Gå til innhold

Blokkert veivhusventilasjon? E39 530iT

Olav_64
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått en del gulasj under oljepåfyllingslokket, enda jeg kjører 25 km hver vei til jobb. Motoren var påfylt Valvoline syntetisk da jeg kjøpte den. Så nå etter 13k km hadde jeg planlagt å bytte til Castrol som jeg alltid bruker, for å bli kvitt gulasjen. På vei til jobb i går begynte oljelampa å blinke (rødt) etter en km kjøring i minus 12, skrekk og gru. Stoppa tvert og peila, og så at det var litt spor av gulasj også på peilepinnen. Mistenker derfor gjengrodd veivhusventilasjon. Den har nemlig blåst ut en del olje gjennom toppdekselpakningen (nedsølt eksosanlegg etc). Men at oljelampa lyste, skjønner jeg ikke. Det kan selvsagt være gjengrodd sil på pumpa, men jeg tror det var relatert til det som skjedde. Kombinert med at det luktet svidd av oljen på eksosanlegget (før jeg hadde oppdaget lekkasjen), var ikke resten av kjøreturen til jobb spesielt morsom, lampa blinket så jeg måtte stoppe enda en gang etter ca 4 km for så å være ok resten. Men nå er oljen byttet, og veivhusventilasjonsenhet bestilt. For ordens skyld, oljen var svart og "fin", ikke gul/grå.

Er det flere som har opplevd utblåsning pga blokkert veivhusventilasjon? Det var absolutt ingen symptomer på forhånd bortsett fra gulasjen under lokket. Bilen oppførte seg helt normalt hjem igjen men blir ikke kjørt en meter til før veivhusventilasjonsenheten er byttet. Kmstand: 156k.

06122010436-2.jpg

Gulasjmengden. Legg merke til oljesølet på varmeskjoldet over eksosmanifolden, nederst til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at veivhus vent fryser, går tett på m54 motorne.. Jeg hadde et sykt oljeforbruk(ca 1l på 500 km) intil jeg byttet hele ventilasjonssystemet.. Etter dette har jeg etterfylt ca 0,5 liter på ca 5000 km:) Bytt til veivhusventilasjon som er beregnet for "cold climate" og stak opp peilepinne røret...

54.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du opp rød eller gul lampe? Den gule indikerer at oljenivået er under halv på peilepinnen, mens det røde indikerer at du mister oljetrykk. Eneste forklaringen til at den kommer opp er vel at det er så lite olje at pick up røret i bunnpanna ikke klarer å suge opp olje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, skriver det på kontoen for konsekvens av overtrykk.

Jeg bestilte komplett cold climate versjon, bilen min var bygd for Tyskland.

Må manifolden av?

Det er rimelig knotete, men du klarer det uten å demontere innsug om du demonterer gassspjeld og tomgangsregulator++

Du ser rimelig fort hva som må demonteres for å få det til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna med det, spørsmålet er om det ikke er verdt kostnaden til ny innsugspakning med tanke på spart tid? Da får man samtidig sjekka at alt ser greit ut innvendig. Pleier det å bli mye avleiringer på M54? Verkstedmanual eller DIY hadde uansett vært kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk begge to! DIY-guiden ser veldig grei ut. Det eneste måtte være at jeg bare fikk beskjed fra forhandler om tre slanger som må byttes, mens det er fire totalt. Den de ikke sa noe om er antakelig posisjon nr 7, return pipe 11 61 7 504 536 på bildet i denne linken:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Touring/Europe/530i-M54/LHD/M/2001/december/browse/engine/crankcase_ventilation_oil_separator/

Hvis/der det er plass, vil jeg isolere de nye slangene med Armaflex for å redusere innvendig kondensering. Og definitivt tette begge nyrene (bak grillen) med svart celleplast når det er kaldt. PCV-systemet er en tvilsom konstruksjon for kaldt klima synes jeg, typisk tysk overengineering? :roll:

Det burde i det miste vært en overtrykksventil i uttaket ved toppdekselet, så det blåste ut der før pakninger i motoren ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...