Jørgen Lie Skrevet Desember 9, 2010 Skrevet Desember 9, 2010 Sitter å leker litt med tanken på å skremme opp E91`n litt.. En kompis av meg har fått montert på en KCR-boks på sin E46 320d facelift. Denne passer også på min bil etter hva som sto i instruksjonsboken. Den har flere "trinn" som stilles på et pot-meter. på trinn 7 (av 9) skal den ha 185hk og ca 50Nm mer en originalt. Kom også over disse http://www.bestchip.no/ som virker å være utrolig billig?? Er alle disse effektøkningene virkelig riktig? Hvorfor er det så stor forskjell på pris hos de forskjellige aktørene? Usikker på om denne skal være her, eller i teknisk. EDIT: Var på GS sitt treff i sommer, der det var en som drev med chip-trimming som holdt foredrag. Han fortalte om at disse effektboksene kun hadde forskjellige motstander som forandret noen få verdier i motoren. Disse kunne ofte overstyres av original ECU, slik at effektøkningen ikke ble til stedet. Han nevnte også at en ordinær chip-trimming forandrer opp til 80 verdier som tilhører motoren, noe som gjorde effektøkningen optimal, i stedet for disse boksene som kun forandrer få verdier.
Kvasi Skrevet Desember 9, 2010 Skrevet Desember 9, 2010 Husker ikke det konkrete tilfellet, men jeg har hørt om en bil som faktisk fikk mindre effekt enn originalt med en sånn boks..
Jørgen Lie Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 Ingen som har noe å komme med på dette temaet?
DanielMK Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Alle kommer til å sei at du må gå for Chip, og ikkje boks. Det er uendelige diskusjoner om dette temaet, men de fleste er enige om at chip (omprogrammering) er det beste, både for bil og for deg
Saltkjelen Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Jeg ville vært tvilende. Utifra hva som framgår av disse sidene syntes jeg man får en urovekkende stor økning i forhold til originalt. Omprogrammering (bytte av mapper) har jeg en bekjent som har gjort og dette resulterte i blandt annet turbohavari m.m etter en snau uke... Skal man gjøre noe med motoren ville jeg kun ha stolt på seriøse og kompetente aktører som ESS, Hartge eller AC-Schntizer.
Jørgen Lie Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 Ja, akkurat det jeg også tenkte. De viser jo til en egentlig litt dramatisk effektøkning, som kanskje ikke er helt riktig. Men ut i fra det du sier ang de seriøse aktørene der da, hva er det de gjør som ikke en boks gjør da? Og hvilken forskjell er det om en boks øker 15% effekt, eller en seriøs aktør gjør den samme økningen, mtp bl.a turbohavari, som du nevner her ?
Saltkjelen Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Jeg vil tro at en aktører som ESS, Hartge eller ASC gjennomgår bilen på en helt annen måte. Jeg vet at forutsetningene til ESS er at bilen må være i 100% teknisk god stand før de begir seg ut på et slitk prosjekt. Det er jo også en grunn til at Hartge og ASC er de eneste aktørene som får overta nybilgarantien til BMW ved endring i motor. Normalt sett henter de også ut mye mindre enn f.eks Bestchip, samtidig som er det velutviklede produkter. Hartge ble f.eks et år forsinket med motoroppgradering til E60/E61 520d (177hk) fordi man ikke var fornøyd med resultatene man oppnådde.
Jørgen Lie Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 Ja, okei.. For de går sikkert inn og forandrer mye flere verdier enn en boks vil gjøre? Samt at de ikke har en så stor effekt-økning som div andre aktører? Men, en slik boks har jo et pot-meter som man kan stille på flere alternativer, hva om man da lar være å bruke denne på max? Er det forsatt såpass stor forskjell på verdiforandringer at motoren ikke synes det er særlig greit, og at dette kan forårsake trøbbel? Beklager om det blir litt "mas" her nå, men kan så lite om det at jeg må kanskje spørre litt dumt.!
Saltkjelen Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Det er riktig at de ikke henter ut så mye som andre aktører gjør. Hartge tar f.eks ut 209hk og 415Nm av 520d 177hk, mens Bestchip tar ut 231hk og 439Nm. Førstnevnte tar også ut f.eks 328hk og 675Nm av 535d 286hk, mens sistnevnte tar ut hele 369hk og 676Nm. Bare dette viser jo at Bestchip tar ut enormt mye av motorene - noe jeg vil tro befinner seg helt på kanten av hva som er akseptabelt. Hadde det vært forsvarlig å ta ut 230hk av 520d 177hk så er jeg sikker på at Hartge også hadde gjort dette. Til sammenlikning koster f.eks Hartge sin motoroppgradering ca 25.000kr (+ | -), mens Bestchip koster 2.500kr. For min del er det ikke noe tvil at Hartge er mer gjennomført enn billig-aktørene. Dette kan man bare se ved at det f.eks leveres en tilleggsstyreenhet for 520d 177hk hvor man kobler seg inn på dyser, gasspedal, sensor bak turbo etc. Bare det at Bestchip tilbyr motoroppgradering til E60 540d får meg til å tvile på produktene deres når dette strengt tatt ikke er en modell som eksisterer..
Jørgen Lie Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 Da skjønner jeg litt mere ja Å det ligger jo fornuft i det du sier, og det var slik jeg tenkte det også. Hehe, ja jeg så de hadde den oppgraderinga til en bil som ikke finnes ja Bare det er jo grunn nok til å styre unna.. Men, for din del har det ville vært uaktuelt å chip`et bilen hos andre en ESS, Hartge eller AC-Schntizer som du nevner? Er vel de som monterer chip der de gjør justeringene uten boks, for mindre enn 20 lapper liksom?
Saltkjelen Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Ja, for mitt vedkommende ville det ikke ha vært aktuelt å foretatt noe slikt noe andre steder enn ESS, Hartge og ACS. De to sistnevnte koster pluss minus 25.000kr, mens ESS har en del hyggeligere priser. Tror de ligger på en pris mellom 5-10.000kr. Jeg fikk tilbud om motoroppgradering på min E39 535iA fra ESS og det kom på ca. 4.000kr (Forventede tall; før. 235hk / 320Nm etter. 255hk / 380Nm). Men når det er sagt så kan jo ikke dette sammenliknes med chip av en motor med pustehjelp.
Jørgen Lie Skrevet Desember 10, 2010 Forfatter Skrevet Desember 10, 2010 Okei Takk for meget konstruktive tilbakemeldinger, Saltkjelen! Har all fall funnet ut at jeg droppe å gå for boks, og evt ta en skikkelig chip om det blir aktuelt
NoName Skrevet Desember 10, 2010 Skrevet Desember 10, 2010 Hva med BSR ? hørt noe om det ? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25182863 - fant denne her om dagen..
Jørgen Lie Skrevet Desember 11, 2010 Forfatter Skrevet Desember 11, 2010 Hmm, den nye der har jeg ikke sett før ! Vet jo liksom ikke hva man skal to og ikke tro om slike produkter føler jeg. Den metoden der kan jo både være bra og ikke bra for alt jeg vet.. Merker det er så utrolig mye delte meninger ang dette temaet. Noen har ingen problemer med en vanlig boks, mens hos andre blir det bare tull, ødeleggelser og ekstra utgifter virker det som...
Kvasi Skrevet Desember 11, 2010 Skrevet Desember 11, 2010 En kompis var på flissundet med sin 320d, er oppgitt til 150 hk originalt men de målte den til 163 før de startet å "justere" Fikk Myye mer ut av den til slutt, og sånt kan jeg vanskelig se for meg at en ferdiglaget boks kan sammenlignes med. Greit nok at alt er lagd på samlebånd, men såå nøyaktig er ikke toleransene.. Som eksempel hadde jeg en Audi A3T for endel år siden, og en kamerat hadde TT 1.8T samtidig. Vi var begge hos CSW i tyskland og fikk de justert etter deres beste evne, og på rulla fikk jeg nesten 30 HK og 50 NM mer enn ham til tross for at turboen er større på TTen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå