Gå til innhold

Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lever fortsatt i drømmeverden - den som tilsier at jeg skal kjøre E28 på treff i sommer. Det virker nå faktisk slik i virkeligheten også, såfremt at lakkering går i boks samt at jeg klarer å skrape sammen de siste $$$ som skal til for å komplettere bilen.

Jeg går et par travle dager i møte nå (ikke i garasjen vel å merke), og etter det er det helg. Men neste uke skal jeg forhåpentligvis kneppe inn noen timer i Retrogarasjen på E28en, og da skal bilen kunne nærme seg lakkering. Men men, time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, det er aldri tid for stressarbeid, men kanskje viktigere nå enn noen sinne når det kommer til detaljarbeid som krever sitt? Bilen blir nok ferdig til slutt og jeg er ikke i tvil at du heller bruker den ekstra tiden for å få bilen i sitt ess hvis det mot formodning skulle tilsie at du går glipp av treff i sommer :) Som de andre også sier, like gøy å følge med nå som det alltid har vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snek meg jaggu til 4 timer i kveld også. Madammen var ute på vift, så når ungene var i seng - så var det jo fritt frem :)

Etter at eksosen var lappet sammen, så måtte jeg jo sveise inn mutter til Bredbåndslambda'n. Måtte ta den i nedre kant av DP pga plassering. Har sveist den noen få grader over senter (i forhold til horisontal) for å unngå at det samler seg noe "væske" i sensoren.

Borret 19mm hull først:

IMG_1149.jpg

Se der ja ;)

IMG_1150.jpg

Ferdig sveist, klar for action...

IMG_1151.jpg

Jeg monterte eksosbandasje på downpipen, men idioten meg la den jo feil. Jeg begynte fremme med flensen.... :stupid::stupid:

IMG_1153.jpg

Så da var det bare å ta den av igjen, for å begynne i bakkant så i retning mot flens. Dette for å få overlappen på bandasjen med strømningsretningen ved kjøring. Hadde jeg brukt den andre veien ville den samlet skitt og dritt inn i bandasjen.

IMG_1154.jpg

Endelig klar for montering:

IMG_1152.jpg

På plass, deilig... Enkelt å greit. Mangler et par gummioppheng på mellompotta, men de får jeg bare bestille etterhvert.

IMG_1161.jpg

Ikke rare klaringen, greit å ha bandasje på...

IMG_1160.jpg

IMG_1159.jpg

Her er Alpinas flexirør fra Wastegate til Downpipe. Ikke slike fancy greier som "nymotens kara" er vant med, men funker for meg.

IMG_1155.jpg

"Heroin-pakningene" på plass:

IMG_1156.jpg

Wastegaten klar for action den også, er faktisk trangere enn det ser ut. Og ja, jeg har selvsagt skikkelig jum-jum på boltene slik at det går ann å få det av igjen... :)

IMG_1163.jpg

Turbobleie er jo også litt stas, er det ikke det?

IMG_1157.jpg

Nå er den iallefall på plass. Sånn ca... Var ikke rare klaringen mellom turbo og blokk...

IMG_1158.jpg

Begynner å ligne noe nå?

IMG_1162.jpg

På toppen av det hele så har jo Alpina laget til egne deksler, så de må jo på også. Passet akkurat de også.. hehe...

IMG_1164.jpg

Med eksos på plass, var det faktisk tid for å smelle i radiator. Og DET har jeg gledet meg til !!!!! Er liksom i sluttfasen av motorrommet det, og der er jeg jaggumeg nå!!!

IMG_1170.jpg

Jeg hadde jo kjøpt inn nye slanger, men den ene var jo selvsagt Alpina spesial. Det er jo for å gi plass til inntaksrøret på turboen. Litt skitten slange??

IMG_1165.jpg

Hjalp å rengjøre den litt ;)

IMG_1166.jpg

Så var det jo tid for oppstart, med fersk kjølevæske innabords. Så når jeg satt på tenning, så viste Alpina-instrumentene at motoren holdt hele 21 grader... Er nice temp i garasjen da?? ;)

IMG_1167.jpg

Deilig følelse å sette på eksosavsuget på min egen bil. Mindre bråk, ingen eksoslukt og vissheten om at jeg faktisk har eksos montert !!! Gledens dag!

IMG_1168.jpg

Klar for oppstart!!

IMG_1171.jpg

Måtte bare filme en liten snutt, bare for å vise at det er eksos og radiator på plass... Fremdeles ingen LMM, og diverse vakuumslanger som ikke er ferdig lagt opp... Men var nå morro å høre låten i den.

th_IMG_1227.jpg

Da er det over og ut fra Retrogarasjen for denne gang... God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må slutte med slike tråder inne på forumet her. Sitter jo til langt på natt for å lesa.. F*en...

Utrolig gromt og bra prosjekt du holder på med! Tipper det var en meeeget deilig følelse å få starta den igjen;)

Keep up the good work! :applause::applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut detta. Alltid spennende med update sjå deg.

Det er bra vettu! Fant du en pris for lakking av de sorte detaljene forresten? Har fått alle delene i hus nå...

Begynner å se ut som et nydelig stykke Alpina motorrom nå :D

Hold oss oppdatert, dette er spennende. :)

Ja, det er faktisk ikke langt unna komplett motorrommet nå..

Hadde satt pris på om du shina det dekselet over eksosen :wink:

Ellers er det jo som vanlig strøkent :D

Bullseye! Du traff et "ømt" punkt der ja... ;) Har kikka og kikka på de dekslene over eksosen, for overflaten var så "spesiell". Jeg ante ikke helt hva jeg skulle gjøre med den ru overflaten - og siden jeg var tom for varmebestandig lakk, så droppa jeg hele greia. Luftfilteret dekker jo heile greia uansett...

mother-of-god-meme.jpg

Neimen... Har du også tatt turen innom tråden min? Det var da hyggelig!

Folk må slutte med slike tråder inne på forumet her. Sitter jo til langt på natt for å lesa.. F*en...

Utrolig gromt og bra prosjekt du holder på med! Tipper det var en meeeget deilig følelse å få starta den igjen;)

Keep up the good work! :applause::applause:

Ja, igår var en fin kveld. Må innrømme det.

Nice!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt pris på om du shina det dekselet over eksosen :wink:

Ellers er det jo som vanlig strøkent :D

Bullseye! Du traff et "ømt" punkt der ja... ;) Har kikka og kikka på de dekslene over eksosen, for overflaten var så "spesiell". Jeg ante ikke helt hva jeg skulle gjøre med den ru overflaten - og siden jeg var tom for varmebestandig lakk, så droppa jeg hele greia. Luftfilteret dekker jo heile greia uansett...

Jeg har glassblåst mine, og de ser bra ut. Samme ru overflate etterpå, men ikke for grov. Innbiller meg at de ser riktige ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...