Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Slankedag 4...

I dag har jeg gått til grensen av "normal" letting.

Hvis behov, har jeg nok 20-25 kg på foraksel å lette, men det innebærer endel skruing, og etter å ha regnet lett i hodet, så fant jeg ut at det var på tide å hive av seg arbeidstøyet, og regne litt.

Status Quo:

Total lettet vekt (kun fjernet, ikke montert noe ennå av nødvendighet) er per 11/4 hele 212,3 kg.

Foraksel lettet i rene kilo: 46,8 kg

Bakaksel lettet i rene kilo; ca 40 kg.

Resterende er lettet i området innvendig kupé.

HVIS jeg skal regne på dette uten å tenke COG, så var bilen 780 kg på foraksel uten 2x75 kg foran - så ved å trekke fra de 46,8 kiloene så vil jeg anta at vekta hos BT havner på 740 kg. Når jeg legger på 80 kg (som tilsvarer 2x75 kilo i fremstoler) havner jeg ut på 820 kg. Ca.

Det er da 30 kg for mye, men husk at bilen er lettet ca 120 kg i kupéen, og KANSKJE 20-30 kilo av de har lettet fra foraksel. Og da er jeg temmelig close på målet som er 790kg.

Jeg må jo ha seter og batteri i bilen, så jeg regner med at 40 kilo må nok til der. Optimabatteriet går tilbake, for siden det veier 19,5 kg, så hjelper det på COG i etterkant. 20 kilo må jeg minst regne i forstoler og baksete, gjerne 30 også.

Bilen skal, med 40-50 kilo i batteri og seter lagt til, veie nå ca 1300 kg.

For å få bilen registrert med 4 personer, må jeg ha frigjort 300 kg av maks tot vekt som er 1670 kg. 1670-300 = 1370 kg

Hvis bilen veier totalt 1300, har jeg da 70+ kilo til rådighet.

konklusjon:

Jeg ANER IKKE hvor COG har lagt seg nå. Hvis jeg ikke tar hensyn til den, skal jeg faktisk nesten kunne klare å få registrert bilen for 5. Men sannsynligheten for at COG har krøpet litt forover er der, så jeg tenker heller muligheten for at jeg skal kunne bruke de 70 kilo helt bak i bagasjerommet. Legger jeg 70 kilo helt bak, vil jeg lette 30-35 kg på foraksel, gjerne mer. Og da er jeg i mål.

Så derfor så svetter jeg ikke mer for å ta av flere kilo. Jeg må rett og slett ha bilen på vekta nå, for å sjekke hvordan det ligger an... Men jeg har jo ikke fått tak i forstoler ennå, de kommer ikke før ca 24 april....

Ingen bilder, men jeg føler allikevel at jeg ligger såpass godt an, at jeg ville dele det med dere...

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har falt litt av lasset på regnestykkene dine, men kom akkurat på at jeg hadde etpar seter ståene på loftet.

De har aldri stått i bil så kan ikke gi de bort, men trenger du de og betaler frakt to veier får du helt klart låne de..

Dette er uten understell så legg på et kilo i jærn.

IMG_3888.jpg

IMG_3889.jpg

Jeg har forøvrig smart-TV ser du på teksten, og den liker ikke at setene står i veien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har falt litt av lasset på regnestykkene dine, men kom akkurat på at jeg hadde etpar seter ståene på loftet.

De har aldri stått i bil så kan ikke gi de bort, men trenger du de og betaler frakt to veier får du helt klart låne de..

Tusen takk for tilbudet, jeg setter umåtelig pris på det. Men de veier jo nærmere 35 kilo for 2, jeg må nok gå for stoler som veier endel mindre enn det..

her har du en lett stol...

får spørre Bernt om du får låne av han :)

Mjaaa, ser ikke for meg at han låner bort 2 stoler til 32 lapper, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT kunne ha valgt en redelig vei ved å anerkjenne at et 518i karosseri er identisk med karosseriet til E28 med stor motor. Istedet har de valgt å nekte Pedi godkjenning med en irrasjonell begrunnelse og for å fortsette i samme retning så vil de til slutt godkjenne en lettet bil som bare er helt idiotisk og som vil forbli i den tilstanden noen få dager. Leve dobbeltmoralen og den komplette tilsidesettelse av sunn fornuft og anstendighet.

De som jobber i BT bør vurdere om de fortsatt vil jobbe et sted der faglighet og anstendighet er av undeordnet betydning. De fleste i BT er sikkert fagmennesker med gode intensjoner og jeg synes defor synd på dem når de ikke kan opptre rasjonelt (av en eller annen grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en liten svingom med 323`n i dag og var på møte på jobben i Haugesund. Da benyttet jeg sjansen til å stikke innom den kjente RETROGARASJEN, men der var deg tomt og stengt. ;-(

Da er Kiwi en grei plass å stikke innom, og mens jeg stod der dukket det opp en hyggelig kar som kjente igjen bilen. Selveste PEDI, kom bort og var ganske bestemt på at jeg var Lars. Tydligvis ikke hverdagskost med E21 på Kiwi`n der. Travelt opptatt som han er med unger og bursdager annen hver dag (mange unger der) så passet det selvfølgelig ikke akkurat i dag. Men en liten halvtime tok vi oss tid til og det var som Ivar sa. Det er som om vi har kjent hverandre i mange år.

Ett hyggelig lite møte og godt og endelig møtes. Og litt trist og se alt arbeidet som må gjøres med en flott bil. Men har trua nå og det ordner seg nok.

Hjemme igjen nå etter en tur over fjellet. Gikk greit opp, men så begynte det å snø der på toppen og resten av veien hjem til Oslo. Gode sommerdekk ;-) er godt å ha på en 110 mils tur på vårparten.

902172_10151549315636928_1758254078_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars....

Skikkelig dårlig timing i går. Jeg beklager det, av hele mitt hjerte... Jeg liker å få besøk, men typisk nok når det kommer langveisfarende - så har jeg en avtale...

Men det var utrolig morro at du svingte innom, og den halvtimen vi hadde i garasjen var nok til at jeg gleder meg til neste gang vi møtes!

Det var jo så mye vi skulle ha snakket om, og så mye som vi skulle ha sett på... Og det hadde jo vært gøy å kunne satt bilene sammen til en liten phototshoot, men selvsagt, min bil ser jo ut som en bilcross-bil der den henger som en ribbet høne på løftebukken...

Det var jo ikke dette jeg ville vise deg Lars, det hadde vært mer morro å hatt en ren og pen hel E28 å vise frem. Vi skal ta det igjen, Lars...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hver gang vi møtes" avd bimmers :)

Sorry, det var gjerne litt OT ja - men mye av ideologien bak denne tråden er samhold og felles interesse for BMW, så jeg syns det er helt greit med innslag som dette...

Det er faktisk litt viktig å vite at en ikke trenger å være 18 år for å føle seg som en 18-åring.

Lars er jo 47 år, jeg ikke så altfor langt unna, og feks Taxibjørn feiret nettopp sin 50-årsdag. Men når vi snakkes sammen, så står vi som noen totalt gira 18-åringer med et konstant godt humør og BMW-preik i mente...

Og det er nettopp dette jeg er så opptatt av. Genuin interesse har ingen aldersgrense....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at bilen skal måtte taes i 1000 biter igjen får å få den ned noe kg åsså satt tilbake igjenn etterpå... Petra var streng nå synes jeg :o

Snakket meden Bjørn her på jobb som var flytta til sandnes og var over snittet bmw/e28 mann. Er dette samme person? operatør på oseberg feltsenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Ofstad fra "Koseberg" er kompis av Taxibjørn, og jeg kjenner til han også ja ;) Han er en av de som står bak E28-Løå på Sola...

Han skal vel forresten over på Gudrun etterpå, så fort vi er ferdig med den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...