Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, nå begynner snøen å komme og jeg har lyst til å lære meg å kjøre så bra som mulig på glatt føre.

Er det noen som har noen nyttige lenker hvor det står forklart forskjellige teknikker til hvordan man kan fremkalle/ rette opp overstyring/understyring osv. ?

Jeg har lest litt diverse teknikker/guider , men føler fortsatt at jeg sitter igjen med et par spørsmål. Og nå som vinteren snart er her vil jeg være klar for hver eneste situasjon jeg kan komme opp i.

Takk.

Skrevet

Oppskriften er ut og leke, og det er jo skikkelig gøy.. :)

Bare husk at IXen akselererer når du gir gass for å hente inn slengen, og kontra har du neppe lyst på.

Bretta en 525IX rundt en parkert bil for noen år siden pga en kontra som har heelt umulig å hente inn.. :P

Skrevet
Oppskriften er ut og leke, og det er jo skikkelig gøy.. :)

Bare husk at IXen akselererer når du gir gass for å hente inn slengen, og kontra har du neppe lyst på.

Bretta en 525IX rundt en parkert bil for noen år siden pga en kontra som har heelt umulig å hente inn.. :P

jaja, selvfølgelig :)

Men, jeg er ute etter litt teori slik at jeg kan forbedre meg enda mer.

Det er mye lettere å bli bedre når du vet hva du må øve på, for å så dra ut og teste :)

mm, ix'n er genial sånn. Bare å gasse på for å få den til å overstyre, og så bare holde gassen inne og peke den dit du vil også retter den seg opp :D

¨

hehe, opplevde en ganske fæl kontra for noen måneder siden jeg og. Og det er noe av grunnen til at jeg er ekstra ivrig til å lære. Vil ikke gjøre det igjen for å si det sånn.

Skrevet

Har ingen teoretisk formel på 4wd drifting, men kan si at det er ca. 10 ganger vaskligere å beregne sladder med 4wd kontra bakhjulstrekk... Har selv en Audi S4 til vinterbil, og det blir fort jææævli vilt når man skal ligge sidelengs på noen smale grusveier, for "problemet" er at med 4wd må man holde gasspådrag for å dra bilen gjennom svingen og da blir det plutselig mye fart ut av det, hvertfall hvis man har litt hester. Ikke så lett å trekke seg midt i svigen får å si det sånn, hehe..

Men når man får det til å flyte med 4wd sladder er det 10 ganger så morro også da :twisted:

Anbefaler deg å finne en stor p-plass å sette ut 2 kjegler med 20 meters mellomrom å prøve å sladde i åttetall, å finne ut balansen mellom gassing og ratting... Ett bra fungerende håndbrekk er også veldig kjekt for å få ut bakenden før svingen :D

Skrevet
Heller clutch enn håndbrekk, det foretrekker nå jeg i allefall.

Da kan du fort få deg en a-ha opplevelse med 4wd når du ruser opp motoren og slipper clutchen og bilen bare understyrer og skyter fart inn i svingen, hehe...

Kan heller funke med en liten "scandinavian flick", dvs at du først vrir rattet ut mot grøfta, for så å vri rattet inn igjen mot svingen slik at du fremprovoserer vektforflyttingen og får bakenden ut først, så er det bare å pushe på med gasspådrag :wink:

PS: Du skriver i overskriften at du vil unngå oversteer?? Hvis du skal ut å leke på glatta er det vel akkurat det du vil prøve å oppnå :mrgreen:

Skrevet

Først og fremst... 4x4 sladding er ikke for nybegynnere eller pingler, bare for å ha det klinkende klart.

Jeg ville sterkt anbefalt deg å lære å håndere bakhjulstrekk før du begynner med 4x4. Ganske enkelt fordi du bygger opp 'sladdemotorikken' og refleksene mye bedre med RWD. Du får en føling for hvordan bilen oppfører seg før, under og rett etter sladd / oppretting av sladd. Samt at du har mye lavere fart OG du kan sladde villere på smale veier (med mindre du har grome fancy differ på 4x4n)

Har du først stilt opp med 4x4 er det ingen vei tilbake. Når ting er i ferd med å gå til helvete har du bare et valg: hold fullt og håp for det beste. Du vil bli overrasket over hvor på tvers, nærmest j-sladd du kan ligge i, og fortsatt rette opp.

Isbanekjøring anbefales sterkt! Der kan du virkelig teste grensene og lære bilen å kjenne. Selv gasset jeg litt med 340hk Audi S2 forrige vinter, på ishjul. Hadde det ikke vært for at jeg har 4-5 års erfaring med RWD skrensing på grensen ville jeg hivd bilen rundt ei bjørk. Noe også eier av S2n var temmelig klar på. Han så faktisk litt lettet ut da vi var ferdig.. :lol:

Skrevet

PS: Du skriver i overskriften at du vil unngå oversteer?? Hvis du skal ut å leke på glatta er det vel akkurat det du vil prøve å oppnå :mrgreen:

Jeg endrer emnetittelen jeg, den blir noe upresis og vanskelig å forstå virker det som.

Skrevet
Først og fremst... 4x4 sladding er ikke for nybegynnere eller pingler, bare for å ha det klinkende klart.

Jeg ville sterkt anbefalt deg å lære å håndere bakhjulstrekk før du begynner med 4x4. Ganske enkelt fordi du bygger opp 'sladdemotorikken' og refleksene mye bedre med RWD. Du får en føling for hvordan bilen oppfører seg før, under og rett etter sladd / oppretting av sladd. Samt at du har mye lavere fart OG du kan sladde villere på smale veier (med mindre du har grome fancy differ på 4x4n)

Har du først stilt opp med 4x4 er det ingen vei tilbake. Når ting er i ferd med å gå til helvete har du bare et valg: hold fullt og håp for det beste. Du vil bli overrasket over hvor på tvers, nærmest j-sladd du kan ligge i, og fortsatt rette opp.

Isbanekjøring anbefales sterkt! Der kan du virkelig teste grensene og lære bilen å kjenne. Selv gasset jeg litt med 340hk Audi S2 forrige vinter, på ishjul. Hadde det ikke vært for at jeg har 4-5 års erfaring med RWD skrensing på grensen ville jeg hivd bilen rundt ei bjørk. Noe også eier av S2n var temmelig klar på. Han så faktisk litt lettet ut da vi var ferdig.. :lol:

Nei, det er kanskje ikke noe for nybegynnere. Og da burde det være forståelig hvorfor jeg vil lære. Jeg vil jo kunne håndtere bilen jeg kjører best mulig!

Skrevet

73% :)

+ at den har diffbrems :D

Men, den kan overføre opp til 90% kraft til den akslingen som har grep, om den andre spinner.

Skrevet

Anbefaler deg å dra ut til noen industrifelt i Vestby feks. Og bare øve, er nok best at du er alene i bilen og får konsentrert deg skikkelig, sørg for å ha eksosanlegget i orden mht. bråk. Follo Politiet er ikke glad i "rånere" som leker seg i snøen. Har selv gjort det samme ved et par anledninger og trent litt på kontroll av bil. Øve også på å komme til en sving og begynne å skli og klare å rette inn bilen i forskjellige hastigheter på egnede steder med god plass rundt. Dette bør være så innøvd at det kun går på reflekser når du kommer utfor en slik situasjon senere på veien :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...