Gå til innhold

Helt død.. :S

MonsterE46
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hørte med GS i Trondheim og de skulle ha 8000,- for skifte av pumpa, om jeg tok den med fra dieselgrossisten.

Jeg fikk det for 4000,- hos bosch verksted på lade.

Pumpa koster ca 10500,- fra dieselgrossisten.

Noe dysegreier kan koste mye, men referansedysen koster vel rundt 4000,- og de andre koster rundt 1800,- for stykket. Så 30000,- er rimelig dyrt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I forhold til hva BMW skal ha for å gjøre jobben, så ville jeg vurdert å høre med Strandveien i Trondheim - vet ikke i Bergen, samt at det er forskjell i pris om jobben skal gjøres på en 5er eller en 3er. Jobber på 3ern koster mindre enn jobben på 5ern.

Ser det som lite sannsynlig at dieselpumpa har tatt kvelden samtidig som alle dysene har tatt kvelden. Det ville jeg bedt de utdype.

Men det er klart at dersom BMW i Bergen tar samme prisen som GS, eller mer på Dieselpumpa(21,500,- på GS) plussjobb gjetter 6000,- pluss la oss si ei dyse, da er vi fort vekk opp i 30.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk beskjed på var at dieselpumpen var gåen og noen rør som var dårlig og måtte byttes.. de hadde noe å gjøre med dieselpumpen å gjøre.. eg syntes no at 30000 hørtes jævlig mye ut.

De hadde prøvd å få liv i pumpen og då viste det seg at den gav bare diesel til en dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er det sikkert plastikkrøra som går til dieselpumpa som ligger og gnisser mot hverandre. De er av plast, og når de har gnisset lenge nok går det hull på de.

Mitt råd til deg er å kjøpe dieselpumpe hos dieselgrossisten til 10,500,- og finne et firma som klarer å bytte pumpa. Da vil jeg tro at du havner på en sum under 17.000,- Finnes det andre BMW-verksteder i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg fått dieselpumpen av dieselgrossisten, har sendt den videre opp til verkstedet der bilen står.

Betalte 13000 for pumpen, får 2000 igjen når eg sender den gamle tilbake.

Tror verkstedet skulle ha rundt en 5000 for å montere den, men har plusset på litt på budsjettet slik at de kunne ta ledninger og litt dilldall osv som var slitt..

Ett lite spørsmål.. no er jeg forbanna lei av problemer og vil helst ikke ha det på en stund :P

Hvor ofte bør man bytte veivhusfilter eller hva det no heter og er det ett arbeid jeg kan gjøre selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. bilen min nærmer seg 200.000km no.. den er vel akkurat hoppet over på 190k km.

Er vel kanskje ikke så dumt å bare få tatt det med en gang då.. jeg har jo ingen oversikt over sist det var byttet, og liker helst å bytte alt av filtre og olje osv når jeg kjøper en bil slik at jeg har fullkontroll på når ting ble gjort sist.

Men har ett termostat som tuller seg også, bruker jævlig lang tid på å bli varm også blir den "kald" igjen når den står i ro osv.

Vet dere hvilken termostat jeg må ha? Skal bestille fra koed eller GS, men er ikke sikker på hvilken av de to jeg trenger.

No går det litt utennom temaet tråen var startet for, men men :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lufte!

Søk på forumet, det er en haug med tråder om lufting.

Jeg syntes ikke dette med lufting er halvparten så problematisk som mange av trådene skal ha det til. Det jeg gjorde, og har gjort nærmere 10 ganger på denne bilen, er å montere alt i sammen igjen, så fylle på så mye væske man får på. Deretter lar jeg motoren gå til termostaten åpner, da heller jeg på mer. Deretter åpner jeg de 3 lufteskruene som er på slangene og lar motoren gå hele tiden. Må passe på å etterfylle hele tiden når væskenivået synker. Skru igjen lufteskruene når det bare kommer væske. Etterfyll og kjør en tur. Sjekk og etterfyll. La motoren bli kald, sjekk og etterfyll. Thats it!

De neste dagene er jeg ekstra oppmerksom på temp.nål, og varme i kupeen, men har aldri feila ennå. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, får se om eg kanskje bare hiver den opp til noen bekjente på ett verksted, så kan de ta dieselfilter og litt sånn småplukk i samme sleng.

Men med veivhusfilteret så trenger eg ikke gjøre noe annet sant?

Det er bare å bytte, ikke noe mer som må gjøres då..

Tenkte å ta det meste slik at jeg har fullkontroll og at bilen er noe lunne 100%.

De som fikser dieselpumpen skulle også ta bytte litt annet for meg som glødeplugger osv.

Kall meg gjerne prikete, men liker å ha orden på bilen selv:P heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke dumt å få de til å skifte glødeplugger ihvertfall. Tok det samme på min mens den var inne til pumpe skifte.

Veivhusventliasjon skal skiftes på hver 3. service, så det blir vel sånn ca 55000-60000km vil jeg tro.

Dieselfilter er veldig enkelt å skifte, så det kan du gjøre selv, men sånn sett så tar vel ikke verkstedet så mye for skifte uansett da.

Olje og oljefilter tar du sikkert selv.

Da har du ikke mye igjen å skifte, ihvertfall ikke som vanlige servicedeler.

Det som ellers kan være greit å sjekke er drenineringskanalene på luftinntakene til kupèen, der samler det seg fort mye løv og barnåler. I tillegg så har du ekstra drenering under luftinntaket på førersiden, der hvor bremsekraftforsterkeren ligger. Den er det veldig mange som glemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt med olje fikser jeg selv. Dagen jeg kom hjem etter å ha kjøpt den sendte jeg den på oljeservice, men det var fordi jeg ikke hadde noen steder å stå og det var ikke akkurat fint vær ute:)

Er no greit å få stempel i boken også da :D

Tusen takk for de rådene der, det skal jeg ta å sjekke opp i ;)

PS: Fikk bilen tilbake fredag i forje uke, nå maler den som en katt og går helt fint, absolutt ingen problemer med å starte selv med bra minus grader.

Kjempe jobb fra Sandveen bilverksted på Nesttun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...