Gå til innhold

Blokkert veivhusventilasjon? E39 530iT

Olav_64
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg mente selve ventildekselet i aluminium, det er nok omtrent like kaldt på innsiden :)

Tysk ingeniørkunst er sikkert bra, men du må da være enig i at for eksempel 4 spylevæskepumper er i overkant? Eller en hel nettside med deler for å få til veivhusventilasjon, som attpåtil kan svikte i kaldt vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, likte den kommentaren om 4 spylepumper :) Det er kanskje litt i overkant ja, men det virker rimelig greit da... Foreløpig.

Jeg visste forresten ikke at xedos hadde 200hk, trodde de brukte den gamle 165hk, men den er kanskje flikket litt på av mazda siden 1991?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes de spylepumpene illustrerer overkill på noen områder :)

Xedosen min har 2,5 170 hk/ 216 Nm, Miller Cycle har 211 hk/ 295 Nm (2,3 kompressor). Den gjør 0-100 på 7,7 med automat :) Det skal sies at 2,5 ble levert med 200 hk i Australia og Japan, andre markeder fikk den nedtrimmede versjonen. 2,5 200 hk med manuell er rimelig sprek. 170 hk med manuell gjør 0-100 på 8,4. Med automat- så som så, rundt 10.

Den ble flikket såpass på at det var en utfordrer til Lexus, Infiniti, Acura og tyske prestisjemerker ja, som mellom-modell i et bilmerke som skulle hete Amati. Siden den var ferdig utviklet, kom den på markedet som Mazda, fra 1993 til 2002. Toppmodellen (prototypstadiet) hadde W12, dvs tre sylinderrekker. Som jeg har sagt tidligere, det er Xedosen som er stasbilen min, jeg savner ikke BMW'en i det hele tatt når jeg kjører den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk begge to! DIY-guiden ser veldig grei ut. Det eneste måtte være at jeg bare fikk beskjed fra forhandler om tre slanger som må byttes, mens det er fire totalt. Den de ikke sa noe om er antakelig posisjon nr 7, return pipe 11 61 7 504 536 på bildet i denne linken:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Touring/Europe/530i-M54/LHD/M/2001/december/browse/engine/crankcase_ventilation_oil_separator/

Hvis/der det er plass, vil jeg isolere de nye slangene med Armaflex for å redusere innvendig kondensering. Og definitivt tette begge nyrene (bak grillen) med svart celleplast når det er kaldt. PCV-systemet er en tvilsom konstruksjon for kaldt klima synes jeg, typisk tysk overengineering? :roll:

Det burde i det miste vært en overtrykksventil i uttaket ved toppdekselet, så det blåste ut der før pakninger i motoren ryker.

Oppdatering: jeg hentet delene, og cold climate veivhusventilasjon består i at både slanger og oljeavskiller er isolert. Med Armaflex/ tilsvarende isolasjon, ca 6 mm tykk. Jeg bestilte den fjerde slangen også, så nå blir det nok montering neste uke. Komplett pakke kom på ca 1300 hos forhandler, med 15 % klubbrabatt. Jeg anbefaler alle med importert bil å undersøke om dette er byttet til nordisk spesifikasjon! Det er bare å se etter om slangene er isolert eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...