Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Pedi, nå er det en stund siden jeg dreiv å regnet på MS Linda (lasteberegning på skolen) men vil du ikke kunne flytte litt av COG ved å heve bilen litt i fronten, samtidlig med å komme et godt stykke under max vekta så du kan tilføre litt vekt på bakaksel slik at du oppnår dobbel effekt ? :)

Planen er å heve bilen ca 30mm i front, og senke den litt bak (litt usikker hvor mye) for å flytte COG. Så ta av så mye vekt som mulig totalt sett på hele bilen. Veie bilens totalvekt, og satse på at jeg får noen kilo til overs etter at jeg har lagt sammen bilens nye egenvekt og 300kg (4 pers). De kiloene som er til overs kan jeg da plassere direkte heeeelt bak ved baklyktene - og da er planen å komme innunder smertegrensa.

Max tillatt totalvekt er 1670kg, minus 300kg gir dette 1370 kg.

Så alle kilo jeg kan få vekk under 1370 kg kan tilføres helt bak for å lette forakseltrykk.

Skulle nesten hatt et dataprogram hvor jeg kunne lagt inn vediene mine - for å slippe å "synse" så mye...

Noen som vet om noe i internettets verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det var akkurat det jeg tenkte på! du har stål kontroll på dette så denne slanke krigen trenger du ingen hjelp med :) *følgermedvidereistillhet*

Stålkontroll er vel å ta litt hardt i, men litt forståelse for vekt har jeg jo - så jeg har en plan og en viss formening om hvordan dette skal gå. Jeg må bare få et par-tre dager til på meg for å finne litt mer ut om hva som veier hva og hvor på bilen...

Men en ting jeg er DÅRLIG til, er nedlasting av piratprogrammer osv...

Dt er jo et program som jeg fant: http://www.loadxpert.com/ , dette virker som et greit lastberegningsprogram. Men aldri i verden om jeg kjøper dette for å regne ut vekta på bilen min. Hvor kan jeg finne dette, eller er det noen som kjenner til et bedre program som er tilgjengelig?

tpz2oijrwdyedytpavrw.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sitteplasser, hvordan beregnes akselvekt ut fra de? Er det så enkelt som at BT regner sitteplass bak som vekt på bakaksel, og sitteplasser foran (altså 150kg) på foraksel, eller er det et forholdstall ute å går her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sitteplasser, hvordan beregnes akselvekt ut fra de? Er det så enkelt som at BT regner sitteplass bak som vekt på bakaksel, og sitteplasser foran (altså 150kg) på foraksel, eller er det et forholdstall ute å går her?

i mitt tilfelle så blir det å laste opp bilen med personer for å få korrekt vekt.

men ivar, har du veid intercoolern ? og alt av trykkrør som du kan fjerne ved å ta en slange opp fra turboen og opp til spjeldet bare. tror du sparer litt der, ikke så my kanskje som du vil men litt :P

Har ikke veid den, for jeg har ikke startet på motorrommet ennå.

Intercooleren ryker, sammen med diverse andre ting som veier mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte noen interessante metoder for å lette E12 530MLE bilene.

Blant annet

[ Bilde ]

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Gudene skal vite hvor mye vekt de sparte, men i anledningen letting av bil kan det kanskje være interessant? :)

Ønsker deg lykke til i slankekrigen 2013, og håper det bærer frukter. ;)

1m2 "vanlig" stålplate som er 0.8mm tykk veier i overkant av 6kg. Om du borrer 50mm sirkler, så veier disse 12-13gram per stk, på en slik plate får du vel max 400 slike huller.. Så om du borrer 1000hull så sparer du ca 12kg..

Håper du har en god hullsag.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slankekrigen, dag 2...

I dag kom jeg sent hjem fra jobb, måtte ut på div ærend utpå kvelden - og når jeg endelig kom hjem i garasjen kom det jo litt hyggelig besøk med påfølgende bilprat. Alltid hyggelig... ;)

Så det ble ikke gjort så mye, men fikk nå ut midtkonsoll, hanskerom og gulvteppe. For å være ærlig, så var det faktisk dagens mål...

Så særlig mye bilder er det ikke å se i dag, selv om jeg har et par kjedelige...

BTW.. Det er ikke noe særlig å ta ut ting som er montert med omhu, det er nå helt sikkert...

Gulvteppe...

6a8vpt0ng0kbrbhqw0to.jpg

Div småtjafs...

jddqqzx0m603xvwccu99.jpg

Teppet skuffet meg litt, jeg var sikker på at vi snakket 20 kg pluss, men det viste seg å være kun 16 kg.

Midtkonsoller + div veier 7.6 kg, og hanskerom + no småtjafs veier 4.3 kg.

Så dagens fangst ble 16+7.6+4.3=27,9 kg.

Med gårsdagens innhøsting som var 122.9 kg har jeg et samlet resultat på 122.9+27.9=150.8 kg.

Så da va jo mitt håp om 150 kg nådd, kun ved innvendig rensing.

Klart, det må 4 sitteplasser inn igjen, samt batteri. Så det er jo spennende å se hvor mye det veier, det som jeg skal montere etterhvert. En ting er nå helt sikkert, setene bør ikke veie mer enn 40 kg for alle 4. Helst mindre...

Så nå er jeg spent på hvor mye motorrommet gir meg - i første omgang. 90 kg av foraksel må jeg jo ha, men det er jo helt umulig. 40 kg er håpet, men det spørs nå... Time will show - jeg drømmer jo om 50 kg, men det er vel å satse friskt... ;) Jeg må vel innrømme at jeg har lyst til å kjøre på vekta fredag kveld, bare for å lodde stemningen litt... Jeg bør jo ha kommet litt videre til da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare vite at det er sabla trist å følge med på det du gjør nå. Ser at det er nødvendig, men like forbanna er det trist å se på.

Vi gølger med her uansett hvordan det går og håper bilen kommer seg på veien snart.

Takk, jeg har vært smertelig forberedt på dette - men som du sier: det er forbanna trist å gå baklengs nå...

Bring it, jeg er med :D greit å se hvor langt du har igjen til målet....

Jeg må nok få tak i en tilhenger isåtilfelle, når jeg tenker meg om.... Så jeg må bare se det ann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka seier egentleg biltilsynet om at bilen blir så ukomplett innvendig?Dei skjønner jo at det blir montert igjen seinare, men ser dei mellom fingrane?

Dette er selvsagt avklart med BT. No problemo.

Jeg sa jo til han at jeg ikke kunne finne noen plass i vegtrafikkloven/kjøretøyforskriftene som tilsier at teppe, dørtrekk osv må være tilstedeværende - og det kunne han ikke annet enn å være enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...