Gå til innhold

"ny" bmw til ca 80 000, beste kjøpet?


Stonescream
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, etter at jeg var i en kræsj med volvoen jeg kjøpte i vår, må det bli ny bil en gang etter nyttår.

Jeg håper det blir en 40 000+ fra forsikringen for volvoen og sammen med litt oppsparte midler og havregryn + vann over jul, tenker jeg å kanskje handle noe i prisleiet rundt 80 000.

volvo v40 1.8 1998, ble alt for bråkete så å velge en nyere versjon av den tror jeg utgår. Har lyst å kjøpe en bil, jeg har lyst på og ikke bare "en som er skikkelig praktisk".

Dessverre er det ikke bare meg selv, som skal være med på denne bestemmelsen + at fornuften tilsier at en gammel e34 med stor motor blir det ikke.

Jeg kan egentlig tenke meg en stasjonsvogn, pga praktisk, plass til ski innvendig osv, men filosoferer egentlig akkurat nå over alternativene. Enten e46 stasjonsvogn, e39 sedan eller stasjon.

E46 finnes det veldig få alternativ med rekkesekseren og er litt skeptisk på 318 med sine ikke akkurat store hk. Finnes det noen årganger som er "bedre" i dette prisleiet?

I dag ligger det bare 3 320 på finn og alle har en km stand langt over 200 000

http://www.finn.no/finn/car/used/result ... L/MAKE=749

E39 er det mye å plukke av og tenker at en 523 er beste alternativet jeg har råd til. 525td blir for dyrt og stasjonsvognen blir litt diger å manøvrere seg rundt i Oslo med.

Automat er egentlig helt greit for meg i og med at jeg er jo litt lat av meg og giring ikke er morro når en kjører fra lyskryss til lyskryss.

Ser at noen få E39 står oppført med diffsperre, er det noen lett måte å sjekke dette på? kikke under bilen og se et skilt, hadde jo vært greit, men regner med det ikke er så lett.

Så e46 318 vs 320

vs

e39 alternativene

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå gått for en e39 touring av to enkle grunner.

Synes det er litt mer bil en e46 i seg selv, og er en litt mer behagelig bil på dårlig/rufsete underlag.

Det er nå bare min personlige mening, og tar jeg ikke helt feil, så tar touringen min akkurat like stor plass som sedanen min gjorde i garasjen, så sånn sett burde det være ett fett med tanke på bykjøringen.

Er det ikke en M5 du har sett annonse på, så har den definitivt IKKE sperre/diff brems. Da er det noe ombygd på gang i såfall.

Jeg får det for meg at det er en E46 touring du burde kjøpe egentlig, og er du lur, så burde du se etter en 318.

Da får du mest for kronene, og som nevnt over så går det kun litt dårligere.

Selv har jeg opplevd 318 som en bil med mer respons og bunndrag enn en slapp 2L rekke sexer, men sexeren er langbeint og tar deg etter ett girskift i lyskrysset med nød og neppe.

Legg kroner i en 318 touring du. Tror ikke du vil angre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nesten dra å prøve en 318 og se hvordan den er å kjøre både på motorveien og andre steder.

volvoen var "helt grei", men fryktelig bråkete når vi skulle kjøre langt + at over 80, ble bensinforbruket nesten lik min gamle e34 520 og mye mer ukomfortabelt.

takk for svar. Jeg kikker rundt på finn.no og ser meg litt rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva med denne?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24952999

Bittelitt høy km, men med rette vedlikeholdshistorikken så har du jo kjempebil i mange mange år fremover. Lavere enn 80000 i pris var den også så da kan du legge 10000 i å bytte ut det "fine" grønne skinninteriøret :)

Jeg byttet ut en 98 S40 (regner med de har samme kjørekomforten og støy som V40), med en 96 E39 523. Er ihvertfall knallfornøyd jeg mtp kjørekomfort, utseende, vedlikehold etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje vurdert audi a6 1,8t. Med en chip (206hk) er disse bilene svært friske! Tar du deg råd, kan du jo kjøpe quattro også (siden du nevnte at du ville bruke bilen til ski)

Nå ville ikke jeg hørt på alle dem som har e46 som tydeligvis er svært fornøyd med bilene sine, men sett på de harde fakta.. 3serien er en mindre bil enn 5serie. Du skriver at du har barn, liker å stå på ski etc=en aktiv fritid. Jeg ville derfor prioritert å hatt litt størrelse innevendig i bilen.

e39 er også en bil i en høyere "klasse" enn e46. Dette betyr mer komfort, bedre støy isolering etc.

Skal du ha en e46 med "rett" utstyr og motor koster (hvertfall da jeg kjøpte min e39 i mai) disse like mye som en e39 med samme utstyr.

e39 er levert standard med ac og rekkesekser. Jeg ville valgt 523/525 dersom du går for automat, mens en 520 kan duge dersom den har manuell. Automat og 520 er en dårlig kombinasjon. Jeg ville også styrt unna 96modellene da jeg mener de har en annen/dårligere elektronikk rundt automatkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker noe som er dyere å bruke\eie\vedlikeholde\driftskostnader\forsikring enn BMW, så velger du Audi sen 90 tall, A4 eller A6 TDi eller Turbo spiller ingen rolle, dyrt er det, og å finne billige eksemplarer som er godt ivaretatt innen din prisklasse med en fornuftig utstyrspakke skal du egentlig bare glemme.

Jeg hadde en 1999 Audi A6Limo 2.4 30V Quattro med Tiptronic med bra utstyrspakke, dette var riktignok en sedan som hadde grei vedlikeholdshistorikk osv, men etterhvert som ting måtte byttes og utbedres, slitedeler OK...men småplast, sensorer, bytte av Tiptronic-olja, feilsøking bla bla...du skal ha en PEN pengebok for å kunne holde bilen strøken (noe vi alle higer etter).

Nå skal det sies; når vinteren var på sitt hardeste, når alt fungerte slik det skulle, og når jeg skulle noen steder...kunne bilen virkelig by på en særdeles så bekymringsfri kjøretur, og når man kom frem dit man skulle, ville man egentlig bare kjøre enda lengre. (det er en fantastisk følelse å ha når det gjelder bil)

Ser ingen steder at du skriver at du har barn, mulig jeg ser dårlig...uansett, så anbefaler jeg deg en E46 320DT, med sportpakke. Den er like stor som Volvoen du har benyttet, men har ALT Volvoen ikke har, end of the line :D

Legger ved ett bilde av Audien jeg hadde, selv om interessen for den sikkert er laber. :roll:

yijm8cmnxij1wyk52bex.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen barn, men etter å ha hatt den v40 vogna, er det forbausende praktisk å ha mulighet til litt kubikk i lastekapasitet. samt når vinteren kommer er det bare å legge ned ett sete og slenge skiposen inn. ( selv om en med hull i seteryggen kan gjøre det samme på sedanen.)

litt av hangen mot stasjonsvogn kommer nok også av at jeg har nettopp før ulykken transportert ikea kjøkken, mulig jeg ender opp med en sedan.

Må bare få prøvd en e39 og e46 på vinteføre før jeg bestemmer meg.

samt spare penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...