Kenni Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Hva skal jeg gå for? Valger står mellom: En e38 728 97mod som er kjørt 201000km og som det ikke har vært noe problemer med, pluss at endel er skiftet de siste årene. Jeg kjenner eieren til denne bilen. Eller en e39 520dat 2003 som er taxikjørt med rundt 450000km på telleren. alle servicer er fulgt og jeg kjenner ikke til hvordan den er blitt kjørt osv. Målet mitt er at utgiftene skal være de samme pr måned. Det jeg sparer i drivstoffutgifter med 520d i forhold til 728'en går i ekstra lån da 520d er dyrere. Vet heller ikke hvilken bil jeg vil få mest utgifter på i forhold til verkstedsbesøk/deleskift i kommende år. Erfaringer, kommentarer og forslag mottas med takk for jeg greier ikke å bestemme meg.
Fredrik Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 Jeg er temmelig sikker på at E39 520d/Touring aldri kom med automatgear og som Touring er modellen alt annet enn hurtig når den bruker godt og vel 11 sekunder 0-100 Km/t. E38 728i er omvendt en ganske hyggelig opplevelse. Den er relativt økonomisk i forhold til størrelsen og går absolutt ikke dårlig når den klarer 0-100 Km/t på 8,6 sekunder og har en topphastighet på 225 Km/t. Dieselbilen har gått for langt og forutsatt at 728i´en er sånn nogenlunde fornuftig vedlikeholdt bør du derfor helt klart velge den.
Wacman Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 E38 728i ville vært mitt soleklare valg. Er den godt vedlikeholdt,er den en knallbil! Det er omtrent aldri noe som helst galt med 728'en,unntatt vanlige slitedeler - motoren er nesten skuddsikker. Det samme kan IKKE sies om 520d. 450.000 km er laaangt uansett hvor godt vedlikeholdt den er. E38 er en veldig pen bil og da,kjører standsmessig i 7'er vettu.
Kenni Skrevet November 13, 2010 Forfatter Skrevet November 13, 2010 Kjennert til noen, pluss at jeg har lest endel på nettet om folk som er veldig fornøyde med taxikjørte mercedes e klasser fra 2003 og nyere. Kanskje det heller hadde vært en bedre ide. Men litt av problemet er jo at det ikke er BMW.
DanielMK Skrevet November 13, 2010 Skrevet November 13, 2010 450.000 ?? Glem det.! Det er å be om problemer...
Kenni Skrevet November 15, 2010 Forfatter Skrevet November 15, 2010 Vil det si at Mercedes sine motorer er bedre enn BMW sine i hvertfall når de er kjørt mye? E-klassene går jo fint 800000 leser jeg rundt omkring på nettet.
Lyktestolpe Skrevet November 15, 2010 Skrevet November 15, 2010 Motorene til nyere E klasse er overaskendeholdbare! Har også hørt om Taxier som har gått helt opp mot 650 000, men som fortsatt går som en klokke. Riktig nok mye som har blitt byttet, men kun deler som naturlig nok blir slitt. Jeg ville vært MEGET skeptisk til en E39 som har gått 450 000. Om 50 000 har den faktisk gått en halv million kilometer. Er ikke mange E39'er som lever så lenge! Hvertfall ikke som jeg har hørt om (:
Fredrik Skrevet November 15, 2010 Skrevet November 15, 2010 Jeg ser dette på to forskjellige måter. Jeg ville aldri ha kjøpt en bil som har gått 450000 Km, men jeg ville ikke hatt problemer med å ha en bil som har kjørt 450000 Km... forutsatt at jeg selv har kjørt alle disse kilometerne med bilen. Vår 2003 E46 318d Touring har snart kjørt 260000 Km og jeg kjenner bilen som min egen bukselomme. Jeg vet nøyaktig hva som er slitt og ikke slitt på bilen. Jeg vil ikke si at jeg har 100% stålkontroll på bilen, men jeg (og min faste mekaniker) har helt klart over 98% kontroll på bilens tilstand. Den får løpende service og ikke minst bytte av vitale deler som er slitt... sist svinghjul og clutch for annen gang for et par uker siden. Støtdemperne står nå for tur til å bli byttet for annen gang. Motoren bruker ikke olje og går som en kule. Tullball med LMM´en og/eller turboen/pumper har jeg aldri hatt, men på den annen side er motoren helt original og ikke chippet. EGR-ventilen er imidlertid byttet. Det er i det hele tatt intet som skulle tilsi at bilen ikke kan klare nye 200000 Km. Noe helt annet er det om jeg gidder. En annen og ny bil frister etter syv år med den vi har nå. Vi får se... enn så lenge er den trofast som en gammel venn.
Robin L Skrevet November 15, 2010 Skrevet November 15, 2010 vil stemme e38 her altså. drøy kilometer på den e39n. merkes nok på alt i bilen at den har gått ett stykke, ratt, setter,lakk osv osv. men viktig å handle en godt holdt e38 også, for her er det dyrt om det går istykker desverre. (dyre deler på e39n også, men e38 er hakket værre). men den du skrev om der virket jo godt holdt. desuten er disse bensinmotorene veldig gode, og bmw verksteder kjenner stort sett mer til de enn dieslene. servicer fulgt, lite rust, alt fungerer slik det skal = kjør på sier nå jeg tror ikke 728n er så drøy på bensina heller. min 730 v8 kjørte jeg på 0,85 på pen langkjøring og ca 1,4 på bykjøring. vil tro r6ern bruker litt mindre.
Sjøbuse Skrevet November 15, 2010 Skrevet November 15, 2010 1,2 er gjennomsnittet på min. det er litt by og litt motorvei. nede i 0,8 +/- på motorveien.
Gjest Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 450 er langt, helt enig. men, e38 blir fort en dyr bil å eie, det første er at det er minste bensinmotoren, auotmat og relativt tung bil, det andre er ting som edc dempere (om den har det), bensintank som ruster, osv.. og det faktum at det er en eldre bil og modell. men nå sier du ikke noe om pris på bilene.. jeg vil si at pris oppimot nåværende tilstand på bilene er avgjørende her.
Flextron Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Få tilstandsrapport på bilene.. så velger du ut fra det.. 450000 er langt.. men har den holdt så lenge så holder den vel en stund til..
Kenni Skrevet November 16, 2010 Forfatter Skrevet November 16, 2010 Tanken er som sagt at kostnadsbildet ikke skal være forskjellig. Når det gjelder bilene så blir bildet slikt: e38 728 97mod med 200k på telleren. Denne gir jeg 70-75 lapper for. Servicer er holdt opp gjennom tiden. Slitedeler er skiftet ved behov. Det har aldr vært noe trøbbel med den. Jeg vet hvordan bilen er blitt kjørt da jeg kjenner eieren. e39 520dT 2004 med rundt 450k på telleren. Denne ligger på 140 lapper men kan prute noe. Servicer er fulgt. Har ingen feil i dag. Deler er skiftet gjennom tiden. Vet ikke hvordan den har blitt kjørt og behandlet da den har blitt kjørt som taxi tidligere. Har gått "privat" siste året. Ser nå på alternativet Mercedes 220CDI 2004mod som er kjørt 390k. Har gode referanser på folk som har hatt og har denne typen bil med flerre km på telleren også. Denne virker og er sikkert også mer moderne enn e39, både på design og motorkvalitet.
DanielMK Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 140 store for e39 med snart 500 000km på telleren er helt absurb, spør du meg. Alt for høy pris, selv om det er 2004mod. Gå for e38'n da
Robin L Skrevet November 16, 2010 Skrevet November 16, 2010 Synes 140 hørtes stivt ut ja. Legger du på litt så får du. En 525d med halve km, eller sparter litt og kjøper en 525 tds. Tds motoren Liker JEG godt iaffal. Meget pen diesel lyd, går ganske greit med chip, og skal være en skikkelig god motor holdbarhersmessig. Vil anbefale manuell, så slipper du å tenke på girkassa også. Stikk å prøv en så vet du litt hva du går til. Jeg har og hørt endel skryt av mercene. Pappa har hatt en w210 i 5år uten noen som helst problemer... Har aldri kjørt 211 selv, så vet ikke hvoran de er .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå