Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Idag fikk jeg differensial-ånda over meg. Etter å ha fått et håndtak til taket innvendig fra Leif Harald i dag (takk skal du ha ;) ), så var jeg gira på å gjøre noe vettugt. Les: IKKE taktrekk ;)

Har tatt litt bilder, og det kan være kjedelig for enkelte, men regner med at noen synes det er litt spennende å se hvordan det er å shine opp en differensial med brems.

Her er delene lett strødd utover, og Pedi'en er klar som et egg:

IMG_0671.jpg

Først av alt, så presser jeg på et nytt indre lager på pinjongen:

IMG_0672.jpg

Neste som står på tapetet, er klemhylsa. Den må kjøpes ny, ikke sett på en brukt. Den skal formes/klemmes til rett avstand ved montering.

IMG_0673.jpg

Her er et bilde av pinjongen med hylse i posisjon:

IMG_0674.jpg

Så er det ytterringen til indre lager pinjong som skal på plass. Den skal presses inn i diffhuset. HUSK å montere inn shims som hører til (se bilde). Jeg har brukt det som sto i diffen fra før av. Dette er i utgangspunktet flinkere folk enn meg som har målt opp en gang i tiden, og jeg skal ikke påberope meg det at jeg hadde klart å komme frem til om det som sto i er 100% korrekt... Så derfor ble det å montere det som sto i, og jeg tror det funker som bare det.

IMG_0675.jpg

Her presser jeg ytterring til indre lager i diffhus, og etterpå så presser jeg ytterlager i diffhuset til pinjongens ytre lager (ikke bilde..):

IMG_0676.jpg

Når dette er gjort, så setter jeg inn pinjong/diffhus i pressa. Nå skal pinjongens ytre lager (les: innerring) presses på plass, og samtidig så blir presshylsa som jeg satt på pinjongen tidligere, presset der den skal være. Og ja, det øverste lageret dere ser er et gammelt lager som jeg bruker kun for å montere det nye lageret. Jeg bruker hele veien inner- og ytterringene fra de gamle lagrene for å presse de nye inn. Det er et greit tips.

IMG_0677.jpg

Slik! Her er pinjong i posisjon, med nye inner- og ytterlager på plass.

IMG_0678.jpg

Ny tettning må en jo ha, husk å smøre en dråpe olje og to på tettningen mot drivflensen:

IMG_0679.jpg

Og her er drivflensen i posisjon, med ny støvring montert. Har ikke ny mutter, da denne er utgått fra BMW. Nytt låseblekk monteres selvsagt etter at mutteren er dratt til med moment. Bilder kommer senere.

IMG_0680.jpg

Siden pinjongen er på plass, tar jeg først å presser i nye ytterringer i de utvendige medbringerene. Nei, de er ikke rengjort og malt utvendig, jeg vet det. Men det kommer etter hvert ;) Jeg ville bare ha det mekaniske på plass i dag.

IMG_0681.jpg

Med ytterringen på plass, må vi ha på plass simmerringen til medbringerene. Vær obs på oljekanalen, slik at ikke tettningen tetter for den også:

IMG_0682.jpg

Simmerring i posisjon:

IMG_0683.jpg

Her ser en fra baksiden, med ny tettning. Akkurat denne pressa jeg gjerne en millimeter for langt inn i forhold til hullet, men det var der den sto originalt. Den neste presset jeg ikke så langt inn, jeg lot hele hullet til oljekanalen være helt åpen.

IMG_0684.jpg

Så var det neste skritt. Først måtte jeg dra av det gamle lageret. Merk at jeg i forkant har vippet ut triggerhjuler til speedometeret, dette for å lettere kunne terse av lageret:

IMG_0685.jpg

Etter at begge lagrene er tatt av, så monterer jeg nytt lager på venstre (kronhjulsiden) siden først.

IMG_0686.jpg

Så er undertegnede in action igjen, merk at jeg har montert tilbake triggerhjulet FØR lager:

IMG_0689.jpg

Et bedre bilde:

IMG_0690.jpg

Så med begge lagrene på plass, senker jeg forsiktig enheten nedi, og i denne sammenheng for syns skyld, satt medbringerene i diffhuset.

IMG_0693.jpg

Siden den hydrauliske pressa mi ikke er helt ferdigmontert, så lånte jeg pressa hos en kompis. Så med dette gjort kjørte jeg hjem.

Det gjenstår fortsatt litt før vi er ferdige. Først av alt må vi bytte ut de to låseclipsene (en på hver side) som ligger i et spor på inngående splines til selve enheten i diffhuset. Har to bilder av dette:

IMG_0694.jpg

IMG_0695.jpg

Og så må vi jo bytte o-ringen på medbringerene, slik at det ikke kommer olje ut....

IMG_0696.jpg

Og til slutt i dag, et bilde av den ene av to drivflenser som skal få byttet ut den gamle støvkappen mot en ny. Er som dere ser ikke montert. Legg merke til den gamle presshylsa til høyre i bildet. Her ser dere at den er klemt sammen i forhold til den nye som var på det første bildet.

IMG_0697.jpg

Jeg beklager at det ikke ble en ferdig diff montert i posisjon, men det ble kveld i Retrogarasjen nå. Jeg må rengjøre og male og stelle litt, men vi får se på dette som diff-overhaulin' del 1. Lover å ta kompletterende bilder frem til ferdig montert i posisjon, slik at del 2 viser ferdigstillelse. Hovedarbeidet er nå gjort, men klart - jobben er ikke ferdig før siste finish er på plass.

Håper dette ikke ble for kjedelig, jeg føler vel at noen har hatt et ønske om at dette skulle tas bilde av - steg for steg.

Så hvis alt går seg til, så kanskje diffen er montert på bil allerede til i morgen kveld.

God natt, og over og ut fra Retrogarasjen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den tråden som interiserer meg mest her inne :D Elsker bilder av alt som blir gjort.. Kjempe bra jobba pedi :) Skal bli artig og se denne bilen ferdig! Fint med bilder av slike ting så ser man åssen det gjøres.

Aiai!! Takk for det!

Fine ord, gøy at andre deler interessen min med meg - det liker jeg!

Har tatt noen bilder i dag også, for jeg "sneik" meg jo ut en tur i dag og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den tråden som interiserer meg mest her inne :D Elsker bilder av alt som blir gjort.. Kjempe bra jobba pedi :) Skal bli artig og se denne bilen ferdig! Fint med bilder av slike ting så ser man åssen det gjøres.

Jeg henger meg på denne! Utrolig beskrivende og morsomt med så mange bilder, og forklaring på de fleste punkt.

Det går jevnlig i riktig retning her i alle fall :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den tråden som interiserer meg mest her inne :D Elsker bilder av alt som blir gjort.. Kjempe bra jobba pedi :) Skal bli artig og se denne bilen ferdig! Fint med bilder av slike ting så ser man åssen det gjøres.

Jeg henger meg på denne! Utrolig beskrivende og morsomt med så mange bilder, og forklaring på de fleste punkt.

Det går jevnlig i riktig retning her i alle fall :applause:

X2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke la være å ta en økt i dag, siste innspurt før helga.

Så her kommer differensial-overhaulin' del 2.... ;)

Som dere såg, så var drivflensene og medbringerene skitne og fæle.

Første punkt på tapetet i dag var da å rengjøre de, og lakkere litt.

IMG_0698.jpg

Etter at lakken (knapt) var tørket, var det å montere på nye o-ringer til medbringerene før alt ble skrudd sammen. Ta en nøyen kikk på medbringeren her på bildet. Her ser dere oljekanalen til medbringeren, den skal være i retning OPP på diffen. Før montering ble selvsagt alle flater og tettninger satt inn med olje. Husk å montere den store skiven til medbringeren som skal være mellom diffhus og medbringer.

IMG_0699.jpg

Der var begge medbringerene på plass, og boltene kryss-trekkes selvsagt med moment.

IMG_0700.jpg

Drivflensen rengjort, lakkert og fått ny støvring. Ser litt kjekkere ut nå?

IMG_0701.jpg

Drivflensen monteres inn for hånd. Husk nye låseclips inni diffen. Jeg presser den inn for hånd til jeg treffer splines inni diffen, og så gir jeg flensen et forsiktig kakk inn med gummihammer - da entrer den fint. Skal ikke skrues fast, den skal bare inn til den stopper selv, og henger i den låseclipsen jeg monterte i går. Hvis den mot all formodning ikke vil entre splines, ta den ut og prøv på ny. Skal ofte ikke mere til. Dette er nydelig maskinerte flater og spor alt, så alt går som en drøm.

IMG_0702.jpg

Men selvsagt så var Alpina-kontakten dårlig (datt faktisk av når jeg skulle ta å rengjøre dekselet, damn...), og dekselet var fryktelig dårlig stand. Så jeg får bestille nytt deksel og ny kontakt. Men monterer dekselet på nå foreløpig, for da får jeg montert opp diffen - og får den utav veien.

IMG_0703.jpg

Her ser dere da en diff som skal holde en stund til. Ny lakk, nye tettninger, nye støvringer, nye lagre - klar til montering i bil.

Og ja, selvsagt fikk den ny ring på tappepluggen ;)

IMG_0704.jpg

Siden jeg var i gang, så måtte den jo opp i posisjon, ikke sant?

Ser faktisk ut som den hører til der. Nye bolter til innfesting, og nytt gummioppheng i topp.

IMG_0705.jpg

Lite bilde her...

IMG_0707.jpg

Og enda ett...

IMG_0708.jpg

Slik ser det under bilen nå. Jeg må vel si meg fornøyd...

IMG_0706.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare spørre siden jeg syns det er noe du burde gjøre når du færst har diffen ute.. hvorfor demonterer du ikke sperredelen? og shimse ropp på nytt.. kan 100% garantere deg att den er sliten...

Det kan jeg lett forklare.

Hadde i utgangspunktet kun tenkt å bytte tettninger, for jeg lurer på å bytte innmaten til noe litt mer spennende etterhvert.

Men siden jeg først tok tak i den, så smalt jeg like godt nye lager i.

Og la ut en liten fotoseanse for morro skyld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott skriving, og et genialt utgangspunkt for andre som skal overhale diffen sin ! :applause: fortsett som dette :D

Takk ;)

Dette var nyttig!! Må endelig fortsette med mye bilder...:)

Blir aldri lei bilder jeg vettu ;)

Nå gjenstår det bare å adressere diffen din til meg, jeg har tilfeldigvis bruk for en med brems og din ser jo ganske bra ut :D

Sorry, du var litt sent ute. Diffen fikk ny adresse, men det var på en viss B7 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner =) men å shimse den opp tar 10 min :P koster 0 kr også =)

Nja... Det er sant nok. Men hvis det nå skulle vise seg å være rævva, så er det ikke så mange minuttene å smelle selve enheten utav igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...