Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Like interessant å lese etter hver update i denne tråden, gjennomført og godt forklart alt du gjør! :applause: Blir gøy å se oppstart og ferdig resultat etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like interessant å lese etter hver update i denne tråden, gjennomført og godt forklart alt du gjør! :applause: Blir gøy å se oppstart og ferdig resultat etterhvert :)

Kjekt at du følger med fortsatt..

Jeg forklarer endel, for det er ikke alle som er like garva mekanikere som mange her inne. Og jeg vet at folk liker forklaringer, så der jeg har kunnskap, kan jeg vel like gjerne dele det jeg vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajamen... Fikk ungene til sengs i dag, og alt var bra. Såg for meg å få toppen på i dag, og trekke moment, montere register osv...

Så først ut var jo eksosmanifold. Nye pakninger fra Alpina (til heroin-pris) og alt var liksom gode greier. Første jeg legger merke til, er at de er ikke like de som sto på. De var speilvendte på en måte. Pakningene er "2-delte", stål og "vanlig" pakning. De som sto fra før, hadde pakningsdelen mot toppen, og stål-pakningen mot manifold. De nye jeg hadde, var motsatte. Stålpakning mot topp, og "vanlig" pakning mot manifold.... Vettafaen om dette går filleveien nå, men satte det nå iallefall sammen. Stoff på boltene selvsagt, og dro til flexi etter at manifolden var spent opp.

IMG_0987.jpg

Men så var det jo å finne de nye innsugspakningene (som er en BMW-del, ikke Alpina)... Der hadde jeg jo plutselig bare EN, og ikke seks som det burde være. Saumfarte hele garasjen, men de var ikke å finne. Sjekket så opp i kvitteringene, og der var det bare bestilt EN... Har nok skjedd noe når jeg la inn bestillingen...

Jeg vil IKKE montere toppen på motor, og innsug etterpå, for det er trangt som fy inn mot torpedo, over starteren der. Så da er det bare å håpe på at det finnes å få tak i lokalt i morgen. Ser de har på lager hos GS, men da har jeg de ikke før tidligst tirsdag middag. Dammit!

Så jeg tok et par bilder for skams skyld, om hvordan det skulle ha sett ut akkurat nå.... Kvelden gikk jo vekk i en ren leteaksjon, og det er jo feil bruk av min tid....

"Liksom-montert".... :evil::evil:

IMG_0988.jpg

Og forfra...

IMG_0989.jpg

Så hvis jeg er heldig, så finner jeg tak i 5 stk pakninger i morgen. Da blir det montering av topp i morgen kveld, og diverse plukk mandag/tirsdag... Kanskje får jeg spenningsatt bilen, og fyrt starteren opp til det kom oljetrykk osv... Men klart.. For at dette skal skje, må jeg jo ha de pakningene i morgen den dag...

Over og ut fra Retrogarasjen... Nå smeller jeg i en film og knasker litt chips heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Winny, det var ikke akkurat oppdateringen jeg heller hadde planlagt... Begynner å minke på de med M30-kjærlighet, men jeg har kanskje noe på gli... Så jeg lever i håpet. Så mye pakninger og stæsj som jeg har liggende, så skulle jeg jo selvsagt ikke ha til M30. Hadde jo til M20, M50 osv... Dammit!! Slik er det når en ikke har skrudd daglig på andres biler på mange mange år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ennå håp, så satser på at det går din vei i morgen så du får montert ihop så mye som mulig før du reiser ut igjen... :)

Det er da enda godt at noen lever i håpet for meg... Jeg blir bare så irritert over meg selv, når slike ting skjer - at det er bare til å legge verktøyet ned og gå inn... ;) Har utreise torsdag, så noe må jeg vel få gjort før jeg reiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle bodd her oppe vettu ivar;) har slike pakninger liggende vettu:P ser veldig bra ut ellers da! følger med i stillhet og tar opp mangetips:) skal jo igang med egentopp snart så da er det kjekt med en så detaliert tråd til og ta tips og triks fra:) noe motgang osv er det i alle prosjekt:) du er ikke alene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok for langt nord for meg ;)

Følger med i spenning på din tråd også, er gøy lesing det også!!

Motgang er helt normalt, men jeg hadde liksom lagt en god plan, og når den ryker pga min egen feil - så griner jeg på nesa.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra updates Ivar, nokk engang! Men jeg har ett par spørsmål til deg?

Angående den der pinjong-trekkinga? Jeg skjønner liksom hvordan det skal gjøres og alt det der. Men jeg har liksom ikkje skjønt helt poenget med det? Hva er det godt for liksom? :D Jeg skjønner det sikkert når du svarer nå, men kommer ikke fram til noen logisk forklaring til meg selv her -.-

Og den der målinga av ventilstyringa? Kan du forklare den litt bedre til meg? Skjønte ikke helt hva du gjorde der?

Men ellers, setter stor pris på at du er så detaljert med både bilder og tekst, samtidlig veldig behjelpelig med de fleste spørsmålene. For jeg holder på med det akkurat samme selv, bare ikke like heftig og gjennomført som deg, men prøver og lære, så da er det kjekt å se hvordan du monterer, slik at jeg slipper å gjøre så store feil når jeg skal begynne selv nå :D

Mvh

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den der pinjong-trekkinga? Jeg skjønner liksom hvordan det skal gjøres og alt det der. Men jeg har liksom ikkje skjønt helt poenget med det? Hva er det godt for liksom? :D Jeg skjønner det sikkert når du svarer nå, men kommer ikke fram til noen logisk forklaring til meg selv her -.-

Hmmm... Er litt usikker på hva DU er usikker på. Er det hvorfor en må være så pinlig nøyaktig ved trekking? Eller hvorfor det er viktig med korrekt forspenn?

Jeg skal garantere deg at det går ann å dra til en pinjong uten spesialverktøy i en garasje, montere den på - og alt er flott. Mange gjør nok det, og mange lykkes gjerne med det også. Jeg derimot vil ikke ta en slik snarvei. Jeg sitter inne med en følelse i meg som sier at korrekt forspent lager, er et lager som gjør jobben sin - lenge og problemfritt. En slipper en evnt unødig varmgang i lager, samt økt temp på diffolja. Det er jo ingen som sjekker temp på diffolja ved feks normal drift før og etter lagerbytte....

Og den der målinga av ventilstyringa? Kan du forklare den litt bedre til meg? Skjønte ikke helt hva du gjorde der?

For å kunne gjøre denne jobben her, må du ha et måleur. "Lås" fast toppen, slik at den ikke beveger seg og finn en plass du kan låse holderen til måleuret også. Dette for at du ikke skal få feilmåling, det er rimelig nøyaktige greier dette.

Når du er klar med toppen, sett i ventilen samtidig som du holder en fing på "bunn" av ventilstyringen når toppen står som på bildet. Når ventilen treffer fingen din, så har du korrekt høyde på ventil for å måle slitasje/slakk i styring/ventilstamme.

IMG_0840.jpg

Nå som du har ventil i posisjon, sett måleur inntil ventiltallerken - se bilde over. Greia nå er å presse ventil forsiktig frem og tilbake i retning måleur, fra min til maks utslag. Ved å lese av utslaget på måleuret, så har en nå et mål på hvor mye sidevis vandring ventilen har. Som jeg skrev tidligere, toleransemålet på min motor er 0,8mm. Jeg hadde 0,7mm, og med nye styringer målte jeg 0,26mm. Og det må jo sies å være greit nok, med tanke på at det er brukte ventiler som står i.

Da har du jo et totalmål, men det forteller deg ikke hvor den korrekte slitasjen er.

Neste steg er jo å måle slitasje på ventilstammen, med et mikrometer:

IMG_0841.jpg

En 8mm ventilstamme er ikke 8,00 mm i diameter. En ventilstamme skal/bør ha en 0,04 forskjell fra ventilstyring som er 8mm innvendig, ergo en 8mm ventilstamme måles optimalt til 7,96mm. De ventilene jeg hadde fikk jeg målinger (såvidt jeg husker i farta) på mellom 7,94 mm til 7,96 mm på innsug, og 8,14mm (se bilde) til 8,16mm på eksos (mine eksosventiler var 0,2mm overdim). Jeg kjøpte 6 stk brukte eksosventiler fra Oberland (thanks, pal!!) som hadde stamme på 8mm. De ble sendt direkte til motorverksted, og når toppen var klar ringte han meg og informerte meg om at de "nye" eksosventilene var litt slitt. Jeg glemte selvsagt å måle de når jeg fikk de hjem, men det gjør ikke noe egentlig - siden styringene var nye, og slakk var godt innforbi toleransemål. Men poenget er iallefall at vi må huske at slitasje på stamme slår ut på vårt tidligere totalmål. En annen ting er jo at den slakk som vi måler er jo i en posisjon som ventilen aldri vil stå i under drift. Den vil jo være mye lengre inne (les: ventiltallerken vil være mye nærmere styringen), ergo så vil ikke tallerkenen kunne ha den vandring som vi måler under drift. Den vil være betraktelig mindre.

En annen ting er dette med ventilstyringer. Det er vel hovedsaklig M30 som har slitt med stor slitasje på ventilstyringer. Klart at de andre motorene også sliter styringer, men såvidt jeg har erfart, så er M30en i øvre sjiktet på slitasjedelen. Jeg anbefaler ikke å bytte styringer selv. Dette fordi at det er ikke den letteste sak i verden for "mannen i gata". Såvidt jeg erindrer, så skal de nye ventilstyringene ha en temp på ca minus 30 grader, og toppen skal ha en temp (etter spec) på 80 grader pluss når styringene presses i. Min topp ble visstnok varmet til 100 grader, men han vet jo hva han driver med, han som tok min topp. Styringene skal vel også parkeres ca 13mm over topp, og det er jo viktig å få de i korrekt posisjon. Etter alt er i, må jo også styringen brotsjes til 8,00mm - og toppen kontrollmåles og testes. Min topp ble trykksatt med 0,8 bar og sto en time uten trykkfall. Da er det jo bra.

Men ellers, setter stor pris på at du er så detaljert med både bilder og tekst, samtidlig veldig behjelpelig med de fleste spørsmålene. For jeg holder på med det akkurat samme selv, bare ikke like heftig og gjennomført som deg, men prøver og lære, så da er det kjekt å se hvordan du monterer, slik at jeg slipper å gjøre så store feil når jeg skal begynne selv nå :D

Mvh

Håkon

Jeg kunne jo ha vært grundigere med å dokumentere hva jeg gjør, men dette er jo ingen DIY-tråd. Jeg synes bare det er morro å ha mange bilder for å vise litt av det jeg gjør. Skulle jeg ha vist alle detaljer, så hadde jeg vel holdt på med understellet fremdeles.. ;) Og litt progress må jeg jo ha. Men at noen har spørsmål, det er bare morro. Hvis andre kan lære av ting som jeg kan, så er det jo pluss i margen. Ingen kan alt, og mange må lære fra scratch av. Slik er det bare, vi har jo alle engang startet med hvite ark. Jeg er ingen guru, men har såpass mange timer med bil for endel år tilbake, at noe har jeg vel plukket med meg underveis. Og ingenting er jo bedre enn at jeg kan bidra med at andre som deler mine BMW-fanatiske tvangstanker, også kan lære noe av det. Og hvis jeg skulle gjøre noe feil, så ved å legge ut masse bilder, så vil noen få det med seg - og jeg kan få rettet opp i det før det er for seint.

Så ikke vær redd for å spørre, jeg skal svare etter beste evne.

Så Håkon, ble du noe klokere av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men...det er vel ingen vits i å måle slakke i ventilstyringen sånn som på bildet der. Så mye løft har du ikke på kammen din ;)

Fordi at spec tilsier at en skal måle slik. Kun derfor, jeg vet jo selvsagt at den ikke løfter helt til bunn av styring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...