Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337

Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

det er nok sant :) du finner på det meste du, vært arti å vist hvor mye som passer på m30 fra andre motorer :)

Det er dette som er morro med BMW.

Opp igjennom de siste 20 årene så har jeg vært litt hektet på spenningen i det å se hva som passer overens når en bygger om motor og karosseri. Og du vil ikke tro hvor mye som passer, eller "nesten" passer mellom forskjellige modeller og motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok sant :) du finner på det meste du, vært arti å vist hvor mye som passer på m30 fra andre motorer :)

Det er dette som er morro med BMW.

Opp igjennom de siste 20 årene så har jeg vært litt hektet på spenningen i det å se hva som passer overens når en bygger om motor og karosseri. Og du vil ikke tro hvor mye som passer, eller "nesten" passer mellom forskjellige modeller og motorer.

det er rart ja, men jævli kjekt :) blir litt overasket noen ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det noe nytt her da? Er stadig innom her for å se om det er noe nytt fra den tråden jeg beundrer mest av alle her inne :-) Fantastisk godt arbeid du gjør, med øye for detaljer og alt som inngår for å få bilen din slik den skal være, og ikke minst slik DU vil den skal være. Gleder meg til å følge med videre her for å se hva som er i vente nå som bilen begynner å nærme seg "ferdigstilling", stå på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det noe nytt her da? Er stadig innom her for å se om det er noe nytt fra den tråden jeg beundrer mest av alle her inne :-) Fantastisk godt arbeid du gjør, med øye for detaljer og alt som inngår for å få bilen din slik den skal være, og ikke minst slik DU vil den skal være. Gleder meg til å følge med videre her for å se hva som er i vente nå som bilen begynner å nærme seg "ferdigstilling", stå på :-)

Har ikke skjedd noe nytt ennå. Kom hjem fra jobb torsdag, og tok "helgefri" med familien. Skulle ut i garasjen og begynne litt smått i dag, men guttungen var så syk - at det ble med å være med ham i dag. De neste arbeidsøktene vil desverre bli litt kjedelige, for det er endel småting som skal ordnes og ryddes opp i - og slikt er det vondt å finne "Kodak moments" i ;)

Men setter umåtelig pris på de fine ord, og ønsker deg hjertelig tilbake til tråden min.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake i garasjen en liten tur i dag. Ikke så mye tid i dag, men litt tenkte jeg å gjøre. Dvs, startmotorbytte. Og det er no dritt. For de som har byttet på en "vanlig" M30, så er det trangt på øverste bolt. Med "sjefs-innsuget" er det enda trangere, så jeg har gruet meg litt til dette - for jeg vet at jeg dro boltene godt til når motoren sto i motorstativet uten topp/innsug på.

Så for å begynne litt friskt og muntre meg selv litt opp, så limte jeg et klistremerke på døra til garasjen. For morro skyld, hehe..

IMG_1127.jpg

Så var det alvorets time.

Det første jeg gjorde var å finne en gammel 17mm fastnøkkel som jeg kunne kappe i to. Hater jo å kappe i verktøy, men nå var det nødvendig. Så måtte jeg slipe godt rundt for å i det hele tatt klare å få nøkkelen innpå bolten.

IMG_1129.jpg

Slik kunne jeg ta en 15mm fastnøkkel og bruke som "forlenger".

IMG_1130.jpg

Slik ser det ut i praksis:

IMG_1131.jpg

På denne måte blir det en "lek" å ta den øverste bolten. Ikke mye klaring, se bilde under (husk at her er jo starteren utav...):

IMG_1128.jpg

Her er M70-starteren kontra M30:

IMG_1132.jpg

Her er det tydelig å se at monteringen med M70-starteren er mye enklere:

IMG_1133.jpg

Så ved montering tok jeg bare en 3/8-skralle med forlenger, og det gikk på 2 minutt...

IMG_1134.jpg

Så nå starter den som en drøm, morro å kunne begynne å montere smådeler, stripse ledninger osv... Deilig.

IMG_1145.jpg

Og det var noen som lurte på hvilken tynn understellsmasse jeg brukte, her er bilde av den:

IMG_1136.jpg

I morgen får det bli eksosjobb tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent! :)

Mjaaa. Bra er det faktisk, men ikke strøkent. Men det var jo aldri intensjonen egentlig heller. Men takk allikevel.

fyy for en rå bil dette blir :D

Takk, gleder meg til å få lakk på kassen - for jeg tror den skal kle fargen godt... Bør ikke være for lenge til, for jeg trenger litt fremgang som "viser" nå - for min egen del.

flott prosjekt :D er gøy å følge med når du viser alt grundig :) sånn man får arbeids lyst :P

Takk, er morro at det er flere og flere som er innom tråden min - som ikke er E28-fantaster. Jeg følger med på din tråd også, er blitt knallfin den etterhvert nå...

Hadde jo store planer i dag om å ha tv-kveld med madammen, men litt utpå kvelden kom jaggumeg JAL_535i og RoaldJ på besøk - og de var full-lastet med arbeidslyst og spark-Pedi-bak-støvler...

Så etter en økt med koseprat, så fant vi frem eksosen som har vært stæsjet bort i snart 3 år.

Eksosen er et komplett Boysen/Alpina anlegg med katalysator og doble 2 1/4" rør. Jeg husker at anlegget var i mindre bra forfatning samt at når transportøren kom med bilen på trailer, så rev de i tillegg av det som var igjen av det.

Men det var jaggumeg dårlig. Spesiellt midtre del. Downpipe og Kat var i meget bra stand derimot. Så da hentet jeg frem fra "lageret" et anlegg fra en M535i som jeg har hatt liggende, som er i relativt bra stand. Men dette er jo ikke Alpina/Boysen, og kun dobbelt 2".

Men etter litt diskusjoner frem og tilbake, så fant vi vel ut at vi kapper og sveiser litt. DP og Kat fra Alpina, og midtre/bakre del fra 535i.

Det viktigste her nå, er at eksosen holder tett, og at Biltilsynet godtar eksos (les: kat)/lyd. Jeg ser jo for meg på sikt å få laget et custom anlegg. Så vi kappet det i filler, hang det opp - og punktet det sammen. Så i morgen skal jeg til å sveise eksos sammen, lappe et par hull og sveise inn mutter til bredbånds-sensoren. Godt med alt som blir gjort.

Her er nå et par kjedelige bilder av eksosen, som er rimelig klar for sveising.

IMG_1146.jpg

IMG_1147.jpg

Skal komme med bedre bilder etterhvert tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...