Gå til innhold

5dB forskjell på sommer og vinterdekk


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

I går la jeg om til helt nye piggfrie Michelin X-Ice2 i 205/55-16" på 6.5x16 originale stålfelger kontra (nye i vår) Goodyear Eagle F1 Asymmetric i 225/45-17" på 7.5x17 lettmetallsfelger (M135). Målte støynivå i kupéen før og etter i rundt 110km/t på E18. Det blir typisk opp mot dobbelt så høyt opplevd støynivå med sommerdekkene som vinterdekkene!

For all del, ikke misforstå, jeg klager ikke på Goodyear-dekkene, sinnsykt bra dekk (sikkert ikke de mest støysvake), men det hadde vært interessant å gjøre samme målingen internt på sommerdekk også - og på forskjellige dimensjoner. Noen ganger kan en lure på om det er verdt all støyen...

Og til slutt - for ikke å glemme at bilen er merkbart friskere selv med den lille endringen der. Husker jeg gleda meg sykt til å legge om fra 20" til 16" på E38en fordi det ble en ny (sprekere) bil, men selv dette var merkbart på 1ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva målte du med? Du kan jo få teste med slitte R-dekk. Kjørte min egen med noen vanlige sommerdekk, som sikkert bråket mye til å være vanlige dekk, men det var jo absurd forskjell kontra slitte R888. Jeg merker jo at det støyer når jeg kjører rundt til vanlig, men det er først når man er tilbake på vanlige dekk at man merker hvor enorm forskjellen egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte lydnivå med aifonen. Den repeterer og det ser ut for å være rimelig korrekt, så lenge en måler samme sted i bilen.

Tommy, Merkelig, ettersom Dunlop normalt støyer ganske mye, og piggfrie dekk pleier å være stille. Nokian kommer jo også kjempegodt ut i vinterdekktesten: http://www.naf.no/no/Forbrukertester/De ... ikt/Stoy-/ (score 9 sammen med de fleste andre piggfrie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy, Haha. Nå er det jobbtelefonen min, men jeg er antilojal de luxe og driter i om produktet kommer fra Apple, Microsoft, Nokia, Ford, whatever og kjøper det jeg syns er best eller passer til mitt ønske fra produktet i kombinasjon med pris. Iphonen er bra den, og selv om andre nå har begynt å komme seg, så er Iphonen alltid målestokken - og det var den som gjorde at vi kom oss bort fra elendigheten som rådet i smartphoneverdenen med Windows Mobile og lignende. All ære til Steve Jobs for det, selv om han er en særing og har tatt noen dårlige valg blant alle de gode. Det koster meg ikke mange kaloriene å bytte hvis Android (og da tenker jeg spesielt på app-delen) blir bedre.

Azeton, Og bilen blir merkbart sprekere. Er og litt spent på forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk da mere støy, og mindre comfort (mer ustabil både i svinger, og nedbremsinger)

@Gunnar. Jeg liker ikke Diktatur holdningen til apple, så derfor holder jeg meg unna. Både min kone og datter har ifone, å min datter har i tillegg en slik makkbok i steden for en vanlig EDB maskin :lol: Men jeg har sagt at jeg ikke vil være bekjent av å eie et slikt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...