Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Det pleier å være hull/kanaler på antisurge hus ja, spørs hvor utbredt det var 80 tallet også.

Må si meg enig med Morty som at det ser ut som en standard turbo med trakt i innløpet.

Er jo bare å ta av kompressordelen og måle minste dim på kompressorhjulet og sammenlikne med innølpet. Så ser du om hullet er mindre enn impelleren. Ser ikke slik ut på bildet.

57mm er ganske stort for standard greier. En precision 6265 som gir 7oohk +- er 62mm (som de to første talla angir) disse kommer med 3 eller 4" innløp..

Eivind, my bad. Jeg skrev 57 mm. B7en har 52mm, det nye huset mitt har 60mm. Jeg husker ikke sikkert om impelleren er større enn innløpet på B7en, skal se nærmere på dette når jeg kommer hjem fra sjøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser da helt normalt ut der. Mulig at man ikke fikk levert turboene med slik trakt på den tiden, så kanskje Alpina rett og slett har laget dem selv og ettermontert for å forbedre flødet.. Det er ihvertfall ingen restriktor. :)

Just for the record: Jeg mente ikke restriktor-plate ;)

Jeg får forske litt videre på dette, men takk for tilbakemeldinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører med eller uten spiller nok ingen rolle. Turbotrykket vil forbli det samme da det er wategateventilen som betemmer det.. Uansett hvilken turbo du monterer så vil trykket bli det samme sålenge du ikke rører wastegate, men du vil få senere eller tidliger spoolup,, mest sannsynlig mye mindre "Lagg" om du monterer en mer moderne turbo:)

Så jeg vil også tro at det er noe anti surge greier... Ville alpina minsket effekten hadde dem mest sansynlig bare stilt ned trykket bittelitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir det stooore stereo som i den røde du hadde i begynnelsen av 90 tallet og pedi? :)

Nope, denne har motor som spiller musikk for meg ;)

Når E28en er ferdig, og E21en er "under development", kommer jeg til å bygge en ren "bilstereo-bil" - fullt kjørbar vel å merke. Og da skal ALT jeg har av bilstereo inn i den bilen. Og det blir ikke en Transporter, men kanskje en Chrysler Voyager Handikap-bil (med senket innergulv). I ren Retro-stil.... Selvsagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører med eller uten spiller nok ingen rolle. Turbotrykket vil forbli det samme da det er wategateventilen som betemmer det.. Uansett hvilken turbo du monterer så vil trykket bli det samme sålenge du ikke rører wastegate, men du vil få senere eller tidliger spoolup,, mest sannsynlig mye mindre "Lagg" om du monterer en mer moderne turbo:)

Så jeg vil også tro at det er noe anti surge greier... Ville alpina minsket effekten hadde dem mest sansynlig bare stilt ned trykket bittelitt..

Ja, jeg vet at trykket styres av WG selvsagt. Men det er to faktorer som gjør at jeg stusser her:

1: Ved å bruke en trakt vil nok spoolup bli endret. Men iogmed at jeg har større kompressorhus og impeller, bør jeg da lage en tilsvarende trakt?

2. Mindre åpning=mindre luft inn=nedsatt effekt? Det er iallefall min teori.

Basic kunnskap om og med turbo/overlading innehar jeg selvsagt, men når det kommer til detaljer som dette - kommer jeg til kort. Det må jeg være førstemann til å innrømme. Har personlig ikke en bred erfaring med allslags turbobygg osv. Hva jeg har lest om på nettet (les: mye god læring og tips finnes, men og mye internett "supermekanikere" - derav ofte vanskelig å skille) opp gjennom årene gir mixede tanker, for personlig erfaring viser seg ofte å være den beste - med god bistand fra folk med erfaring selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pedi, husk att en turbo suger ikke luft i midten, den suger "rundt" og inn på uttsiden av sirkelen, så derfor med en trakt som det er på orginal turboen så kan det faktisk hende att den får sugd inn mer luft enn den du har uten trakt på, da den med trakt har større areal å suge inn luft der den faktisk gjør det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjører med eller uten spiller nok ingen rolle. Turbotrykket vil forbli det samme da det er wategateventilen som betemmer det.. Uansett hvilken turbo du monterer så vil trykket bli det samme sålenge du ikke rører wastegate.....

Det der stemmer bare til en viss grad. Og er ikke bare turbotrykk som bestemmer effekten, man må ta hensyn til luftfløde også. En stor turbo leverer mer luft på 1 bar enn en liten myggturbo gjør, det er det mange som ikke tenker over. Forskjellig størrelse på eksosturbin og hus vil gi lavere/høyere mottrykk og dermed høyere/lavere effekt...

Men b7'en har vel luftmengdemåler, og da kompenserer den for veldig mye. Eneste problemet jeg kan se er hvis man setter på en turbo som lader vesentlig tidligere så kan man få problem med tenningsbank i bunnregisteret, hvis Alpina har lagt seg mot max tenning i det området motoren går uten ladd.

Men vil tro dette går fint

Bruk bredbåndslambda som andre har nevnt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De felgene dine så bra strøkne ut etter hvert. Har sjøl stått å glassblåst meg ihjel på de gamle 7x16 alpina felgene som du hadde tideligere. Atle har lakkert de, nye senter lokk innkjøpt og gamle ujevnheter blitt rettet opp, så de begynner å komme seg de også, men ikke så bra som dine ser jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De felgene dine så bra strøkne ut etter hvert. Har sjøl stått å glassblåst meg ihjel på de gamle 7x16 alpina felgene som du hadde tideligere. Atle har lakkert de, nye senter lokk innkjøpt og gamle ujevnheter blitt rettet opp, så de begynner å komme seg de også, men ikke så bra som dine ser jeg....

Ja, du hadde nok litt arbeid foran deg der. Men begynner å bli en del år siden jeg hadde de da ;) Men minnes at iallefall noen av de var godt brukt ;)

Fikk du de med E21en når du kjøpte den?

Jeg er spent på å se felgene mine Live ja, såg iallefall bra ut på bilde. Alpina-felgene er jo forferdelig vanskelig å lakkere, så jeg kommer til å godta eventuelle helligdager e.l. Svein Egil var vel gjerne ikke meeest sugen på å lakke slike felger, men grei som han er så gjorde han det allikevel. Og i en lynfart!!!! Blir morro å få dekk på felgene neste uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp eg fikk de med e21 en ja. De er runde og fine og i balanse nå, noe helligdager ble det i lakken, men all ære til Atle at han giddet å lakke dem. Å i morgen får jeg interiøret mitt tilbake nytrukket i skinn... Gleder meg som en unge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vi egentlig enige om da? Skal jeg få dreid til en trakt, eller ikke? Jeg ser for meg en eventuell trakt som går fra 80mm (diam på røret fra LMM) til 60mm (slik at den flykter med innløp på turbo).... Må isåfall bare ta de korrekte mål, og få en til å dreie det til meg. Burde hatt en dreiemaskin selv, men men... Får vel finne en som kan gjøre det fort....

Og ja, Bredbåndslambdaen er ankommet Retrogarasjen.. Pakker er jo alltid gøy! Så da må det jo både sveises mutter på eksos og customisere en holder til displayet når jeg kommer hjem.... Enda en ting på lista over ting som må gjøres innen sommeren... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi overfører traktspm til stereoverden og gode gamle forgassere som egentlig er mer mitt bord, lufta vil jo møte mindre motstand og få høyere hastighet via ei trakt enn et "rettvinklet hull"

Men å strupe ned innsugsdiam slier jeg med å se poenget i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi overfører traktspm til stereoverden og gode gamle forgassere som egentlig er mer mitt bord, lufta vil jo møte mindre motstand og få høyere hastighet via ei trakt enn et "rettvinklet hull"

Men å strupe ned innsugsdiam slier jeg med å se poenget i..

Jeg sitter med nøyaktig samme tanker som deg. Men det er mange flinke mennesker her inne med bred erfaring innen turbo, så da synes jeg det er greit å høre andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...