Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kan BT overstyre TUV?? det er første gang jeg hører...

De er jo forpliktet til å følge Eu regler... eller tar jeg feil?

SV (Statens Vegvesen) velger selv om de vil følge TÜVs anbefalinger.

Kanskje snart på tide at det kommer politiske føringer som forteller SV hvordan de skal tolke og praktisere regler. :|

Det er jeg 99% sikker på at de ikke har lov til, vi er med i EØS og da er norge forpliktet til å følge regler satt av EU, kommet fram masse om det i det siste...

SV ( Satans Vegvesen) har nok ikke mye de skal ha sagt hvis man dokmenterer alt riktig fra TUV...

Uansett hva slags deler du kommer med som er TUV må de godkjenne, så sant kriterier for TUV er oppfylt :)

Skrevet

det stemmer nok ikke evovrs, BT kan selv velge om di vil godkjenne, til tross om du har med tuv dokumenter. har hørt om fler eksempler på det.

Skrevet

Mener det kommer klart fram i forskriftene. Hver enkelt sak behandles induviduelt, hver enkelt kontrolør har uansett siste ordet. TUV er på ingen måte regler / eller lover, men de stiller strenge krav, og annses derfor som en god veiledning. Thats it. Jeg vet også av flere som har brent seg på å dra til TUV i tyskland, uten å komme noen vei med dette i norge..

Det at vi er medlem i EØS betyr på ingenmåte at landet norge er nødt å gjøre det samme som EU, da tror jeg du må gå litt dypere i EØS avtalen.

Beklager Ivar, nok OT fra min side.

Skrevet

TUV er teknisk godkjenningstilsyn i Tyskland på samme måte som BT er det i Norge. Altså er ikke TUV overordnet noe biltilsyn innen EU. TUV har store ressurser og ekspertise og BT støtter seg derfor i stor grad på TUV, men TUV bestemmer ikke i Norge, like lite som BT bestemmer noe Tyskland. Slik tror jeg det er!

Skrevet

Pokker ta hele denne tråden, nå er klokka 03:53 om natten og jeg har lest denne tråden siden middagen i går! Jeg skal kjøre Oslo - Karmøy om få timer og trenger søvn... kanskje jeg burde droppe innom BT i Haugesund for å sjekke om de faktisk jobber? ;)

Gratulerer med flott bil og meget gjennomført projekt, lykke til med BT jeg håper du får svar i løpet av dagen.

Skrevet
TUV er teknisk godkjenningstilsyn i Tyskland på samme måte som BT er det i Norge. Altså er ikke TUV overordnet noe biltilsyn innen EU. TUV har store ressurser og ekspertise og BT støtter seg derfor i stor grad på TUV, men TUV bestemmer ikke i Norge, like lite som BT bestemmer noe Tyskland. Slik tror jeg det er!

Dette har du nok rett i ja, det er mange som har hatt TüV-papirer som BT har akseptert som gyldig dokument, men ikke grunn nok til at BT vil bruke de...

Pokker ta hele denne tråden, nå er klokka 03:53 om natten og jeg har lest denne tråden siden middagen i går! Jeg skal kjøre Oslo - Karmøy om få timer og trenger søvn... kanskje jeg burde droppe innom BT i Haugesund for å sjekke om de faktisk jobber? ;)

Gratulerer med flott bil og meget gjennomført projekt, lykke til med BT jeg håper du får svar i løpet av dagen.

Fantastisk, har du pløyd igjennom hele tråden?? Morro at det fortsatt er noen som hiver seg på denne tråden, selv om den er blitt veldig lang.

Back to reality...

Fikk akkurat mail fra Petra...

Den lyder som følger:

Det tar dessverre litt tid å behandle din sak.

Det har med å gjøre at vedkommende som skal se gjennom denne saken og endelig godkjenne den ikke er på huset før i neste uke.

Beklager at dette tar litt tid men det er god del papirer som skal gjennomgås i denne saken.

Jeg regner med at vi har saken ferdigbehandlet i slutten av neste uke

Det var litt dette jeg har fryktet hele veien. Hun skriver ikke om at dette er noe problem, men jeg mistenker nok litt at vedkommende på kontoret som skal endelig godkjenne den er vant til det firkantede regelverket vi har. Om han er like åpen for tolkning av regelverket som jeg er, vil jo vise seg...

Neste Helg...

Eller gjerne senere....

Djiiizez, her er det til å gå på butikken og gå bort til den vanlige hylla som de selger arbeidslyst. Kanskje de har en eske med tolmodighet og ventetabletter?

Takk for følge alle sammen, her blir det å vente en uke til. Minst....

Skrevet

Akselvekt problemet er nå strengt tatt BMW er årsaken til. De gir jo ut samme chassiet med en haug forskjellige tillatte akselvekter oppgitt, men nekter å godkjenne endring av disse pga "forskjellige" modeller selv om en flytter over alt understellet fra en "bedre" modell. SV kan ikke overprøve fabrikanten ifølge regelverket.

Hadde BMW sagt at den kan ha samme akselvekt som feks 535i så hadde BT helt sikkert fiksa biffen.

Skrevet
Akselvekt problemet er nå strengt tatt BMW er årsaken til. De gir jo ut samme chassiet med en haug forskjellige tillatte akselvekter oppgitt, men nekter å godkjenne endring av disse pga "forskjellige" modeller selv om en flytter over alt understellet fra en "bedre" modell. SV kan ikke overprøve fabrikanten ifølge regelverket.

Hadde BMW sagt at den kan ha samme akselvekt som feks 535i så hadde BT helt sikkert fiksa biffen.

Jeg har fått papirer fra BMW på at E30 karrossen er lik på alle 2 og 4 dørs modeller, altså respektivt, men med unntak av cabrio, m3 og baur, og touring.

Dette var i 2008.

Skrevet

Jeg har også bekreftelse på at mitt chassis er likt som E28 535/M5 fra BMW.

Dette blir jo en ukes ventetid, så noe må skje innimellom for å korte tiden ned litt. Tviler på at jeg kommer til å gjøre noe med bilen før jeg får svar fra BT. Først etter det er jeg "klar" igjen... Tror jeg... ;)

For å holde tråden med litt bilder, istedenfor kun tekst - så slenger jeg ut 5 sider fra BMWcar, mars 2000, som jeg har lest før - men datt over igjen nylig...

Enjoy some E28 readings, my friends! Greed is good!

ufkvdlq2elttap4hcgu0.png

uwth7z4u8jjtwck1ea2i.png

1lnujkifbwc89muzfve4.png

69dfvdbymxarq0jkxno7.png

kqtd5idyeyt21ok7w20v.png

Skrevet

Jeg har fått papirer fra BMW på at E30 karrossen er lik på alle 2 og 4 dørs modeller, altså respektivt, men med unntak av cabrio, m3 og baur, og touring.

Dette var i 2008.

Det er greit nok, men er dette det samme som at BMW sier at en 316 kan "oppgraderes" til 325 akselvekter?.

Hvis BMW skriver under på at en 518 kan ha samme akselvekter som 535 er det jo strengt ikke noe problemer..

Skrevet

Dette var i 2008.

Det er greit nok, men er dette det samme som at BMW sier at en 316 kan "oppgraderes" til 325 akselvekter?..

Jepp, hvis jeg roter nok blant papirene hjemme i Stavanger finner jeg papirer på dette på E36 og, der har jeg godkjent søknad på 316 til M3 :)

Skrevet

Dette var i 2008.

Det er greit nok, men er dette det samme som at BMW sier at en 316 kan "oppgraderes" til 325 akselvekter?..

Jepp, hvis jeg roter nok blant papirene hjemme i Stavanger finner jeg papirer på dette på E36 og, der har jeg godkjent søknad på 316 til M3 :)

Hvis det er så enkelt så kan nå en 518 ha samme vekter som 535 også skulle en tro. Er jo samme i bil i praksis men er teori som teller. :)

Jeg har også bekreftelse på at mitt chassis er likt som E28 535/M5 fra BMW.

Da går jo BMW god for at det tåler akselvekten.. Det går nok veien, muligens en litt lenger enn planlagt eneste.

Som en liten digresjon var eg innom på onsdag og godkjente min E30 med s50b30, da var de iallefall veldig ok å ha med å gjøre. Selv om det ikke var Petra ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...