Z1 Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Med den kjørestilen og trafikktettheten som er i byene så vil det bli mye ulykker uten salt. Enkelte tror det er sommerføre uansett.
Dirty Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Bor rett ved riksveien inn til byen her og det er heelt vanlig at jeg våkner om natta av at det dundrer etpar brøytebiler forbi som pløyer og salter tørr asfalt.. Hva er greia med det liksom.. vis det er fuktig, og det fryser på. da blir det glatt
Mexos Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Så lenge det er så mange udugelige sjåfører på norske veier så er det klin umulig å slutte med salting, det vil da bli komplett kaos. Jeg liker best ordentlige vinterveier med pent snøføre, men når isen ligger tynt over asfalten så er jeg og for salting. Det handler rett og slett om det å dosere fornuftig.
FredrikE24 Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Ser ikkeno problem med å slutte å salte.. Da det snødde som verst her i fjor, folk tok det pent og det gikk veldig bra. Dette er bare en vanesak.. Jeg er drittlei saltet ikke bare ødelegger det bilene, men en saltet vei er ikke så flott om det blir kaldere enn det saltet klarer å holde, da blir det is da... Det er da ulykker skjer.. Brun snø, brune biler, tette avløp og man drar detta saltet med seg inn i huset så det blir helt hvitt i entreen..
tonyku Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Slutt på saltinga blir det vell her i Nord-Norge nå som jeg hører rykter om at "saltmotstanderne" skal begynne å sabotere lastebiler som kjører med salt istede for grus. Synd hvordan noen folk går til verks bare for å få slutt på saltet en liten stund. For min del skulle jeg likt å strødd salt i rass..... på han som bestemmer at det skal saltes.
ingard Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 kjører drittbiler om vinteren, orker ikke kjøre i stykker m3n, så for meg er salt helt topp. når det fryser på våt vei er salt genialt. da er det bare å trø Finnes jo folk som prioriterer sikkerhet og komfort også om vinteren. Greit at det strøs når asfalten er bar og glatt, men det er ikke slik hver dag.
///Magnusrc Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 For x antall år tilbake saltet dem ikke og bilene da kan ikke akkurat sammenlignes med hvordan de er i dag med tanke på ekstrautsyr for glatt føre.. Det gikk vel bra da og? Så fort det en snødekket vei tar folk det pent, men når folk ser det er saltet kjøres det fortere. Da skjer det ulykker.
Margido Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Det er derfor det er best å bo på bygda Som Magnusrc sier. Med nymotens biler som er fullpakket av sikkerhetsutstyr (abs, esp, tcs, pms, csi, cia og alle de 3-bokstaversordene) så burde folk klare å holde seg på veiene. UTEN salt. Ta folk 20 år siden. Her fantes det nærmest ikke abs engang. Det var forebehold ekstrautstyr det... Nå forventes det å ha antispinn/skrens på nye biler samt andre sikkerhetsduppeditter. Tilslutt vil ikke folk kunne kjøre bil selv engang hvis dette fortsetter..
SteffenO Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Se hva saltet gjør med bilen Bare les.. Ble helt sjokkert av mengden salt som blir brukt. 200 000 Tonn salt i året.. Og dvs ca 5 tonn per KM.
Weltzin Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 men når det er glatt på veien og folk kjører med sommerdekk, da er det plutselig saltbilen sin feil..
///Magnusrc Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 Varm sand/grus kan være en god erstatning.
Azeton Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 For x antall år tilbake saltet dem ikke og bilene da kan ikke akkurat sammenlignes med hvordan de er i dag med tanke på ekstrautsyr for glatt føre.. Det gikk vel bra da og?Så fort det en snødekket vei tar folk det pent, men når folk ser det er saltet kjøres det fortere. Da skjer det ulykker. Støtter den! Mulig det skjer flere ulykker hvis det ikke saltes. Når hastigheten senkes så senker man også sannsynligheten for en dødsulykkee! Og de som kjører ut lærer nok fort.
sladjan Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 De salter nok for at det er det letteste av alt. Og tror i grunn ikke dette kommer til å forandre seg. HEr i bergen satt flere busser fast for et par dager siden pga veien var som is, gjelper ikke å brøyte da så i sånne situasjoner er det greit. Jeg hater salt selv, dette er noe av det verste....ihvertfall for oss bilentusiaster...
Dirty Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 For x antall år tilbake saltet dem ikke og bilene da kan ikke akkurat sammenlignes med hvordan de er i dag med tanke på ekstrautsyr for glatt føre.. Det gikk vel bra da og?Så fort det en snødekket vei tar folk det pent, men når folk ser det er saltet kjøres det fortere. Da skjer det ulykker. Støtter den! Mulig det skjer flere ulykker hvis det ikke saltes. Når hastigheten senkes så senker man også sannsynligheten for en dødsulykkee! Og de som kjører ut lærer nok fort. hvor mange biler tror du er på veien nå. kontra før ? er lov å tenke litt
Dirty Skrevet November 17, 2010 Skrevet November 17, 2010 kjører drittbiler om vinteren, orker ikke kjøre i stykker m3n, så for meg er salt helt topp. når det fryser på våt vei er salt genialt. da er det bare å trø Finnes jo folk som prioriterer sikkerhet og komfort også om vinteren. Greit at det strøs når asfalten er bar og glatt, men det er ikke slik hver dag. har abs, airbag og bmw komfort så klager ikke jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå