Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Å shimse opp ei sperre er igrunn en dårlig løsning, mye bedre å få frest nye rampvinkler. Det er den eneste "riktige" måten å endre sperrevirkning på i en lamelldiff. En standard diff har 45 graders rampvinkler, BMW motorsportdiffer har 30 eller 35 grader, husker ikke helt i farten. Veit om en svenske som gjør dette for 3000kr. Han freser akkurat den vinkelen man vil ha. :) Skal gjøre dette på diffen min i vinter. :)

Edit: her er link til tråden med bilder hvordan han gjør det.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=44589

Jævlig fint prosjekt du har forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim, jeg har ikke noe sånn inngående peil på dette med rampvinkler osv. Så jeg så for meg å få en ferdig enhet hvis det blir til å bytte innmat. Er vel ikke mest glad i dette med shimsing opp av brems-delen - selv om det kan virke bedre etterpå, så sier en stemme inni meg at det er på en måte litt brannslukking.

Takk for det forresten, jeg følger med på prosjektet ditt også - gleder meg til å se den "på hjul" igjen... Ser ut til å bli morro det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimsing gir ikke mer sperrevirkning i prosent, det gjør bare at det trengs litt mer kraft før lamellene begynner å slure. Med andre ord, bare fjas...! :)

Hvis man har demontert en slik diff helt så skjønner man åssen den funker. De små hjulene midt i diffen, (planethjul) står på to aksler som ligger i kryss. Disse akslene ligger igjen i et v-spor i trykk-koppene.V-sporene har originalt 45 graders vinkel. Dette er det som kalles rampvinkel

Når hjula på bilen vil rotere med ulik hastighet, (altså hjulspinn :P)

så vil akslene prøve å vri seg ut av v-sporene. Dette skaper da press på trykk-koppene som i sin tur trykker mot lamellene og bremser. :)

Freser man da slakkere rampvinkler vil man få mer kraft mot lamellene når akslene prøver å vri seg ut av sporene og derav mer brems, eller sperrevirkning som man kaller det. :)

Edit: hvis man ser øverst på sida jeg legger ved, så er det et "sprengt" bilde av en diff, der ser man hvordan sperra er oppbygd. Kanskje lettere å skjønne da.

http://www.metricmechanic.com/

Håper jeg greide å forklare det så folk skønner det.. :)

Du skjønner det ihvertfall hvis du demonterer sperra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, basic greie på dette har jeg. Men min tanke er at jeg kan ikke stå her å si at jeg ville hatt den eller den graden på min diff, da jeg ikke har forsøkt forskjellige greier. Rett og slett for liten/ingen erfaring med det, og da vil ikke jeg stå her som en bedreviter og snakke om noe som jeg egentlig kan altfor lite om.

Men det gleder meg å lese at du sier brems og ikke sperre, for det er jo en bremsenhet. Samme som folk sier hjerne istedenfor styresentral (eller lign.)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte de av en kompis som hadde kjøpt de på koed den gang, men sist jeg sjekket der så hadde de bare til 188 diffen.. koed.no- f.eks E30- nye deler- tuning- clutch, gir, drivverk..

Jeg har ett slik sett Liggende på hylla. jeg kjøpte på koed for ett par år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å shimse opp ei sperre er igrunn en dårlig løsning, mye bedre å få frest nye rampvinkler. Det er den eneste "riktige" måten å endre sperrevirkning på i en lamelldiff. En standard diff har 45 graders rampvinkler, BMW motorsportdiffer har 30 eller 35 grader, husker ille helt i farten. Veit om en svenske som gjør dette for 3000kr. Han freser akkurat den vinkelen man vil ha. :) Skal gjøre dette på diffen min i vinter. :)

Edit: her er link til tråden med bilder hvordan han gjør det.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=44589

Jævlig fint prosjekt du har forresten! :)

Takk for linken, dette er def noe som er aktuellt til E21en min. Kanskje jeg skulle vurdere dette på E28en og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har bilde av en E28 uten baksete og med ABS-bremser?

Jeg husker rett og slett ikke nøyaktig posisjon på hvor gjennomføringene (til ledningsnettet) under baksetet til ABS er....

Og en annen ting: Jeg har alltid byttet strekkboltene til rådene på M20-motorene. Men jeg finner ikke i papirene mine på M30 at boltene til rådene skal byttes. Er det slik at en bruker om igjen rådeboltene på M30 motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...