Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Satt bare å kjeda meg litt, og måtte flire litt av meg selv.

Jeg syns det går så seint med bilen min i forhold til så altfor mange prosjekt her inne. Men jeg vet jo med meg selv hvor mange reisedøgn jeg har til nå i år, og ikke minst hva det koster å kjøpe deler. For ting koster, selv om det ikke er bling-bling og 50000mm bremseskiver foran og bak... Det vet alle med meg som har hatt et prosjekt og to...

Men akkurat når jeg knurret på det meste, så dukket dette bildet opp:

Dette er bildet fra den tida min 518 var en 518. Null utstyr, 4 sylindre, blått interiør, trommelbrems og lav pedal osv osv.

Men det er jo greit nok. Men det beste var jo datoen jeg lastet det ned på Bimmers.... 10. desember 2010 !!!

Det betyr faktisk at selv om jeg har vært mye vekke, så har det faktisk skjedd endel... (Og tro meg, jeg VET hva det går i ang det å drøye ut prosjekter... Se bare på E21en min... Har hatt den i 13-14 år nå... Og står fortsatt ikke en skrue i den.).

Så da ligger jeg jaggu ikke værst ann, syns jeg! På selvsagt takke Pernezz for god hjelp i mange situasjoner, han er god å ha - og er godt å la han sparke meg i gang til tider...

Så mens jeg sitter her og flirer med meg selv, så har jeg faktisk trua på at det kan bli et BMW treff med egen bil til neste år? Isåfall så er det første gang, ever!!!

Ville bare dele tankene mine en sen lørdagskveld, men må stoppe nå... Får jo reneste "blogge-følelse" her nå, det er det jo ikke. Det skal vel være en grei prosjekttråd, ikke chatteri-chattera fra en galning som ikke godtar for seg selv at det faktisk er leggetid for gamle folk nå ;)

Nattinatt!

Over og ut, fra Retrogarasjen :bmw: ...

Er alltid gøy å komme inn og gi deg et spark i ræva Ivar :wink:

Jeg har jo blitt sånn etterhvert at jeg synes det er kjekkere å hjelpe deg med din bil enn å mekke på min egen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid gøy å komme inn og gi deg et spark i ræva Ivar :wink:

Jeg har jo blitt sånn etterhvert at jeg synes det er kjekkere å hjelpe deg med din bil enn å mekke på min egen..

Det er jo bra, for jeg ligger godt an nå imot neste sesong - og det gjør heldigvis du og ;) Og vi skal være klare, begge to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid gøy å komme inn og gi deg et spark i ræva Ivar :wink:

Jeg har jo blitt sånn etterhvert at jeg synes det er kjekkere å hjelpe deg med din bil enn å mekke på min egen..

Det er jo bra, for jeg ligger godt an nå imot neste sesong - og det gjør heldigvis du og ;) Og vi skal være klare, begge to...

OH YES :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i alle dager skal jeg gjøre med denne? Er litt slakk i både radial og aksial retning... Men budsjettet mitt sier "vask den, og monter den foreløpig...". Damn, what to do? Er jo en greit jobb å bytte den senere, hvis det må bli så....

g3i8sdgrrpfxe0sq7g0a.jpg

Har du slakke i aksial retning er det NULL poeng å montere. Dette må utbedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var den store vaskedagen, men det ble så mye frem og tilbake med barneselskaper osv at det ble ikke tid.

Men madammen skulle ut en liten tur i kveld også, så etter at ungene var lagt hadde jeg en time eller to før tutta kom hjem igjen.

Så... What to do i dag da? Spyling på kveldstid er jo ikke noe greier, så da ble det å hente fram bakdiffen heller:

6am886x5w2ydr0b1bq8j.jpg

hib87hobfr2i2w0720le.jpg

Først var det jo å ta av baklokket, og inni der var det jo rent og pent. Ingenting metallspon eller enormt dårlig lukt av diffolja som det ofte er. Så det tolker jeg som et godt tegn....

o0ricmfrmxiufj3ufeek.jpg

Med friskt mot og stormende jubel var det bare å hive seg rundt, og slik såg det ut etter et kvarters tid:

vw6kbqkkxpkyn9p02psv.jpg

Nå er det klart for rengjøring av diffhus, og få noe maling på det.

gam6qf9m2ivwdvbp2vj6.jpg

Nye tettninger osv er jo godt for diffen, men jeg må få bestilt inn nye lager også, 4 stk: 2 til pinjong og 2 til kronhjul/brems-enhet. Er jo greit at ting går skikkelig rundt etter at en har hatt det i småbiter.

cwwfrdpq0dmfk6lw17eg.jpg

Siste halvtimen gikk med til å få av lagerbaner, er alltid litt køddent det. Men madammen kom jo tidlig hjem, så kun pinjonens lagre fikk jeg av, de 2 til kronhjulet får ryke av i morgen...

Så får vi se om det skjer noe spennende til uka, jeg har lagt en liten plan - og det gjenstår å se hvor mye jeg klarer å oppfylle der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du slakke i aksial retning er det NULL poeng å montere. Dette må utbedres.

Null poeng blir litt feil å si.

Poenget mitt med å montere den er som følger:

I og med at alt er smurt opp og lettløselig, så er turboen lett å ta ut igjen for et evnt skifte.

Fordelen med å montere turboen, er at det gjør at en kan montere/justere inn eksos, en kan ha evnt oppstart på motor, og luke ut diverse feil og/eller feilsøke hvis det skulle være noe. Toppen skal også etterstrammes etter varmkjøring. Når turbo er montert, lar dette seg gjøre. Jeg burde selvsagt handlet inn ny turbo at once, men det har jeg ikke penger til nå. Så ved å montere den til jeg får ny turbo, vil ikke være uten poeng for meg. Å montere den for fremtidig bruk derimot, er det NULL poeng for meg riktignok. Jeg monterer ikke defekte deler for permanent montering.

En annen ting er jo at jeg hadde jo start på motor når jeg kjøpte den, og det var ikke en tydelig oljerøyk fra eksos - så motoren tåler nok at jeg starter den, og lar den svive. Er ikke snakk om å kjøre med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir fordelaktig å montere den. Men har kanskje fått tak i en "ny" lokalt her nå, via en her inne. Så får vi se tilstand og pris på den.

I dag var det vaskedag, og selv om jeg ikke liker "vasking", så er det litt gøy når jobben er gjort...

Er vel ikke så spennende med bilder av spylte matte/tepper/smådeler, så jeg har ikke tatt noen bilder ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ingen skruing i dag, hadde andre gjøremål...

Men fikk nå spylt litt tepper og motordeler da... Så nå henger det tepper i hele garasjen til tørk ;)

n2syzoqkdvw7gpykg5zx.jpg

Teppet til bagasjerommet som M5en kom originalt med med. Er slitt og lite pent, men fås ikke nytt lengre, så da bruker jeg det jeg har...

2vym7o808xgnwt0paorz.jpg

Spylte litt av toppen i samme slengen, såg plutselig bedre ut...

51y6k1t12gq8eyqcivwk.jpg

Intercooler, oljekjøler og bunnpanne ble med ett litt renere, skulle jo hatt skikkelig steamer med varmt vann, men det ble iallefall såpass rent at det går ann å ta i delene uten å bli dødsmøkkete...

az8kfrlj5zszwbi1tr6h.jpg

Blokka fikk seg en omgang med konsentrert vann, og det hjalp jo på:

294f3l2j42owehbpi7rt.jpg

Men klart, uten all dritten måtte jo noe avdekkes ;)

bku5a0u5afb2c2gi9pni.jpg

Hull i ene frostpluggen.... Måtte bare le, får bestille en ny der og da...

Men nye deler i dag, ikke en stor del, men ny... Slik såg den gamle servokjølesløyfa ut:

widwmarjff5epupxgnqk.jpg

Og her er den nye, lakkert og klar til montering en annen dag...

f82zk7cnxu7poxus3dtn.jpg

Det var det hele, nå blir det filmkveld med kjerringa!

I morgen får jeg spyle litt motordeksler osv som jeg ikke fikk tid til i dag. Ha en fin kveld, til alle dere som er innom her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...