Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis vi overfører traktspm til stereoverden og gode gamle forgassere som egentlig er mer mitt bord, lufta vil jo møte mindre motstand og få høyere hastighet via ei trakt enn et "rettvinklet hull"

Men å strupe ned innsugsdiam slier jeg med å se poenget i..

Jeg sitter med nøyaktig samme tanker som deg. Men det er mange flinke mennesker her inne med bred erfaring innen turbo, så da synes jeg det er greit å høre andres erfaringer.

Ja, nå skal ikke jeg påberope meg enorm peiling på hverken det ene eller det andre. Men jeg har flere eksempler fra både meg selv og folk jeg kjenner som har trodd at rådene på bimmers var bra, men når det kom til stykket kom de fra tenåringer som trodde de hadde såpass peil at de hørtes kloke ut..

Uten henvisninger til noen som helst forøvrig. Mange som har prøva og feila selv og vet hva de snakker om derute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kan se den... Husk at det er snart 30000 registrerte brukere på Bimmers nå. Jeg har vært med her i 7-8 år, og var moderator i mange år. Til å begynne med kjente en "alle" innpå her, men etterhvert så eskalerte det helt. Bimmers passerte CCN-forumet, og var plutselig Norges største (og beste) BMW-forum. Minuset med dette var jo alle wanna-be's, internett-eksperter, tenårings-kviser osv osv som kom med mengden. Tullinger utfordret og bombaderte kompetente mennesker med svada, som gjorde at mange av de fra den gamle gode kjernen ble lei. De er borte nå, og desverre mye kompetanse med dem.

Men greia er jo at jeg har jo litt generell forståelse for bil selv, og det er da lettere å "sile" ut de viktige/riktige svarene. Pluss at jeg følger jo litt med på HVEM som sier HVA, samt at en må jo ikke ta alt for god fisk. En må gjerne dobbeltsjekke litt selv også. Ang dyptgående spørsmål innen turbo-verdenen, så er jeg ikke særlig stø på detaljer der. Da synes jeg det er greit å nevne/spørre innpå her. Av de som svarer på tekniske ting innpå tråden min, så er det stort sett mennesker med over gjennomsnitts kompetanse+. Jeg har vært heldig å unngå spamming av internett-helter og supermekanikere på denne tråden, og takk for det. Det er noe annet å spørre om ting innpå "teknisk", for der er det mange flere sjeler som leser enn på min tråd.

Så jeg er på vakt mot tulling-svar, men iogmed at det er folk her inne med både kompetanse og erfaring - så vil jeg spørre og grave litt. Og i mange tilfeller så lærer jeg litt til, og det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi overfører traktspm til stereoverden og gode gamle forgassere som egentlig er mer mitt bord, lufta vil jo møte mindre motstand og få høyere hastighet via ei trakt enn et "rettvinklet hull"

Men å strupe ned innsugsdiam slier jeg med å se poenget i..

Minste diameter på traktinnløpet i turboen er jo ikke mindre enn kompressorhjulets diameter, og da struper man da ikke ned innløpet. Det man gjør er å lage en finere overgang som er ment for å Hilde oppe/øke lufthastighet. Er ikke noe kjempehokus-pokus det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi overfører traktspm til stereoverden og gode gamle forgassere som egentlig er mer mitt bord, lufta vil jo møte mindre motstand og få høyere hastighet via ei trakt enn et "rettvinklet hull"

Men å strupe ned innsugsdiam slier jeg med å se poenget i..

Minste diameter på traktinnløpet i turboen er jo ikke mindre enn kompressorhjulets diameter, og da struper man da ikke ned innløpet. Det man gjør er å lage en finere overgang som er ment for å Hilde oppe/øke lufthastighet. Er ikke noe kjempehokus-pokus det der...

Joachim: Det du skriver her er jeg totalt enig i, og det er nok slik jeg kommer til å lage det til... Men jeg mener å huske at trakten som Alpina har montert inn hos meg, går INN i innløpet, og gjør at innvendig diameter er mindre enn kompressorhjulets diameter. Det er DETTE jeg ikke forstår noe av.. MEN... Det kan jo være at jeg husker feil, at rett og slett impellerhjulet er samme diameter som innvendig trakt. Det skal jeg sjekke i kveld når jeg kommer hjem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye minker diameteren med trakten? hvis det er kun en millimeter eller to så har det vel ikke allverdens mye å si så lenge det er trakt der, da akselrerer du bare luften med trakten, hvis du fjerner trakta og får en liten skarp kant i området før kompressoren så vil den kanten generere turbulens inn i kompressoren og du taper flow på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noen bilder i går, av forskjellige grunner (bare les videre ;) )

Her er iallefall bildet av trakten min, så kan dere dømme selv:

IMG_1051.jpg

IMG_1053.jpg

Noen så gjør seg noen tanker ut fra bildene?

Uansett, jeg kom nå hjem sent i går kveld - men allikevel så kom Svein Egil´s "lakk- og transport-servicebyrå" på garasjedøren etter en stund.

Check theese again:

IMG_1044.jpg

Lakkert innvendig også:

IMG_1045.jpg

Så hva måtte til i dag?

Jo nettopp, rett opp til kompis Auestad hos Auto Grip:

IMG_1050.jpg

Der slet han litt for å få på mine Bridgestone Potenza RunFlat dekk. De er jo så stive i veggene ;)

Men på kom de, og endelig hjemme igjen:

IMG_1059.jpg

IMG_1063.jpg

IMG_1065.jpg

Hva med en liten detalj? Litt rånete, men jeg synes det er en liten smart detalj...

IMG_1060.jpg

Ser diskusjonene florerer på nettet om dekkstrekk. Er for gammel for det greiene der, SLIK skal dekkstrekk se ut for meg:

IMG_1064.jpg

Kom litt deler i dag fra Bavaria, alltid gøy det. Men kom ikke alt, så får satse på neste uke...

IMG_1054.jpg

Men hva tenker dere om dette dekselet under rattstammen?

IMG_1055.jpg

Ganske fint til å være 25 år gammelt, men selvsagt så var det skåret ut til bensinvarmer-styringen. Og bensinvarmeren hadde jeg jo kutta vekk for LENGE siden...

Dammit... What to do då da?

Enkelt... Get a new one! Me Likey!

IMG_1056.jpg

Nice?? Det synes iallefall jeg.

Veeeel... Så jo etterpå at helt NY var den jo ikke :wink:

IMG_1058.jpg

Kvalitetskontrollert 1993, hehe... Nesten ny iallefall... Den har ligget innpakket i plast/eske de siste 19 år... Helt utrolig....

Nå er den iallefall i mitt eie, og der skal det endelig få komme til sin rett...

Og ja....

Fikk jo en pakke mens jeg var på jobb:

IMG_1046.jpg

Noen så nevnte Bredbåndslambda?

IMG_1048.jpg

That´s all for i dag.

Får ta meg en økt og to i neste uke, updates kommer fortløpende som vanlig....

Takk igjen til Svein Egil for rask og flott lakkering av felgene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innløpet på turboen ser for meg helt normalt ut. :)

Har samme diameter som turbinhjulet, så er ikke noe mambojambo der. :)

Ja, det var heldigvis jeg som husket feil.. Jeg er glad for å slippe å tenke mere på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...