Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Steike, her var det mange kommentarer...

Dette skal nok gå seg til, ingen tvil om det...

Eg har komplette 524td(samme som 518?) Calippere, skiver liggende her på stord om det kan hjelpe? Send meg ein pm det trengs.

Takk, det er notert!

Det du også kan gjøre er og få tak i et rustent 525-535 karosseri, og søke om karosseri bytte på det og bruke 518 karosseriet ditt som donor. Da får du vektene til det nye, og slipper lakk.

Man får vel ikke karosseribytte pga rust... og er vel 525-535karossen som man søker bytte på som må være donor

Å gjøre et karosseribytte er ikke mulig kun pga rust. Det må være en registrert skade på bilen, og 3 av 4 hovedkomponenter må plomberes og flyttes over. Vektene følger med fra donorbil.

Jeg vet dette, da jeg selv har har utført et karosseribytte for noen år tilbake. Det er faktisk en god plan, men hvor lett er det å finne en 525-535i med registrert skade nå for tiden? Dessuten så tar det en himla tid, byråkratiet hos tollvesenet tar en himla tid... 2013-sesongen er gone by the wind da iallefall...

Dette var dårlig nytt Ivar :( håper virkelig D går iorden til slutt for deg :)

Men vil du ikke få problemer senere om du får den godkjent lettere? Bilen blir jo for tung når du setter på alt utstyret igjen og da kjører du jo egentlig "ulovlig"?

"Egentlig" så er den jo det. Men det viktige her er bilens aktuelle vekt idet BT skal fylle ut papirene sine. Hvor mange av dere har vært på en vektkontroll med personbil? Jeg har hatt bil-lappen i 20 år nå, og aldri vært på en vektkontroll med personbil.

Høres ut som en bedre løsning på lang sikt enn å slanke bort 90 kilo i løpet av tre uker. :)

90 kg på 3 uker er hardt, men ikke umulig. Det er iallefall målet nå. Målet nå er faktisk 90 kilo på rundt en uke, for å være heeeelt ærlig.

Org BBS RK i 16" er meget lette. Ellers org BBS kryss eiker fra M3 og RX.

BBS fra M3 sier du. Som i E30 eller E36 du tenker på da? Innpresset på begge er nok uansett mindre kult, må ha spacere da. Ikke at det hadde vært noen undergang da...

Låne et lite racingbatteri da, sånn for anledningen. 10-15kg spart der, avhengig av org batteri. Kikket på batteriet i en kompis sin ultima med høykomp nascar v8. 5kg veide det :) Hjelper ikke på forakselvekt selvsagt, men totalvekten går jo endel ned bare der.

Bruker man opp 20l bensin før neste gang på vekta så hjelper jo det også. samt bruke opp spylevæska :)

Det som er greia her, er at det er ikke bare å lette bilen for kilo. En må også tenke vektstang...

Når jeg, med min 90 kg, setter meg bakpå luka på bilen tilfører jeg 90 kg til totalvekt og bakakselvekt - men jeg letter faktisk 40 kg på foraksel samtidig. Så ved å tappe tanken tom og sette i et lettere batteri så letter jeg totalvekta på bilen, men øker noen kilo på foraksel samtidig. Så optimalt sett så burde jeg hatt full tank, hengerfeste og latt Optimabatteriet stå. Dette er matematikk på "høyt" nivå, hvis en skal regne dette ut på forhånd.

Dette var jo veldig synd.Men jeg tror nok dette går veien ,du har nok en plan på dette tenker jeg :) .

Jeg tror aldri jeg har vært så mye inne på Bimmers som igår kveld.Men som sagt,jeg vet dette ordner seg..

Aldri et opplegg uten en plan. ;)

Planen er ca klar, jeg har bare ikke tatt ibruk penn, papir og kalkulator ennå. Jeg begynner på mandag å rive litt, så får jeg ta kalkulatoren og bry hjernen litt på tirsdag/onsdag.

Morro å høre at engasjementet er hos flere enn meg, jeg ser jo at tråden min har hatt et hyppig besøk siden torsdag... ;)

Nå som madammen er på sjøen, går mye tid vekk i unger og den nye fillebikkja som kjerringa har dratt til gards... Så garasjen har ikke vært mest besøkt i det siste.

Men jeg fikk litt abstinenser i dag, så jeg kjøpte noen liter hvitmaling og ryddet litt i "E21-avdelingen". Veggen bak E21en og veggen til kompressorrommet har stått umalt - så nå har det fått seg et strøk hvitmaling.

Ikke er det morro.

Ikke er det sparklet så mye som et gram, det er tross alt en "mekke-garasje" dette - ikke et show-room.

Siden jeg brukte litt lørdagstid på det malingsdritet, så måtte jeg jo ta et par bilder. Ikke se på finishen, det er første strøket og topp finish vil det aldri bli. Hvitmalingen kommer på veggen kun for å få det til å få en litt mer helhetsfølelse, samt å få det litt lysere.

Her er veggen til kompressorrommet:

IMG_2826_zps9f52d36d.jpg

Og den andre veggen...

IMG_2827_zps065219ca.jpg

Er bare første strøket, men allerede nå ser det lysere ut. Deilig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det er sagt før, men jeg syntes det er litt finurlig at trafikkstasjonen vil at man skal bygge om en så strøken (og forsåvidt orginal) bil for at den skal bli "lovlig", når alle ved sine fulle fem vet at den aldri kommer til å kjøre på veien med 14" stålfelger, 2l bensin, ingen servo/stereo/seter etc.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være det er sagt før, men jeg syntes det er litt finurlig at trafikkstasjonen vil at man skal bygge om en så strøken (og forsåvidt orginal) bil for at den skal bli "lovlig", når alle ved sine fulle fem vet at den aldri kommer til å kjøre på veien med 14" stålfelger, 2l bensin, ingen servo/stereo/seter etc.. :?

Det kan være så merkelig du enn måtte ønske, men de har lover og regler som de må følge.

Det er i kontrolløyeblikket det skal vurderes om bilen er lovlig eller ikke, de har ikke noe med hva som gjøres med den etter at den har blitt godkjent hos dem. Det kjipe her er jo som nevnt hvis han blir tatt i vektkontroll (vel, sjansen er jo som sagt liten for dette.. men dog..) og i ettertid må gjennom visningsprosessen/vektproblematikken på nytt og på nytt. Det er ikke kontrollstasjonene selv som har satt reglene, det er kontorrottene med total mangel på interesse for bil som det har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert orginale 15" m3 felger liggende her om du vil prøve ( om de passer)

///M-Power

Husker du innpress på de felgene, Nils Petter?

Står det dekk på de?

Burde ikke være så tunge de 15" M3-felgene, sikkert mindre enn 16,7 kg per felg iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig reell forskjell mellom et 518i og et 528i (for eksempel) karosseri? At det er forskjell på maksvekter kan jeg forstå, da hjuloppheng, styring og bremser etc er dimensjonert forskjellig.

Men dersom 518i-karosseriet er nær identisk med karosseriet til de med store motorer, og hjuloppheng mm er samme som Alpina B7, så er det umulig for meg å forstå at det finnes sakelige argumenter for å nekte godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå eksterm så plukker du ut siderutene og bakruta og putter i plexiglass når du skal til BT

For det første blir det nok litt for kostbart å kjøpe plexiruter til E28.

For det andre er det jo ikke en fordel å lette for mye bak, da overfører en jo vekta forover til foraksel.

Men...

Siden det ikke ble noen påskekrim 2013 i går, så presenterer jeg herved Retrogarasjens siste utgivelse:

SLANKEKRIGEN 2013!

"How low can you go" gis herved et nytt begrep: Slanking av akselvekter....

Jeg har på nytt fått et eminent besøk:

images?q=tbn:ANd9GcSIfytOp3I2VmWsQKqrS9CATOjs89ojSZ5InxibUQL5WQwHI6KJ

Joda, vår alle kjære Adam Dalgliesh! Han bidro jo til å løse oljetrykksmysteriet, så han ville gjerne bistå med å se til at E28en fikk noen kilo til å forsvinne på et mystisk vis. Med seg ser dere hans evinnelige medhjelper og den fødte skeptiker: Otto Glaubtesnicht.

For å få sikret oss alle bevis, så måtte vi jo ha med en som kunne holde styr på kiloene som forsvinner, Günter von Kügelschreiber:

images?q=tbn:ANd9GcSYg04WOoHCRnsRb3-6oNpNuyYCqQYvXtVn18q7c1bz62-Av2A5

Med dette teamet er jeg rimelig sikker på at vi skal få kiloene på stell. I dag er vektene som følger:

- foraksel 780kg, bakaksel 660 kg, totalvekt 1480.

Dette er 90 kilo for mye på totalvekta (for å kunne få 4 personer registrert) og 70-80 kilo for mye på foraksel.

Det er jo som sagt ikke bare å fjerne kilo i mitt tilfelle. Jeg må ha bort 90 kilo (minst) på totalvekta for å få bilen registrert for 4 personer, men minuset er jo at jeg må ha bortimot alle de kiloene av foraksel. Så herr Kügelscheriber har allerede konkludert med at hvis vi får 90 kilo av foraksel alene, så er både forakselvekt og 4 personer i boks. Men skeptikeren Otto Glaubtesnicht parerte den ganske så kjapt med å si at 90 kilo på foraksel er rimelig umulig. Og det er jeg jo enig i.

Jeg har jo allerede konkludert med at mine 90 kilo plassert på bagasjeromslåsen utgjør 40+ kilo (ikke sikkert nøyaktig, da vekta hos BT hopper 20 kilo i slengen). Så alle forslag om å tappe tanken og jukse med måleren er vel ikke beste løsningen - for om jeg aldri så mye letter bilens totalvekt, så øker forakselvekt som en konsekvens av dette.

Min godeste Adam Dalgliesh la frem følgende plan:

Napp ut "alt" unødvendig og tunge ting, og kjør bilen på vekta. Altså, lette bilen mest mulig, og så å "toppe opp" totalvekta med vekt bak for å forskyve COG (center of gravity) bakover vekk fra foraksel.

God plan, min kjære Dalgliesh!

Så i dag, mandag 8 april, kommer første episode av Slankekrigen 2013:

Jeg har ikke fått gjort så himla mye som jeg hadde håpet, for jeg fikk hyggelig besøk både en og to ganger i løpet av kvelden... Og klart, tiden går når en preiker litt skit! ;)

Men først ut, kom Dalgliesh med vårt viktigste våpen: Min samboers baderomsvekt! Ikke like nøyaktig som en brevvekt, men gir nå en viss peilepinn:

IMG_2831_zpsb8ed0ee4.jpg

Først ut er jo Optimabatteriet som sto bak:

IMG_2832_zps3f537b42.jpg

Jaja, 19.5 kilo! Det kan jo byttes ut i et lettere ett, slik at jeg kan fylle mer bensin på tanken... Nice..

Innvendige dørhåndtak og litt sånn stæsj... Skulle ikke tro det var noe vekt i det, men jaggu var det 3.5 kilo der også...

IMG_2833_zps1072a7c2.jpg

Tømte bagasjerom for matter og Alpina tilleggstank. For- og bakseter gikk ut, hattehylle, gulvmatter og nakkestøttene bak. Dørtrekk smatt av også... Jeg vil ikke inn i dørene og demontere noe.... Ennå...

Så NOE fikk jeg nå skrudd ut, i rolig tempo, i dag....

IMG_2834_zps148cde88.jpg

I morgen skal gulvteppe, midtkonsoller og hanskerom ut. Så da er kupéen "tom" etterpå. Klart at jeg får en vektøkning igjen ved en 2+2 seteløsning, men de som skal inn MÅ veie betraktelig mye mindre.

Så for å oppsummere, ihht Herr Kügelschreibers notater, så kan vi i dag notere oss følgende:

Framstoler : 48.2 kg

Bakseterygg: 13,5 kg

Hattehylle + noe isolasjon: 5.2 kg

Sittepute: 7.9 kg

Nakkestøtter bak: 2.3 kg

Gulvmatter: 3.2 kg

Div tepper bagasjerom: 4.3 kg

Optimabatteri: 19.5 kg

Alpinatank + nakkestøtteholdere: 8.0 kg

Innv. håndtak: 3.5 kg

4 x dørtrekk: 7.3 kg

Totalt sånn ca 122.9 kg...

Og ennå skal gulvteppe ut, samt litt småting i kupéen... Jeg håper teppet og de andre tinga gjør at jeg bikker totalt 150 kg.

Merk dere at alle kiloene her er BAK foraksel, og medvirker nok til at jeg har en betraktelig høyere forakselvekt enn 780 kg nå.

Men i episode 3 er det forakselvekt som skal lettes, og da kryper jo COG bakover igjen. Samme vil jo 4 stk seter i bilen gjøre.

Tilslutt er det å kjøre bilen på vekta, og først se hvor mye totalvekta er. Da vil jeg få vite hvor mye vekt jeg KAN tilføre bilen av vekt. Så veie foraksel, og mens bilen står på vekta så må jeg tilføre "tillatt" vekt og se hvor mye dette utgjør på foraksel....

Jeg og mine medhjelpere har trua!

Takk for følget, og god natt fra Retrogarasjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...