Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er ikke standard på 530d dette som du har er en tillegsvarmer til motoren den skal komme i gang hvis du starter motoren men du kan programere den so du kan sette den på timer

det fins en org parkeringsvarme da har du en fjernkontrol extra til den

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
det er ikke standard på 530d dette som du har er en tillegsvarmer til motoren den skal komme i gang hvis du starter motoren men du kan programere den so du kan sette den på timer

Det vet jeg ikke, men er ikke noe problem og lage til fjernkontroll da..

Er den kraftigere den som faktisk ER parkeringsvarmer da?

Og hva heter den? :)

Skrevet

Thermotop C er parkvarmet, Thermotop Z er kjørevarmer. Forskjellen er kun i elektronikken og at Z ikke har egen sirkulasjonspumpe. Effekten er den samme, 5kw.

Ring kolberg caspary (kcl) og forhør deg pn ombygging. De har egne kit til det.

Skrevet

Thermotop C er parkvarmet, Thermotop Z er kjørevarmer. Forskjellen er kun i elektronikken og at Z ikke har egen sirkulasjonspumpe. Effekten er den samme, 5kw.

Men siden jeg har Z/C så har vel jeg både park og kjørevarmer?!? Slår kjørevarmeren seg av når bilen har nådd driftstemp eller går denne hele tiden når det er under 5 varmegrader?

Skrevet
Men siden jeg har Z/C så har vel jeg både park og kjørevarmer?!? Slår kjørevarmeren seg av når bilen har nådd driftstemp eller går denne hele tiden når det er under 5 varmegrader?

Den skrur seg av ved en viss temperatur, og på igjen når det blir for kaldt. Det kan være lurt å sjekke at termostaten funker som den skal, ellers blir gjerne webastoen stående og gå hele tida.

Skrevet

Jeg har thermotop s eller T tror jeg. Modellen før z/c. Den brenner og funker fint, men kupevifta går såhvidt rundt så bilen blir ikke ordentlig varm. Noen som vet hvordan man kan få vifta til å gå raskere?

Skrevet
Jeg har thermotop s eller T tror jeg. Modellen før z/c. Den brenner og funker fint, men kupevifta går såhvidt rundt så bilen blir ikke ordentlig varm. Noen som vet hvordan man kan få vifta til å gå raskere?

I min Mercedes har jeg ettermontert webasto selv, og bare koblet strøm rett på sikringen til vifta. Da går vifta på samme hastighet som den normalt gjør.

Ved originalinstallsjon derimot, sitter det en slags motstand et sted, som reduserer hastigheten på vifta en god del. Kan det være noe sånt på din også? Kan du justere viftehastigheten, eller er den fast?

På min har jeg koblet på et ekstra relé og en tempsensor, så kupévifta ikke starter før vannet gjennom motoren har ca. 40C.

Skrevet

Takk for svar. Ja vifta fungerer på alle fire stillene, men makshastigheten er likt eller lavere enn trinn 1 ved normal drift.

Blir bilen din varm og god etter en halvtime med webasto? Min blir ikke lunken en gang. Men akkurat nok til at isen smelter fra nedre del av frontruten, men ikke siderutene. Vet ikke helt hvordan jeg kan sjekke om vannpumpen virker. Vet du hvilke to ledninger som går til den? Antar at det er de to tykkeste under dekselet. Eller?

Skrevet
Takk for svar. Ja vifta fungerer på alle fire stillene, men makshastigheten er likt eller lavere enn trinn 1 ved normal drift.

Blir bilen din varm og god etter en halvtime med webasto? Min blir ikke lunken en gang. Men akkurat nok til at isen smelter fra nedre del av frontruten, men ikke siderutene. Vet ikke helt hvordan jeg kan sjekke om vannpumpen virker. Vet du hvilke to ledninger som går til den? Antar at det er de to tykkeste under dekselet. Eller?

Hvis vannpumpen ikke virker, så blir webastoen overopphetet og bråstopper ganske fort. Hvor varm bilen blir kommer veldig an på temperaturen ute. med lufta 50/50 på gulvet og ruta, så skal det mye til at ikke frontruta og siderutene fremme er isfrie i løpet av en halvtime eller drøyt det. Er det -20C, så skrur jeg gjerne vifta av eller ned på I (av 4), for å få mest mulig varme i motoren og minst mulig forbruk av strøm. Etter 15 min er det gjerne 50-60C i motoren. Starter den og lar den gå 5 min på tomgang med vifta på III.

Skrevet

Trenger ikke og bygge om noe jeg :)

Min starter når det er 5 grader eller mindre ute, og hjelper og varme motoren. Har også tidsur på 16:9 skjermen, samt direkte start og ventilasjon. Står Z/C hos meg og.

Og den sirkulerer varmevannet, og vifta i bilen starter og alt slik det skal :) Så den funker både som park varmer og hjelpevarmer :)

Men lurer på og ettermontere T70 fjernstyring, for å kunne skru den på med fjernkontroll

Skrevet
Ok, men noen tips til hvordan jeg best kan sjekke om vannpumpa går? Er jo ikke lett å hverken se eller høre, når forbrenningen er i gang.

Som sagt, så ville webastoen stoppet igjen ganske umiddelbart hvis ikke vannpumpa går. Da ville kun webastoen blitt varm, ingen slanger.

På min kan jeg fint kjenne at det dirrer litt i pumpa når den går.

Skrevet
Ok, men noen tips til hvordan jeg best kan sjekke om vannpumpa går? Er jo ikke lett å hverken se eller høre, når forbrenningen er i gang.

Som sagt, så ville webastoen stoppet igjen ganske umiddelbart hvis ikke vannpumpa går. Da ville kun webastoen blitt varm, ingen slanger.

På min kan jeg fint kjenne at det dirrer litt i pumpa når den går.

Ok. Takk for tipset. Og det er jo ganske logisk. Har kjent at slangene blir varme. Var bare litt usikker siden cupeen ikke blir skikkelig varm. Er nok bedre å prøve å få cupevifta til å gå litt fortere.

Dersom det er 2+grader ute, og webastoen går hele løpet sitt(30min) og jeg starter bilen beveger temperaturnålen seg umiddalbart opp akkurat forbi det blå feltet. Er det for lite eller er det normalt?

Skrevet

Høres bortimot helt riktig ut, min er vel ca likedan.

Skal klare å oppnå samme temp ved både -5 og -10 mener jeg å huske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...