Gå til innhold

Ny BMW 520dTA forbruker 0,8l/mil langkjørig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er en lykkelig eier av den nye BMW 5-serie? Jeg leste på VG(NAF) sin test mellom MB E-klasse og BMW 5-serie Stasjonsvogn. Der fikk MB seieren pga plassen, mens BMW'en fikk beste karakter på kjøreglede.

Det jeg reagerte på er at BMW oppgir 520dTA til å skal bruke 0,45l/mil på langkjøring, mens NAF hadde et testforbruk på 0,8l/mil (langkjøring). Dette er jo neste 100% over oppgitt tall fra BMW. Dette kan da umulig stemme eller???

Skrevet

bmw sine tall er gitt utifra ultimate kjøreforhold, marginaaaaaaalt med gass og veldig lite motstand...mens naf sine er mer realistiske siden de har brukt bilen slik den skal brukes av normale folk...

Skrevet

det er bare tull. (wicky)

forbruk er oppgitt etter en fast "eu syklus". den testes på en hel rekke måter, også full gass. det blir altså like forhold for alle biler, i motsetning til naf som kjører under forskjellige forhold.

I det virkelige liv er det sjåføren som bestemmer hva forbruket blir, og gasser man mye i en slik test (de skryter av kjøreglede osv) og har nullstilt forbruksmåler vil den naturligvis bruke/vise mye mer.

Skrevet

Hvor finner du tallet 0.45? På bmw.no oppgis det 0.53 for 520dAT og ifølge testen på vg.no oppgis forbruket til 0.53 ihht. eu-syklusen...

At naf har klart å få et forbruk på 0.8 sier ikke så mye i seg selv. Eneste dette tallet kan brukes til er å sammenligne med andre biler som blir kjørt likt under samme forhold på samme strekning... (Selv ikke det gir et nøyaktig bilde siden det er vanskelig å kjøre helt likt og det er skjelden forholdene er helt like...)

Og hvis de tar utgangspunkt i målingen i kjørecomputeren så er ikke det verdt stort...

Men hvis de med langkjøring mener crusing i 80-100 km/t og målte forbruket på en skikkelig måte så synes jeg 0.8 høres mye ut.

Edit: Så 0.45 i tekstboksen nå... Synes fortsatt at det er for lite info om hvordan målingen til NAF/VG er gjennomfort til å dra noen konklusjoner av det...

Skrevet

0,8 høres veldig mye ut ja.... Jeg målte min 525d med sportsautomat da vi i sommer kjørte fra Namsos til Elverum, nedover gikk den på 0,49 mens oppover til Namsos gikk den på 0,52.... Det synes jeg er lite:-) jeg delte antall liter på kjørte kilometer, glemte å sjekke med kjørekomputeren så vet ikke hvilket forbruk den mente det var....

Skrevet

Vel min forrige E34 525i 192hk gikk på ca. 0,7l/mil på langkjøring og da med 280000km på måleren.

Det må være en feil i VG-artikkelen. 0,53l/mil er EU blandet forbruk. 0,8l/mil må være en feil.

0,8 høres veldig mye ut ja.... Jeg målte min 525d med sportsautomat da vi i sommer kjørte fra Namsos til Elverum, nedover gikk den på 0,49 mens oppover til Namsos gikk den på 0,52.... Det synes jeg er lite:-) jeg delte antall liter på kjørte kilometer, glemte å sjekke med kjørekomputeren så vet ikke hvilket forbruk den mente det var....
Skrevet

Prøv selv og nullstill forbruksmåleren deres og så tenker du at nå skal du ut og teste bilen din..

Da kjører du ikke som du normalt ville gjort men gir litt ekstra gass og prøver ut forskjellige gir osv.

Bare prøv, så får dere nok litt høy forbruksmåling i forhold til hva dere er vant med.

Skrevet
bmw sine tall er gitt utifra ultimate kjøreforhold, marginaaaaaaalt med gass og veldig lite motstand...mens naf sine er mer realistiske siden de har brukt bilen slik den skal brukes av normale folk...

"normale folk" - 0.8l/mil med en 2.0 Turbodiesel - hehe..

Sier vel mer om bidragsyter enn hva som er "normalt".

KJører man 500m ad gangen med kaldstart og kun på 1ste og 2dre gir klarer man sikkert over litern på mila.

Selv kjører jeg innimellom rett under under 0.4l/mil på pen kjøring (sommer).

Ligger nå rett over 0.45 på pendlerkjøring/småkjøring.

Inkludert en og annen "performance-måling".

Samme motor, men annen (BMW)modell.

Skrevet
Er det noen som kan linke til den testen? Den som TS refererer til.

Her er versjonen som ligger på vg.no.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10011871

Er godt mulig at det finnes en mer omfattende testartikkel i papirutgaven av vg eller medlemsbladet til NAF...

Siden de ikke har kommentert det som noe negativt så vil jeg egentlig tro det pleier å være en del variasjon mellom oppgitt forbruk og testene dems...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...