Gå til innhold

Svake bremser E39 - Mysterium oppklart!

Skands1
 Share

Anbefalte innlegg

Svigermor har problemer med svake bremser på sin E39 Touring. Hun tør visst ikke kjøre med den mer nå siden hun med jevne mellomrom har opplevd at plutselig så er bremsene betraktelig svekket og at hun må trø bremsepedalen til bunns for å få bilen til å bremse opp! Det er ingen feilmeldinger på bilen, og nivået på bremseveska er som det skal. Hun har vært hos Bavaria som ikke kan finne noe feil på bilen, og typisk har jo bremsene vært iorden de gangene hun har vært innom verkstedet....

Noen som har anelse om årsak?

PS! Og det er ikke MEG som har fikla med bremsene som kanskje mange kan tenke seg siden det er svigermor sin bil det gjelder :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så kan det være feil med ABS hjernen, slik at den ikke slipper igjennom trykket fra pedalen, den som all bremsevæske går igjennom. MEN sannsynligheten for at en slik oppstår tror jeg er minimal. Det ville isåfall ha vært en ENORM sikkerhetsbrist.

For meg så høres det ut som brukerfeil. Kanskje hun gir gass og brems samtidig, litt for store sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Da var dette mysteriet oppklart! Det viser seg at et eller annet drenering ved bremsekraftforsterkeren var gått tett med de følgende at hele bremsekraftforsterkeren lå under vann! Alt fungerte tilsynelatende fint så lenge det ikke var frost, men når vannet frøs forsvant hele bremsene på bilen! Bremsepedalen var hard og gikk sakte til bunns uten å komme ut igjen, og bremsene var ikke sterke nok til å bremse opp bilen! Bremsepedalen måtte dras ut igjen, men bremsene løsnet ikke så bilen ble tauet inn.

Alt dette bare på grunn av at verkstedet som tidligere har tatt service på bilen ikke har gjort rent dreneringen for barnåler og annet dritt som har tettet det til...

Så mysteriet ble til slutt oppklart og det viste seg at det faktisk var et reelt problemet og at det ikke bare var en "brukerfeil" og at problemet lå hos svigermor.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^ Ikke stol på verksteder. Jeg setter ikke livet mitt i hendene på en hvilken som helst. Mange flinke mekanikere rundt omkring, men desto flere av dem som såvidt klarte seg gjennom ungdomskola og er mer interessert i prosenten på heimbrenten enn å kunne noe om bil og sikkerthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det løste seg!

Når det gjelder tett drenering så skal det renses på insp 1 mener jeg det var kanskje nr 2 å, så det er et punkt å ta opp med verkstedet, om bilen har tatt alle service på verkstedet.

Beklager med kommentaren min om at det var kanskje brukerfeil, om du føler det var for dumt/teit/støtende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har oversikt over hvor disse dreneringene er?

Hadde ut kupefilterboksen på høyre side for å strekke kabel til kupevarmer, og så da et stort dreneringshull eller luftinntak (?) ned i høyre innerskerm, og det var HELT igjentettet med løv, barnåler og drit. Samler seg MYE løv rundt lokkene til kupefiltrene på E39, siter litt utsatt til synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...