Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Er jo ikke noe problem å legge andre strøk med klarlakk dagen derpå, så lenge man matter over først! Men anbefalt er vel først et lett strøk deretter et godt avsluttende strøk, men det der med brusher over et lettstrøk på 1,5bar forstod jeg ikke vitsen med. Blir jo lett mattslør med det? En annen ting er at sprayboksen er anbefalt amatøren, kansje det høres eplekjekt ut men jeg mener at den ofte ikke er tett nok, og man oppnår ikke samme finish som lakksprøyte.

Men i nøden spiste fanden fluer så hvem vet!

Nei ikke så lenge klarlakken er våt, det er for og få klarlakken til og jevne seg ut helt for nettopp og unngå sløring, dette har jeg gjort så mye alltid lykkes med det, brush med en avstand på 20-30cm.

Enig i at boks er ikke like optimalt, mest for hobbybasis, men kan få kjøpt en kraftigere dyse til boks, så det blir litt mer trøkk i spruten :)

Utrolig flott arbeid Pedi! Ble skikkelig bra med glassluke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra DIY på luka, håpa det er litt samme prinsipp som på e30, så kan eg følge denne beskrivelsen :) fett med glassluke! Fanst dette på e30 og?

Tror ikke jeg har sett E30 med glassluke nei.

Det er ca samme med stålluke. Forskjellen er at der henger innertaket i selve luka, og vannrenna i bakkant er en enkeltstående del. I glasslukeutgaven er vannrenna integrert i plastrammen...

De to standardfeilene altfor mange gjør er :

1) de får ikke synkronisert vaierene = luka kiler seg

2) de sjekker ikke at vippemekanismen virkelig legger seg i nedre posisjon FØR luka går bakover. Med dette så ender det i 2 flotte striper i (den nylakkerte) luka.

Utrolig flott arbeid Pedi! Ble skikkelig bra med glassluke ;)

Takk, jeg er virkelig fornøyd med å ha glassluke. Den gir en visuell bra effekt til fargen min... Minuset er at det går visstnok (ref: BMW) ikke ann å bruke den vindavviseren sammen med glassluke. Det er synd, for den fjerner mye støy og vind med luka i åpen posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra DIY på luka, håpa det er litt samme prinsipp som på e30, så kan eg følge denne beskrivelsen :) fett med glassluke! Fanst dette på e30 og?

Tror ikke jeg har sett E30 med glassluke nei.

Det er ca samme med stålluke. Forskjellen er at der henger innertaket i selve luka, og vannrenna i bakkant er en enkeltstående del. I glasslukeutgaven er vannrenna integrert i plastrammen...

De to standardfeilene altfor mange gjør er :

1) de får ikke synkronisert vaierene = luka kiler seg

2) de sjekker ikke at vippemekanismen virkelig legger seg i nedre posisjon FØR luka går bakover. Med dette så ender det i 2 flotte striper i (den nylakkerte) luka.

hmm. derfor den på andre bilen min subber borti takplata. hva har jeg gjort feil da? :P heldigvis ikke lakkert ennå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra DIY på luka, håpa det er litt samme prinsipp som på e30, så kan eg følge denne beskrivelsen :) fett med glassluke! Fanst dette på e30 og?

Tror ikke jeg har sett E30 med glassluke nei.

Det er ca samme med stålluke. Forskjellen er at der henger innertaket i selve luka, og vannrenna i bakkant er en enkeltstående del. I glasslukeutgaven er vannrenna integrert i plastrammen...

De to standardfeilene altfor mange gjør er :

1) de får ikke synkronisert vaierene = luka kiler seg

2) de sjekker ikke at vippemekanismen virkelig legger seg i nedre posisjon FØR luka går bakover. Med dette så ender det i 2 flotte striper i (den nylakkerte) luka.

Utrolig flott arbeid Pedi! Ble skikkelig bra med glassluke ;)

Takk, jeg er virkelig fornøyd med å ha glassluke. Den gir en visuell bra effekt til fargen min... Minuset er at det går visstnok (ref: BMW) ikke ann å bruke den vindavviseren sammen med glassluke. Det er synd, for den fjerner mye støy og vind med luka i åpen posisjon.

Helt enig, og jeg syntes i tillegg at den vindavviseren gjør seg på en e28, blir litt sånn "god og gammal" stil :)

Men all creds til deg som gidder og bygge om til glassluke, dette gjør bilen mer interessant og unik! Igjen pedi, jeg synes du gjør en jobb i eget nivå, dette blir strøkent! Hadde vært tøft og sett denne live engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes, mulig det ikke er org. BMW men har sett det dukker opp i USA av og til.

Nå er jeg på ingen måte noen E30 ekspert, men har aldri verken sett eller hørt om glassluke levert E30 originalt.

MEN... Det er jo "ingen" problem å lage, hvis en på død og liv vil ha det. Er jo "bare" å flytte over kassetten og hullet i taket fra feks E28. Men klart, det er jo en liten forutsetning at en har litt gang på sveis og kaross - så det er ikke en jobb for hvermansen dette...

Ang takluke.. Er det samme patent på E34? vet duu?

E34 er ikke identisk E28, men prinsippet er det samme. Så hvis en har litt basis kunnskap om mekking, så ser en fort hva som skal til.

Jeg liker egentlig ikke glasstakluke noe serlig med tanke på at den bryter så jævlig. Men på denne så er det heelt rett med glassluke!

Helt enig, og jeg syntes i tillegg at den vindavviseren gjør seg på en e28, blir litt sånn "god og gammal" stil :)

Men all creds til deg som gidder og bygge om til glassluke, dette gjør bilen mer interessant og unik! Igjen pedi, jeg synes du gjør en jobb i eget nivå, dette blir strøkent! Hadde vært tøft og sett denne live engang :)

Jeg må ha meg en kikk på hva som skal til for å kunne montere den vindavviseren - og om det lar seg gjøre uten å modifisere på alt. For DET vil jeg ikke, den plastrammen er 100% intakt - og plastrammen vil jeg helst unngå å ødelegge. Jeg husker jo at de fleste E21, E30 og E28 (solgt ny i Norge) kom uten vindavvisere, og det var såååå fett å montere inn vindavvisere for en 15 år siden. DET var liksom en feit detalj... :) Det sitter så dypt i meg den følelsen, at jeg nesten droppet hele glasslukeprosjektet når det gikk opp for meg at glasslukene kom uten vindavviser ;)

Glassluke kan være en kraftig detalj, som bryter med mye - jeg er enig med Vatn i det. For min del så føler jeg at den luka i min bil gjør bilen litt mere eksklusiv, og hører til der litt på en måte. Den svarte listen/rammen rundt luken ble VELDIG fremtredende til den store takflaten, og personlig så ble det for min del helt rett.

Jeg takker for de fine ord gutter, jeg setter utrolig pris på slike tilbakemeldinger - og at dere gidder å legge igjen tilbakemeldinger gang på gang. Selv er jeg ikke like flink å legge inn kommentarer, selv om at jeg frekventerer rimelig mange byggetråder fast her på forumet.

hmm. derfor den på andre bilen min subber borti takplata. hva har jeg gjort feil da? :P heldigvis ikke lakkert ennå :P

Er nok vippemekanismen din som ikke er korrekt. Det er en fordel å gjøre slik som jeg gjorde, begynne med å sette vippemekanismen i "bak-posisjon" og skyve den til den står i bakre deksel/skinne. Kontrollér så at styringen inn i vippemekanismen står i "bak-posisjon". DA er du litt safe.

Har sittet å lest gjennom hele tråden 2 kvelder her nå, har ikke noe annet å si enn at jeg er mektigt imponert over resultatet så langt!

Lykke til videre og håper å kunne se den på noen treff til sommeren!'

Hei, og velkommen til forumet! Imponerende at du som ny på forumet tar "innvielsesfesten" innpå tråden min - er jo ikke akkurat den korteste eller mest spennende. Så jeg takker deg for det, og takk for de fine ord!

Mtp at jeg på ingen måte lenger er verken singel eller 18 år lenger, så begrenser det seg selv hvor mange treff jeg kommer til å være med på. E28-Låven treffet 2013 er første pri, og E30-meet er også et treff jeg har lyst å få med meg. Gatebil er nok gjerne ikke noe for meg, men har lyst til å både treffe Rudskogen og Våler i 2013. Så vi får se. Kanskje det blir et treff på sørlandet også, hvis jeg får det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir noe garasjemekking i dag, er så fantastisk og følge med her :D

Jeg håper du setter på vindavviseren, det hadde vært pluss i boka ;)

Jeg vurderer å ta en time eller to i kveld etter at de eldste ungene også er i seng. Fremover nå vil det sjeldent bli oppdateringer som omfatter store ting. Nå vil det kun være detaljer/dilldall som vil bli tatt - mye kjedelig, men nødvendig. Så da passer det å ta en time nå og da innimellom. I kveld kunne jeg tenkt meg å fått alt på plass som har med takluka å gjøre. Får jeg det til, så er det nok et punkt som er ferdig :)

Ang den vindavviseren, så vil jeg sååååååå gjerne ha den på. Men tvilsomt, har aldri sett noen som har gjort det før - og jeg vet at amerikanerene har diskutert det tidligere... Med negativt utfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Pål, det er helt sant. Det er desverre endel tråder igjen, men nå er det ikke akkurat et helt nøste lenger - og det er ganske deilig! E21 skal nok få noen timer på seg neste høst, det gleder jeg meg til. Så don't you worry, du blir ikke kvitt updates fra en viss Retrogarasje i fremtiden heller... ;)

I dag såg jeg for meg å ta en time, kanskje to, i garasjen. Og det har jeg gjort nå. Som jeg skrev tidligere, så er det ikke lengre "store" ting som skal skje fremover - stort sett er det bare masse småting/detaljer. Og de må jo virkelig tas de også. Så hvis jeg sniker meg til og tar litt etter litt, så skal denne bilen faktisk stå ferdig til slutt.

Det første jeg tenkte på i dag, var å få opp dekselet i taket. Det er en stor del av det synlige interiøret, og er med på å komplettere taket. Burde vel egentlig handlet det dekselet nytt, men det får gjerne heller komme et annet år. Trekket hadde løsnet litt i kantene, så derfor ble det til at jeg limte det på plass for at det skulle se bra ut.

Bildene i dag OGSÅ er helt crap, lurer på om jeg har vært borti noe?? Beklager kvaliteten, men slik er det nå bare:

IMG_0267.jpg

Noen nye smådetaljer må til, ikke så mange - men allikevel så er det greit å få det skikkelig.

IMG_0268.jpg

Fikk montert speil, ny gummi til gjennomføring ved deksel, deksel, solskjermer, taklukebryter og checkpanel. Tysk panel sådan, jeg droppet å montere det engelske jeg har liggende - det er jo dedikert E21en det...

Så nå er iallefall dekselet på plass...

IMG_0270.jpg

Slik ser det ut med takluka åpen... Nei vent... Luka er jo igjen, luka mi er jo i glass - hehe...

"Privacy slider" i fremre posisjon:

IMG_0269.jpg

Og sist, men ikke minst - bilde ovenfra:

IMG_0271.jpg

Det ble ikke mer enn dette, nå er jeg inne igjen. Veldig klar for å smelle i en film og nyte den med chips og brus... Sa jeg at alle 5 ungene er i seng? Nei, men øyeblikk er de det - og da er det kvalitetstid for "han far". Godt fornøyd med dagen, samt dagens lille garasjeøkt.

Ha en fin helg, kanskje jeg tar en liten time i morgen kveld også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...