Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337

Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Noen spesiell grunn til at du valgte runflat? Husker jeg monterte det på gamle e34n og jeg merka jo ikke at det ene var punktert. Det resulterte jo i at innsiden revna og jeg måtte bytte det. Nyere biler med runflat dekk har vel sensor som sier i fra om lufttrykket blir borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diskusjonene florerer på nettet om dekkstrekk. Er for gammel for det greiene der, SLIK skal dekkstrekk se ut for meg:

IMG_1064.jpg

SÅNN SKAL ET VIRKELIG BRA UTSEENDE DEKKSTREKK SE UT KOMPIS :applause::applause:

Er godt å se at vi er enige om det at man kan ha dekkstrekk uten at felgene stikker på utsiden :wink:

Min mening er jo det at dekkstrekk der felgene stikker utenfor er for folk som ikke har plass til rett type dekk på felgene sine...

Og så synes jeg det ser for J....G ut når felgbanen stikker på utsiden av dekket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes ikke sånn enormt mye dekkstrekk på en så spesiell bil og med slike felger passer seg, må være litt gummi :)

Ja, det er derfor jeg har 255-dekk på en 10"-felg. Itteno dekkstrekk her i gården ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg egentlig tatt helg, men siden madammen havnet på fylla så utsatte jeg Taco-middagen litt. Grunnen til dette var en pakke jeg fikk fra statene i dag.

IMG_1067.jpg

Noen som ser hva dette er? Selvsagt... Det er lys-armatur til kjørecomputeren.

Det er et firma i statene som oppgraderer de pærene, slik at de holder bedre enn de originale. Ikke dyrt heller, $40 levert postkassa. De går i tillegg over loddingene, og bruker selvsagt originale deler...

IMG_1068.jpg

IMG_1069.jpg

Jeg koplet jo til kjørecomputeren i sist økt med ny lyspære til knappene, men selvsagt var displayet mørkt... Forbannet irriterende, ikke sant?

Slik ser det ut med mørkt display:

IMG_1070.jpg

Dette er det eneste verktøyet du trenger, arbeidslyst trengs ikke det en særlig stor dose av heller - da dette er en fin og lett jobb, og er morro etterpå!

IMG_1086.jpg

Begynne med å skru ut de to skruene som holder instrumentpanelet, for å frigjøre det fra dashbordet.

IMG_1071.jpg

Stikk så inn et tynt skrujern over innfestingen til panelet. NB! Se NØYE hvor du stikker inn jernet, skal være mellom dash og panel - det er lett å stikke direkte inn i panel hvis en ikke ser etter.... Når jernet er mellom dash og panel, vil det med litt forsiktig "jukking" med jernet gjøre at panelet går litt ut av posisjon.

IMG_1072.jpg

Ta panelet og "sving" det til siden, for å frigjøre plass.

IMG_1073.jpg

Løsne så de to skruene til kjørecomputerpanelet. Litt vondt å se på bildet, men lys med lommelykta, og en ser de med en gang.

IMG_1077.jpg

Så fort skruene er ute, så er det bare å ta panelet til siden.

IMG_1078.jpg

Det er selvsagt lettere å ta alle stikka av og ta ut hele greia fra bilen, men det ble nå ikke til at jeg gjorde de. Nødblink- og varmetråde-kontaktene må av for å lettere komme til. Selve computeren er festet med 3 skruer (les: blanke, ikke svarte, her på bildet), to i øvre kant og en under. Avbildet er kun den skruen som er under, fikk ikke bilde av alle tre på en gang. De to øvre ligger der hvor fingrene mine er. Computeren må utav holderen, for å kunne ta ut lysarmaturen. Legg også merke til den svarte sokkelen i midten av computeren, dette er en 1.2W lyspære som en bytter i samme anledning. Denne byttet jeg tidligere. Den er til lys i knappene.

IMG_1079.jpg

Når computeren er utav holder, ta så nebbtanga og dra rett ut den hvite lysarmaturen, den kommer lett.

IMG_1080.jpg

Her er den på vei ut:

IMG_1083.jpg

Her kan dere se forskjellen på printkortene nytt vs gammelt:

IMG_1082.jpg

Smett i den nye, og monter tilbake delene i motsatt rekkefølge.

Nå er det gøy med kjørecomputer igjen:

IMG_1084.jpg

Works like a dream. Dette er en fin ting å gjøre, er så forbannet irriterende med mørkt display. Billig og lett er det, ingen høy vanskelighetsgrad i det hele tatt. Jeg brukte rimelig nøyaktig 15 minutter, og da tok jeg bilder underveis. Heller ikke noe stresstempo, så dette er bare morro.

Jeg vet at dette gjerne ikke var spennede for en "drevet" mekaniker, men det var egentlig for å dokumentere for de med E23/24/28/30 som har samme kjørecomputer - hvis diplay er mørkt - at dette er en kjekk ting å "oppgradere".

Nå såg jeg plutselig at temp-måleren virket også. Ikke mere enn 10 grader i garasjen nå i kveld, er så steike kaldt ute. Så nå blir det heller varm Taco, chips, brus og en Blu-Ray film i spilleren.

God helg fra Retrogarasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skuffa over at jeg ikke fikk se felgene når jeg var innom idag :(

Pyssj! De sto jo rett ved siden av E28en... Hadde jo bare vært å kikka det ;)

Flott oppdatering nok en gang! :) Da har jeg lært noe nytt idag også :P

Så bra! Mye er opplagte ting for noen, andre ikke. Godt at noen har glede over slike bagatellmessige, men viktige allikevel, DIY'er...

God helg! :)

Takk samme, kjekt at du fortsatt henger med her...

det der skal jeg sjekke på min komputer og. for den er svart :lol:

Bare til å handle inn ny armatur med en gang. Garantert den som er fucka. Vær obs på at du har "3" valg:

1. Original (ikke noe jeg hadde kjøpt)

2. Original med oppgradert printkort og pærer med lengre levetid (som jeg valgte). Finnes på Ebay.

3. Andre versjoner med annen farge osv.

Hver sin smak egentlig. For meg var nummer 2 et naturlig valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...