bcrazy Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Dieselpumpe, turbo og dyser er vel ikke helt uvanlig at dette byttes etter 200.000 km. Selv om en dieselmotor er bygget for høyere kompresjon er det og (følgelig) mye høyere trykk inni sylinderen på diesel kontra bensin. En bensin går med noe høyere turtall, men det er ikke kun turtall som sliter ut en motor. Ofte har dieslmotorer veldig lang slaglengde, og følgelig også større stempelhastighet enn en bensinmotor. Jeg sier ikke at en diesemotor ikke kan gå langt, (mange gjør jo det) men det er ikke noe som skal tilsi at 2 motorer bensin og diesel med ca samme effekt ikke skulle kunne var like lenge med tilsvarende vedlikehold. En bensin med samme effekt vil hverken ha turbo eller dieselpumpe. Man slipper da hvertfall utgifter på bytte av dette.
DannyRS Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Kjøpte min E39 530d med ca 250k km på telleverket. Kjører bortimot 30k i året og den viser nå ca 285.. Denne har fullt servicehefte og få eiere. Det er så og si umulig å gjette på hvor langt denne har gått ved å bedømme slitasje. Valgte bevisst å kjøpe en bil med endel km bak seg pga jeg kjører så langt i året, og at jeg dermed får noe mindre verditap pga km. Det er iallefall min teori.. Er ikke noe vits å la seg skremme av høy km, men sjekk heller hvor grundig vedlikeholdt en bil er Når det gjelder relativt nye biler med garanti, stiller det seg jo noe anderledes selvsagt..
2000Touring Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Dieselpumpe, turbo og dyser er vel ikke helt uvanlig at dette byttes etter 200.000 km. Dette er en generalisering som er veldig "sånn cirka" Disse delene kan ta kvelden fra før det til langt etter det. Jeg skiftet turbo på 300.000km og dieselpumpe på 350.000km. Dysene mine er aldri byttet. Selv om en dieselmotor er bygget for høyere kompresjon er det og (følgelig) mye høyere trykk inni sylinderen på diesel kontra bensin. Du kan ha et poeng her... En bensin går med noe høyere turtall, men det er ikke kun turtall som sliter ut en motor. Ofte har dieslmotorer veldig lang slaglengde, og følgelig også større stempelhastighet enn en bensinmotor. Jeg sa ikke at det var turtallet som sleit ut motoren, men antall omdreininger totalt. Og det er ikke litt høyere turtall(og dertil også antall omdreiniger) på en bensin kontra diesel. At en motor har 1cm slaglengde kan jeg ikke tenke meg har noe å si. (s=v*t regn ut selv) Du må tro hva du vil, men jeg er rimelig sikker på at en dieselmotor holder lenger enn en bensiner.
Odd-M Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Begge deler kan gå langt. En kollega av meg har kjørt en gammel MB 190 toliter bensin til 1.000.000 km. Ja, en million kilometer. Jeg har hørt om mange gamle dieselbiler som har kjørt så langt, men ikke mange bensinere. Dette er bilen som nekter å dø, for jeg kan garantere at den har fått over gjennomsnittlig med pisk. Cluet her er vedlikehold.
Talker Skrevet Desember 16, 2010 Forfatter Skrevet Desember 16, 2010 Jeg regner med at en naf-test skal greit kunne avsløre tilstanden på understell f.eks. Noe som er et must for meg. Kan ta det meste av skruing selv, om det ikke innebærer spesialutstyr/-verktøy.
teexeln Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Kjøpte min 97.520ia for 5 år siden, var da rullet 140000km og er nå rullet 220000km. Kjempebra bil å kjøre har selfølgelig byttet deler på den men ikke noe utover vanlige slitedeler, av elektronikk er det kun kamm og veivsensorene pluss noen pærer jeg har bytt å det synes jeg er imponerende bra, særlig sammenlignet med audien jeg også har. Det som er typiske gjenngangere på disse bilene (tenker da på bensinmodellene)er kamm og veivsensor og kjølesystem, alt dette er billig og enkelt å bytte sjøl. ellers er det stor utvalg av rimelige deler på nett. Hvor langt en motor går tror jeg avhenger i største grad av vedlikehold som oljeskift osv. vet faktisk om en 97.520ia som har rullet 560000km uten noe tull utover vanlige slitedeler, ikke engang toppakningen var byttet så ingen grunn til at en bil er utslitt etter 250k med godt vedlikehold. å ellers er jo en godt vedlikeholt e39 umulig å ikke like
albcar Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Kjøpte min 98 523i for et år siden. Og vært strålende fornøyd med. Har kjørt 14000 km med den og står nå på 240000. Det jeg har gjort er: Bytte servopumpe.(1000kr på ebay) kam og veiv føler.(600kr for begge på ebay) ellers kun olje og filter. Så dette er en bil jeg virkelig kan anbefale med høy km. Skal jo sies at denne bilen kun har hatt en eier før meg og har fullt servicehefte
Kenni Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Har en e39 520IAT med 236k på telleren. Jeg har hatt endel kødd med ting og tang som måtte skiftes. Alt kom på en gang. Men det er normalt som andre her nevner at ting må skifts når bilen er kjørt noe. Min bil har alle servicer og er godt vedlikeholdt på det tekniske. Så lenge motorene får olje, kjøling og ellers godt stell. Så lever de lenge. Har også hørt endel si at bensinmotorer holder bedre enn dieselmotorer når de har mange mil på telleren. Det er også da snakk om litt eldre modeller. Begynnelsen av 2000 og tidligere. Personlig så ville jeg kjøpt en godt vedlikeholdt bil som er kjørt 240k med endel deleskift siste tiden, enn en som er kjørt 170k uten noen ting.
Talker Skrevet Desember 16, 2010 Forfatter Skrevet Desember 16, 2010 Høres bra ut dette Virker til å være solide biler Hvordan er det med slakke i styring eller bremsekraft? En bil med rundt 250k på telleren kan føles fin og tight? Har en e34 touring med 220k på telleren, og elsker bremsene på denne! Endel bremsekraft med lite press på pedalen Men så er kalipere overhalt for 2år siden også da. Styringen er det værre med, den har mye slakke. Så håper jeg kan kjøpe en e39 uten slakke i styringen Når det kommer til motoralternativer da.. Om jeg har forstått det rett så er en 520 litt dau på en sånn bil. Mens 523 har en 2,5liter som er oppgitt til 170hk, mens mange mener den yter oppmot 185hk? Og 2001- modellene (facelift?) har en 2,2liter med 170hk? yter den mot 185hk også? Heter denne modelen bare 520i da eller?
Odd-M Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 E39 har tannstag, ikke snekke. Mindre trøbbel og billigere å skifte ut hvis det er nødvendig. 2,2-literen kom med facelift på 01-modellen og heter 520. 523 er en pre facelift, altså 00-mod eller eldre, med 2,5-liter og "170" hk, ryktes noe bedre ytelser ja. Tilsvarende har 520 en 2,0 på 150 hk. Den nye 2,2-literen føles som en mer moderne motorkonstruksjon enn den gamle, men 2,5-literen er et knepp sterkere på lave turtall.
Talker Skrevet Desember 16, 2010 Forfatter Skrevet Desember 16, 2010 E39 har tannstag, ikke snekke. Mindre trøbbel og billigere å skifte ut hvis det er nødvendig.2,2-literen kom med facelift på 01-modellen og heter 520. 523 er en pre facelift, altså 00-mod eller eldre, med 2,5-liter og "170" hk, ryktes noe bedre ytelser ja. Tilsvarende har 520 en 2,0 på 150 hk. Den nye 2,2-literen føles som en mer moderne motorkonstruksjon enn den gamle, men 2,5-literen er et knepp sterkere på lave turtall. Kan du gå mer i detalj på hvordan du mener 2,2-literen føles som en mer moderne motorkonstruksjon? Men må si jeg liker seigdrag i bunn. Kjenner det selv på e34 520'n min. Og det er vel på grunn av at det rekkesekser Prøvde en 523 som var satt på et annet innsug på, som visst skulle gi en knappe 200hk. Og må si jeg kjente stoor forskjell på seigdraget fra min også. De 0.5 litrene gjor jobben sin
Otis Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Det høres ut som for meg at dere hauser opp denne 523 noe, da den faktisk er akkurat like lat som en 520d, ihvertfall nesten, da den bruker 0,7 sekunder mindre fra 0-100, 523 er raskest altså. Jeg kjørte bak en kompis med sin 523 og min 520d det var ingen forskjell fra full gass på hans ifra ca 60km/t opptil 140 km/t, nå hadde han automat gir, men det har jo 98% av alle i norge så... Når det gjelder den nye 520, så synes jeg den går akkurat like godt/dårlig som den ganle 523. Eneste forskjellen er vel grovere motorlyd på 523 og kanskje en tanke bråere motorkarakter, fra ca 4000 omdr og oppover.
Bimmerfører Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Hva er egentlig høy km stand på en 13år gammel bil? Hvis du kjører i snitt 20.000 km i året (noe de aller fleste kanskje ligger over) så blir dette 260.000km, så er dette høy km-stand eller normal km stand på en 13år gammel bil? Kjøper man en 10-12 år gammel bil, kan man vel egentlig ikke reagere på at den har rullet over 200.000km. Jeg ville faktisk blitt mer skeptisk til en bil fra feks 97 som hadde gått under 200.000km, enn en som hadde gått feks 250.000 Er bilen tatt godt vare på, med hyppig vask/polering, servicer når de skal tas, byttet slitedeler, passet på oljer og veske hele veien, så mener jeg det er mer viktig enn hva som står på km-telleren.
Odd-M Skrevet Desember 16, 2010 Skrevet Desember 16, 2010 Det høres ut som for meg at dere hauser opp denne 523 noe, da den faktisk er akkurat like lat som en 520d, ihvertfall nesten, da den bruker 0,7 sekunder mindre fra 0-100, 523 er raskest altså. Jeg kjørte bak en kompis med sin 523 og min 520d det var ingen forskjell fra full gass på hans ifra ca 60km/t opptil 140 km/t, nå hadde han automat gir, men det har jo 98% av alle i norge så...Når det gjelder den nye 520, så synes jeg den går akkurat like godt/dårlig som den ganle 523. Eneste forskjellen er vel grovere motorlyd på 523 og kanskje en tanke bråere motorkarakter, fra ca 4000 omdr og oppover. Jeg synes den føles mye kvikkere enn 520d i allefall. På papiret skal 523 være overlegen, med ca et sekund raskere akselerasjon selv med automatgir (det er ganske mye). Den 523en du snakker om kan ikke har vært helt frisk. 523 skal være ca halvsekundet raskere enn 520 med 2.2. 2,2-literen har 168 hk ved 6100 rpm, 210 Nm ved 3500 rpm. 2,5-literen i 523 har "170" hk ved 5500 rpm, 245 Nm ved 3500 rpm. Ved dreiemomenttoppen 3500 rpm produserer 2,5-literen 17-18 hk mer enn den nyere 2,2. Det merkes vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå