ihvertfall ikke uten at de er fikset før kjøp!

Men vil ikke verkstedet reparere bilen din eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er bruktbilgaranti du mener, Dette er en brukt bil som er solgt med diverse feil og mangler, ser ut til at mye burde vært oppdaget av deg ved kjøp av bilen .Bruktbiler er ikke like strøkene som nye, derfor koster di også mindre.Flere av pungtene kan sikkert reklameres på overfor selger like vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forstår jeg ikke helt hva du mener mht. nybilgaranti. Har du nylig kjøpt bilen og bilen er slik eller har dette oppstått over tid (ref. utenfor 6mnd garanti?). Her er det jo viktig å huske på at du, som kjøper har undersøkelsesplikt ved kjøp av bil. Likeså har selger (forhandler) opplysningsplikt over feil han burde vite om. Må også få tilføye at jeg syns en del av "feilene" dine ikke kan defineres som feil/mangler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My mistake. Mener selvfølgelig bruktbilsgaranti. Den skulle vare 6måneder etter kjøp. Etter å ha snakket med dem idag virket det hele veldig greit. Flere av manglene/feilene er allerede utbedret.

Har bare ikke lyst til å bli plaget med kjølingen på motoren, eventuellt girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...