Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Har du vært innom hos meg? Og uten at jeg husker det?? (begynner visst å bli gammel jeg nå... :) )

heheh, ja.. hentet jo en m10b18 fra en e28 du hadde kjøpt oppe i ålesund eller hva det var.. den som var "rustfri" ;-)

Ahh!! Så det var deg det ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er sånn det virker, du jobber offshore, og når du er hjemme så sender du barna i barnehage og får skrudd bil i mens? ;)

Jobber skift jeg og, men vi har ikke barnehage til minstemann, så i friperiodene blir det bare rot, og lite effektivitet på noe som helst. I et annet liv derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige av oss som følger tråden sitter å krysser fingre og gliser i forventning :)

Hyggelig Knut.. Har krysset det meste etterhvert jeg nå også, så neste uke blir spennende... Det som er litt spesielt er jo at hvis jeg nå endelig får oljetrykk, så må jeg nok krype til korset og ta fatt på taktrekket ;) Det er liksom fra pest til Kolera dette, hehe...

Så det er sånn det virker, du jobber offshore, og når du er hjemme så sender du barna i barnehage og får skrudd bil i mens? ;)

Jobber skift jeg og, men vi har ikke barnehage til minstemann, så i friperiodene blir det bare rot, og lite effektivitet på noe som helst. I et annet liv derimot...

Ja sånn ca.. Men nå skal jeg bare ha en tur offshore i september, så er det inn i ny jobb og dagskiftjobb. Så da blir det mindre tid til mekkings.

Trodde det var plass til kjedestrammer på oljepumpa på m106 blokka jeg? Har montert det på min

Er plass, men da jeg skulle bestille alle delene til strammeren så var det noen deler som var utgått. Så da ble det til at jeg ga F...

Se her ja, fremskritt.

Du er altså så tålmodig og nøye at jeg er ikke heelt sikker på at det er du som gleder deg mest til den er oppe å går.. :)

For en gangs skyld så har jeg tatt ett skritt frem uten at det har vært to (eller flere tilbake) - foreløpig iallefall.... Så er jeg heldig nå så blir neste uke en fin uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag kveld, klokken 23.44 - på tide med en liten update.

Fikk jo deler på fredagen, og gjort litt også. Lørdagen ble jo en ren familiedag, og jeg og Sammigun knakk innpå et par kilo reker...

IMG_1871.jpg

Men om vi var aldri så mette, så fant jeg ut i 2300-tida at det var dags for et lite rykk. Vips så var vi i arbeidsklær, og Sammi'en sto og gnikket på delene sine - men jeg monterte på div stæsj. Rett etterpå kom en reke-sulten Jon Arnold (JAL_535) på besøk, og selv om han ikke akkurat hadde arbeidsklær - så ble han med og pusha meg litt (uten å få en eneste reke desverre). Deilig! ;)

Så da gikk det som det burde, og dette ble resultatet:

IMG_0057.jpg

Motor utav stativ, klar for girkasse osv. Og det fikk den. Jaggu smatt vi den oppi, og Jon Arnold fikk gleden av å dra til motorfestene. Se hvor glad han er!! ;)

IMG_0056.jpg

Med motor (blokk/gir) tilbake i bil, er Pedien SÆRDELES fornøyd. Men klokka var jo ikke leggetid ennå, så da tok jeg å startet med klargjøring av toppen til montering. Jeg har valg å benytte meg av 2 stk tettninger istedenfor kun en, for å unngå lekkasje....

IMG_0058.jpg

Noen som husker greiene med vippearmsaksling (venstre, bakre) som alltid "vil" utav posisjon pga fjærspenn? Jeg hadde liggende en slik lås som normalt brukes til å erstatte fjærene til vippearmene, så da fungerte den bra som en lås for akslingen. Og ja, jeg skal bytte ut fjærene på sikt - må bare få de i hus først...

IMG_0059.jpg

Ny original pakning. Hadde nesten ikke mere lim igjen, så det ble kun på undersiden...

IMG_0060.jpg

Men hva nå da? Kan jo ikke ha en pakning som ligger på blokka og samler støv. Nei, det var jo bare til å rigge til toppen for montering:

IMG_0061.jpg

Vips så var den på....

IMG_0062.jpg

Montert med ARP og korrekt moment...

IMG_0063.jpg

DA var det natta :) Har jo noen småtasser som ikke vet at selv om pappen kun har fått ca en time søvn, så er DE good to go ;)

Måtte jo ut en liten tur i kveld også etter at ungene hadde kommet seg i søvn. Er jo spent på om det er noe trykk i hele tatt...

Etter montering av diverse stæsj - minus feks eksos (orket ikke å stå med det i kveld alene), så var jeg klar for vri på nøkkelen.

IMG_0069.jpg

Starteren gikk som en drøm, men oljetrykket ville IKKE komme. DAMN! Fortsatte å kinne..... NOPE.... Og igjen... DER kom det litt trykk tilslutt. Så fant jeg frem kamera, og kikket oljetrykk, og fikk følgende resultat: (PS! Var ikke godt å ta et bra bilde mens jeg skulle kinne osv samtidig, hehe..)

IMG_0067.jpg

1.5 bar på starteren.... Lovende... Sånn ca 1 bar mer enn sist....

Bensin og gnist ble koplet til, og jeg var klar for en KJAPP oppstart - pga fri eksos.

Motoren startet umiddelbart - deilig - og med motor/olje som har ca 22 grader temp fikk jeg dette på "kald" motor og tomgang:

IMG_0068.jpg

3.8 bar (3.6 på dette bilde da, men 3.8 rett før) er ikke akkurat 5 bar som jeg hadde håpet på, men for alt jeg vet så kan dette stige litt etterhvert. Jeg har brukt Biltemas 10w/40 mineralolje som oppstartolje. Positive her nå, er at jeg for aller første gang fikk se nålen på manometeret stige kjapt, slik det normalt gjør...

Konklusjon:

Det var jo bare en eneste ting å gjøre etterpå... Gå i kjøleskapet...

IMG_0071.jpg

La noen merke til at den var åpnet?? Hehe... Den er nå tom... ;)

I morgen skal jeg begynne å montere tilbake litt slik det var. Får bruke morgendagen på det, så får vi se om jeg kan ta den på en luftetur på tirsdag ellerno...

Ha en fin kveld videre, I WILL !!!!

Takk til alle som har fulgt med her, nå ser det foreløpig ut som at oljetrykket er på plass! Flere updates vil komme, stay tuned!

- Pedi !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...